Gå til innhold

VB spørsmålsside


Gjest stakkars

Anbefalte innlegg

Husker dere den familien som for en tid siden fortalte at de ventet barn samtidig som de ventet på å hente et barn fra Thailand?

Nå har det kommet svar fra VB på spørresiden. Ingen tvil om konsekvenser der nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er det trist for den familien dette eventuelt gjelder, men enda verre er det å se konsekvensene dette kan få for videre samarbeid med Thailand som adopsjonsland. Slik jeg har forstått det på kjente som har adoptert derfra, så er oppfølgingen av barna før overtakelsen helt unik, så dette landet bør så absolutt vernes om for nye adoptanter.

Når det er sagt, så er det faktisk opp til enhver av de som adopterer å selv sørge for at de ikke kommer opp i en lignende situasjon. Å ikke ta sine forholdsregler og likevel regne med at det ikke får konsekvenser er vel *for* naivt, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også forferdelig synd på dem, men er ikke akkurat overrasket over VB's svar. Frykter konsekvensene, hvis søkere ikke etterlever disse viktige retningslinjene.

Håper samtidig det løser seg til det beste for dette paret....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det en "Doler" som har satt i gang dette aparatet i VB, med oppsporing av det "gravide paret" og ikke de selv, synes jeg dette er MEGET trist ;o((

Tar forbehold om at saken er sann.

Men det var paret selv (en av dem) som tok opp dette på DOL, skal vi tro underskriften.

At VB er innom DOL/ får info om hva som står her tar jeg som en selvfølge.

De har selv advart mot å tro på alt som står her.

Når de får nyss om slike, for dem, alvorlige saker har de plikt til finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar forbehold om at saken er sann.

Men det var paret selv (en av dem) som tok opp dette på DOL, skal vi tro underskriften.

At VB er innom DOL/ får info om hva som står her tar jeg som en selvfølge.

De har selv advart mot å tro på alt som står her.

Når de får nyss om slike, for dem, alvorlige saker har de plikt til finne ut av det.

VB fikk jo ikke nyss om dette her på DOL? De fikk kjennskap fordi noen la inn ett spørsmål på VB sin spørreside, der de fortalte om situasjonene som dette paret har kommet opp i. Jeg føler meg ikke helt sikker på at dette er en reell situasjon, og det er heller ikke sikkert at det aktuelle landet er Thailand. Kanskje noen ville skape debatt, rett og slett. Derfor er det kanskje litt tankeløst å overføre debatter fra her og til VB sin spørreside?

Som det går fram av svaret til VB så ender jo dette med merarbeid både for dem og Bufa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ChiengMai

Hvis det en "Doler" som har satt i gang dette aparatet i VB, med oppsporing av det "gravide paret" og ikke de selv, synes jeg dette er MEGET trist ;o((

De endelige konsekvensene for dette paret hadde sikkert blitt de samme enten saken hadde blitt tatt opp her eller ikke. Saken er bare usigelig trist uansett.

Det finnes ingen vinnere i en sak som dette. Men som Logitechmusa sier, så er vi selv ansvarlige for hvilke forholdsregler vi tar/ikke tar underveis i adopsjonsprosessen. Etterpåklokskap har nok brent mange opp gjennom årene.

Personlig syns jeg likevel at det ville vært mer betenkelig om saken ikke hadde fått konsekvenser hvis den er sann, for hvordan skulle vi da ha forholdt oss til lovene rundt adopsjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

VB fikk jo ikke nyss om dette her på DOL? De fikk kjennskap fordi noen la inn ett spørsmål på VB sin spørreside, der de fortalte om situasjonene som dette paret har kommet opp i. Jeg føler meg ikke helt sikker på at dette er en reell situasjon, og det er heller ikke sikkert at det aktuelle landet er Thailand. Kanskje noen ville skape debatt, rett og slett. Derfor er det kanskje litt tankeløst å overføre debatter fra her og til VB sin spørreside?

Som det går fram av svaret til VB så ender jo dette med merarbeid både for dem og Bufa.

Og hva hvis saken er reell og fører til at adopsjonene fra Thailand blir stoppet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Selvfølgelig er det trist for den familien dette eventuelt gjelder, men enda verre er det å se konsekvensene dette kan få for videre samarbeid med Thailand som adopsjonsland. Slik jeg har forstått det på kjente som har adoptert derfra, så er oppfølgingen av barna før overtakelsen helt unik, så dette landet bør så absolutt vernes om for nye adoptanter.

Når det er sagt, så er det faktisk opp til enhver av de som adopterer å selv sørge for at de ikke kommer opp i en lignende situasjon. Å ikke ta sine forholdsregler og likevel regne med at det ikke får konsekvenser er vel *for* naivt, eller?

vi adopterer ikke fra Thailand men kan underskrive på at oppfølgingen av barn før henting er utrolig bra andre steder også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva hvis saken er reell og fører til at adopsjonene fra Thailand blir stoppet?

Er saken reell så er det uansett nå en smal sak å finne dette paret for VB. Thailand er et lite adopsjonsland og det er ikke sååå mange som reiser for å hente en gutt i løpet av en måned, tror jeg da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi adopterer ikke fra Thailand men kan underskrive på at oppfølgingen av barn før henting er utrolig bra andre steder også...

Og konklusjonen din er at dermed gjør det ikke noe at adopsjonene fra Thailand opphører pga en sak som dette?

Forøvrig er det bra at oppfølgingen er flott i andre land også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Er saken reell så er det uansett nå en smal sak å finne dette paret for VB. Thailand er et lite adopsjonsland og det er ikke sååå mange som reiser for å hente en gutt i løpet av en måned, tror jeg da..

Slik jeg har forstått det på spørsmålsiden, så er det bare ett par som har fått hentebeskjed i denne måneden, og de er det _ikke_. Du har hørt om dem før, nemlig... :-)

Så stemmer informasjonen sånn grovt, så har de nok ikke fått reisebeskjed enda. JEG håper saken ble satt frem for debattens skyld og at den ikke er reell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Og konklusjonen din er at dermed gjør det ikke noe at adopsjonene fra Thailand opphører pga en sak som dette?

Forøvrig er det bra at oppfølgingen er flott i andre land også. :-)

Ja det var faktisk bare det jeg ville poengtere også. Hvorfor er du så hissig da? Selvsagt vil jeg ikke at adopsjoner fra Thailand skal opphøre. Synes bare at noen er så veldige til å reklamere for sine land her inne,mens andre ikke sier så mye. På den måten kan nye adoptanter komme til å få et galt inntrykk. Flott at Thailand er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Muangthai

VB fikk jo ikke nyss om dette her på DOL? De fikk kjennskap fordi noen la inn ett spørsmål på VB sin spørreside, der de fortalte om situasjonene som dette paret har kommet opp i. Jeg føler meg ikke helt sikker på at dette er en reell situasjon, og det er heller ikke sikkert at det aktuelle landet er Thailand. Kanskje noen ville skape debatt, rett og slett. Derfor er det kanskje litt tankeløst å overføre debatter fra her og til VB sin spørreside?

Som det går fram av svaret til VB så ender jo dette med merarbeid både for dem og Bufa.

VB var nødt til å svare på spørsmålet på spørresida.

Men hva vet vi om de ikke hadde fått nyss i det før gjennom eks. DOL?

Det er en trist sak og vi kan jo håpe på at problemstillingen er oppkonstruert (selvom det er for galt i forhold til ekstraarbeid en slik sak genererer)

Men sjanse på at dette ikke er sant kan ikke VB ta. De er forpliktet til å sjekke både blant Thai adoptanter og andre tilsvarende land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VB fikk jo ikke nyss om dette her på DOL? De fikk kjennskap fordi noen la inn ett spørsmål på VB sin spørreside, der de fortalte om situasjonene som dette paret har kommet opp i. Jeg føler meg ikke helt sikker på at dette er en reell situasjon, og det er heller ikke sikkert at det aktuelle landet er Thailand. Kanskje noen ville skape debatt, rett og slett. Derfor er det kanskje litt tankeløst å overføre debatter fra her og til VB sin spørreside?

Som det går fram av svaret til VB så ender jo dette med merarbeid både for dem og Bufa.

Du kan være temmelig sikker på at VB også leser her inne! Jeg vet i alle fall at AF sine folk får med seg det meste av det som skjer her - naturlig nok!

At noen i tillegg har spurt om saken på VB sin hjemmeside har sannsynligvis null betydning for hvordan VB handler i denne saken.

At dette kan være en oppkonstruert sak, eventuelt gjelde et annet land, er nok også noe VB har tatt med i beregningen.

Hvis dette er en reel sak, så er den uendelig trist for dem det gjelder. Det gjør vondt langt inn i sjelen å tenke på hva de må gå igjennom nå.

Men vår sympati med dem dette gjelder endrer ikke det faktum at VB som ansvarlig her _må_ undersøke om det er noe i det. Som det skrives i svaret så kan dette får alvorlige konsekvenser om det blir oppdaget...

Moralen må være at om man har en slik problemstilling, og IKKE vil at adopsjonsforeningen skal få nyss i det, så IKKE skriv noe om det her, om man aldri så mye forvrenger på fakta og anonymiserer.

Adopsjonsforeningene leser her, tro meg, og for dem som sitter med "mappa vår" er det enkelt å vite hvem vi er. Det tok feks Lehland i AF tre sekund å "avsløre" nicket mitt da jeg traff ham ;o))

Nei, jeg tror ikke at det er den personen som skrev spørsmål på VB sin hjemmeside som satte i gang snøballen. Den begynte sannsynligvis å rulle i det øyeblikket innlegget ble skrevet her på DOL...

Beste hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var faktisk bare det jeg ville poengtere også. Hvorfor er du så hissig da? Selvsagt vil jeg ikke at adopsjoner fra Thailand skal opphøre. Synes bare at noen er så veldige til å reklamere for sine land her inne,mens andre ikke sier så mye. På den måten kan nye adoptanter komme til å få et galt inntrykk. Flott at Thailand er bra

Som ikke-adoptant syns jeg det er flott at noen tar seg bryet å reklamere for landet sitt her inne. Gjør kanskje valget lettere for de som kommer etter. Ved å ta et søk på f.eks Thailand på den berømte spørresiden til Verdens Barn underbygges påstanden om at Thailand er helt unikt i et tidlig spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det på spørsmålsiden, så er det bare ett par som har fått hentebeskjed i denne måneden, og de er det _ikke_. Du har hørt om dem før, nemlig... :-)

Så stemmer informasjonen sånn grovt, så har de nok ikke fått reisebeskjed enda. JEG håper saken ble satt frem for debattens skyld og at den ikke er reell.

Slik jeg har forstått det på spørsmålsiden, så er det bare ett par som har fått hentebeskjed i denne måneden, og de er det _ikke_. Du har hørt om dem før, nemlig... :-)

Skjønte ikke helt denne jeg chiengmai. Kjenner ikke noen som skal hente nå jeg...?

Men har det aktuelle paret fortsatt ikke fått reisebeskjed så tror jeg vi kan regne med historien var oppdiktet. Ingen som kjenner til systemet i Thailand kan da være så optimister at de håper på henting om en måned, dersom de ikke engang har fått reisebeskjed???

Da kan man i tilfelle virkelig snakke om optimister:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være temmelig sikker på at VB også leser her inne! Jeg vet i alle fall at AF sine folk får med seg det meste av det som skjer her - naturlig nok!

At noen i tillegg har spurt om saken på VB sin hjemmeside har sannsynligvis null betydning for hvordan VB handler i denne saken.

At dette kan være en oppkonstruert sak, eventuelt gjelde et annet land, er nok også noe VB har tatt med i beregningen.

Hvis dette er en reel sak, så er den uendelig trist for dem det gjelder. Det gjør vondt langt inn i sjelen å tenke på hva de må gå igjennom nå.

Men vår sympati med dem dette gjelder endrer ikke det faktum at VB som ansvarlig her _må_ undersøke om det er noe i det. Som det skrives i svaret så kan dette får alvorlige konsekvenser om det blir oppdaget...

Moralen må være at om man har en slik problemstilling, og IKKE vil at adopsjonsforeningen skal få nyss i det, så IKKE skriv noe om det her, om man aldri så mye forvrenger på fakta og anonymiserer.

Adopsjonsforeningene leser her, tro meg, og for dem som sitter med "mappa vår" er det enkelt å vite hvem vi er. Det tok feks Lehland i AF tre sekund å "avsløre" nicket mitt da jeg traff ham ;o))

Nei, jeg tror ikke at det er den personen som skrev spørsmål på VB sin hjemmeside som satte i gang snøballen. Den begynte sannsynligvis å rulle i det øyeblikket innlegget ble skrevet her på DOL...

Beste hilsen

Jeg tror faktisk enkelte overvuderer mulighetene for full anonymitet på nettet. Det er tross alt et vidåpent forum der *alle* kan lese. Dermed er muligheten for gjenkjennelse temmelig stor. Og som du sier, for foreningene som sitter med mappene deres er det nok en smal sak hvis dere ikke har vrengt helt på sannheten og konstruert opp det meste. Jeg tror også foreningene leser her, det blir trossalt lagt ut mye adopsjonsinformasjon et sted som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Slik jeg har forstått det på spørsmålsiden, så er det bare ett par som har fått hentebeskjed i denne måneden, og de er det _ikke_. Du har hørt om dem før, nemlig... :-)

Skjønte ikke helt denne jeg chiengmai. Kjenner ikke noen som skal hente nå jeg...?

Men har det aktuelle paret fortsatt ikke fått reisebeskjed så tror jeg vi kan regne med historien var oppdiktet. Ingen som kjenner til systemet i Thailand kan da være så optimister at de håper på henting om en måned, dersom de ikke engang har fått reisebeskjed???

Da kan man i tilfelle virkelig snakke om optimister:-)

Sa ikke at du kjenner dem, nei... Jeg kan jo fortelle at de er herfra. Demrer det nå? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ChiengMai

Sa ikke at du kjenner dem, nei... Jeg kan jo fortelle at de er herfra. Demrer det nå? :-)

For ordens skyld: Nå snakker jeg om de som skal reise nå i slutten av måneden, jeg altså. Ikke det eventuelle paret denne tragiske saken gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...