Gå til innhold

Borteboer, men ikke godkjent av Lånekassa


Gjest storesøstera

Anbefalte innlegg

Gjest storesøstera

Søstera mi er 18 og har bodd hos typen siden hun var 16.

Hun har nå søkt om borteboerstipend, men det må visst mye innsats til for å få det enda hun ikke bor hjemme.

Hun går på skole på samme sted som foreldrehjemmet. Det fungerer ikke at hun bor hjemme pga konfliktnivået blir for høyt. Forholdet mellom henne og foreldra er blitt mye bedre etter at hun flyttet.

Hun har snakket med rådgiver på skolen, men han mener at hun må dokumentere at hun ikke kan bo hjemme.

Holder det med en erklæring fra foreldrene hvor det står skrevet det som jeg har ramset opp nå?

Syns det er litt feil om barnevernstjenesten må uttale seg for eksempel, for de har aldri vært inne i bildet. Familie-legen vet ikke noe om situasjonen.

Hennes navn står på leiekontrakten og hun har skiftet adresse. Hun bor ikke hjemme i det hele tatt.

Foreldrene tjener dårlig. Han har 25% stilling og resten a-trygd, mens hun jobber 50%. Dette innebærer at de ikke kan bidra økonomisk.

Hun har søkt på jobb ved siden av skolen, men har hittil ikke fått det.

Noen med erfaringer, tips eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg forstår det så er hun registrert på den adressen der hun bor sammen med kjæresten sin? Har hun meldt flytting dit har hun nok ikke krav på noe stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv på skole, og tar imot mange lånekassa-søknader hver dag. Der man bor borte pga andre ting enn avstand pleier vi å legge ved brev fra rådgiver hvor han/hun skriver at hjemmeforholdene ikke er til å leve med eller noe i den duren. Høres ut som rådgiver er en smule sær i dette tilfellet, men skjønner jo at han/hun ikke bare sender ut sånne erklæringer til enhver elev. Kanskje søsteren din bør forklare nærmere sånn at rådgiver virkelig forstår at det ikke er holdbart at hun flytter hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storesøstera

Slik jeg forstår det så er hun registrert på den adressen der hun bor sammen med kjæresten sin? Har hun meldt flytting dit har hun nok ikke krav på noe stipend.

Hvorfor har hun ikke ha krav på stipend? Hun bor jo ikke hjemme? Det er ingen som forsørger henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har hun ikke ha krav på stipend? Hun bor jo ikke hjemme? Det er ingen som forsørger henne.

Bor hun der hun har folkeregistrert adresse bor hun ikke borte. (fikk ikke det med meg før jeg svarte i stad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storesøstera

Jobber selv på skole, og tar imot mange lånekassa-søknader hver dag. Der man bor borte pga andre ting enn avstand pleier vi å legge ved brev fra rådgiver hvor han/hun skriver at hjemmeforholdene ikke er til å leve med eller noe i den duren. Høres ut som rådgiver er en smule sær i dette tilfellet, men skjønner jo at han/hun ikke bare sender ut sånne erklæringer til enhver elev. Kanskje søsteren din bør forklare nærmere sånn at rådgiver virkelig forstår at det ikke er holdbart at hun flytter hjem igjen.

Det var en god ide.

Skal få henne til å snakke med han en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har hun ikke ha krav på stipend? Hun bor jo ikke hjemme? Det er ingen som forsørger henne.

Jo, hun bor hjemme. Hjemme er den adressen du er registrert på i folkeregisteret. Har null og niks med hvor foreldrene dine bor å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storesøstera

Jo, hun bor hjemme. Hjemme er den adressen du er registrert på i folkeregisteret. Har null og niks med hvor foreldrene dine bor å gjøre.

Dette stemmer ikke. Jeg har vært folkeregistrert på min hybeladresse når jeg har studert.Og jeg har fått borteboerstipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hvorfor har hun ikke ha krav på stipend? Hun bor jo ikke hjemme? Det er ingen som forsørger henne.

Ingen som forsørger meg heller, men jeg får ikke noe borteboerstipend likevel. Tror dere har misoppfattet hva det betyr å bo hjemme. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Jeg har vært folkeregistrert på min hybeladresse når jeg har studert.Og jeg har fått borteboerstipend.

Nå er jeg plutselig ikke sikker på reglene. Kan liksom reglene ut og inn for vanlige søkere, men det der er ikke en vanlig problemstilling. Kanskje hun bør ta en snakk med rådgiver igjen, og så ringer han/hun lånekassa hvis det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

"Et borteboerstipend er et stipend man kan få under utdanning som støtte til boutgifter. De som er under 19 år regnes som borteboer dersom de ikke bor sammen med foreldrene og:

- skolen ligger minst 40 kilometer fra foreldrehjemmet,"

Siden hun er under 19 år har hun vel krav på borteboerstipend hvis det er mer enn 40 km mellom foreldrehjemmet og skola, noe det tydeligvis ikke er siden skole/foreldrehjem er på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

"Et borteboerstipend er et stipend man kan få under utdanning som støtte til boutgifter. De som er under 19 år regnes som borteboer dersom de ikke bor sammen med foreldrene og:

- skolen ligger minst 40 kilometer fra foreldrehjemmet,"

Siden hun er under 19 år har hun vel krav på borteboerstipend hvis det er mer enn 40 km mellom foreldrehjemmet og skola, noe det tydeligvis ikke er siden skole/foreldrehjem er på samme sted.

Se ellers her:

http://www.studentland.no/frames/oslo/okonomi/tab6_tekst_borteboerstipend.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Borteboerstipend" fra lånekassa høres ut som en økonomisk støtte til folk som må bo borte fra hjemmet pga utdanning..

For meg virker det ulogisk at lånekassa skal gå inn å støtte økonomisk at man bor borte fra hjemmet pga konfliktnivå hjemme etc.. Hva har en instisusjon som lånekassa med slikt å gjøre?? Jeg vet ikke altså, så for all del kan hende jeg tar feil.

Dessuten har hun bodd der to år allerede, og hun bor med samboer. Hvor er egentlig "hjemme" da? Er det slik at er man under 19 år så blir alltid foreldrehjemmet regnet som "hjemme" uansett?

Vell, sorry, ble visst flere spørsmål enn svar fra meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv jobbet på Statens Lånekasse...

Alt MÅ dokumeneres...

Dette fordi hun bor i samme kommune, du må idag bo 4mil unna foreldrene dine for å kunne motta borteboerstipend, skal du sær behandles er det jo da en selvfølge at dokumentasjon må foreligge fra instanser som har med dette å gjør f.eks. en psykolog, rådgiver, lege o.l

En lapp fra foreldrene hjelper lite!

Ta kontakt med ditt distrikts lånekasse og forhør deg, det er kun der og ingen annen plass du kan finne ut dette, eller på lånekassen sine sider

http://www.lanekassen.no

Bedre å gå til instansen det gjelder enn å spør andre som ikke vet eller bare vet litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...