Gå til innhold

Å være stygg


Gjest Stygg

Anbefalte innlegg

Vi lever i et samfunn som dyrker skjønnheten. I filmer og blader er ofte det viktigste karaktertrekket ved en kvinne hvor vakker hun er.

Jeg er "stygg" jente og har problemer med å forsone meg med det uten at det går på selvfølelsen løs. Hvordan kan jeg være bra nok når jeg ikke er pen?

Og hvordan kan jeg tro på at samboeren min elsker meg og vil være sammen med meg? Må jeg regne med at han vil droppe meg dersom noen som ser bedre ut vil ha ham? At jeg bare er et "andrevalg"?

Han er ærlig meg meg mht utseendet mitt, han synes ikke jeg er stygg og han har lyst på meg, men han synes ikke at jeg er "pen" heller. Vi har vært sammen i åtte år og har barn sammen. Han har aldri vært utro eller gitt meg grunn til å tro at jeg er for dårlig på noen måte for ham.

Det hører med til historien at jeg klarer å skyve disse tankene unna mesteparten av tiden, men noen ganger klarer jeg ikke å unngå den mørke skyen og da blir jeg deprimert og ikke minst veldig sjalu. Det er vondt :-(

Noen som har noen kloke ord som kan hjelpe meg å akseptere min skjebne uten å føle meg som en lort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Daredevil

Samboeren din sier at du ikke er pen? Dette er det han ordrett sier?

Pen er et relativt begrep. Pen er ikke nødvendigvis attråverdig, sjarmerende eller sexy. Pen kan være ubegripelig kjedelig.

Tviler på at du er stygg.

Men at du har store problemer med selvbildet - det er nokså sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet handler nok mer om å akseptere det man har fått utdelt og være glad i seg selv.

Alle har ting de kunne ha ønsket litt mer av/litt mindre av på kroppen sin. Men det er lite å gjøre med det (hvis man holder plastisk kirurgi utenom).

Hva har du igjen for ikke å tro at mannen din elsker deg og tenner på deg? Gjør det forholdet deres bedre eller verre..?

Det er da ikke bare perfekte mennesker rundt oss! Og det er "skavanker" på alle sammen. Jeg tror at du må skifte fokus og ikke plassere deg i en bås som du kaller for "stygg".

Er det ikke noe som heter at man må elske seg selv for virkelig å kunne elske andre?

Du har en mann som elsker deg, du har barn som elsker deg -det høres ut som om det er på tide at du begynner å elske deg selv og skifte fouks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren din sier at du ikke er pen? Dette er det han ordrett sier?

Pen er et relativt begrep. Pen er ikke nødvendigvis attråverdig, sjarmerende eller sexy. Pen kan være ubegripelig kjedelig.

Tviler på at du er stygg.

Men at du har store problemer med selvbildet - det er nokså sikkert.

For å snu det litt på hodet: forrige mannen min (giftet meg ung og ble skilt fort, etter fire år)var ufattelig filmstjernevakker. Etter kort tid, "så" jeg det liksom ikke! Det var andre ting som liksom var "ham". Alle disse årene som er gått siden, (vi har ikke barn sammen, men ses kanskje en gang i året)er det jeg blir varm om hjertet av når jeg tenker på ham, dette: Et lite, hvitt arr ved øyebrynet. Måten munnvikene svingte på.

Fakta faen. Det jeg mener, er med andre ord at når man først elsker noen, blir ikke utseendet uviktig, det er ikke det jeg mener, men man ser andre ting enn i starten.

Mannen din ser andre ting enn du gjør sjøl når du ser deg i speilet.

Kjente en gang ei dame som virkelig så helt trolljerringaktig ut, med kroket nese og framskutt hake, men hun var veldig sjarmerende og hadde drag som bare det.

(For ordens skyld: det var jeg som gikk den gangen, fra den smellvakre...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker er stygge.

Men det er viktig å akspetere seg selv for den man er, samt og like seg selv. Da blir man også penere i andres øyne.

Gjør det beste ut av det du har. Noe mer kan du strengt tatt ikke gjøre.

Du må gjøre noe med selvbildet ditt. Det er der problemet ligger. Ikke i at du er "stygg".

Skjønnhet er tross alt en definisjonssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mennesker er stygge.

Men det er viktig å akspetere seg selv for den man er, samt og like seg selv. Da blir man også penere i andres øyne.

Gjør det beste ut av det du har. Noe mer kan du strengt tatt ikke gjøre.

Du må gjøre noe med selvbildet ditt. Det er der problemet ligger. Ikke i at du er "stygg".

Skjønnhet er tross alt en definisjonssak.

Det var godt sagt:) Det var i grunn dét jeg ønsket å si på en utrolig knotete måte. Hepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jeg er heller ingen skjønnhet...

Det er en klisje kanskje men "Skjønnhet kommer innenfra". Jeg er heller ikke noe spesielt pen - men har fått høre at jeg er søt og SJARMERENDE. Jeg vil heller være sjarmerende enn pen. Søt er det småunger som er, men det er jo et fint kompliment likevel. At samboeren din har valgt deg,MÅ jo være fordi han synes du er PEN på en flott måte. Han har jo valgt deg fremfor alle verdens jenter!! Så egentlig bør andre være sjalu på DEG. Du har trekt det lengste strået! Det ble kanskje litt klissete og banalt det her, men jeg synes ikke du skal tenke mer på dette. Alle er pene på sin måte. Som gutta sier: "Mang en hyrdestund har blitt ødelagt av et pent ytre..." eller noe sånt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt sagt:) Det var i grunn dét jeg ønsket å si på en utrolig knotete måte. Hepp.

Egentlig sa vel du det bedre enn meg.

Veldig godt sagt! :)

Hmmm, var det denne rævslikkinga skapningen i en tråd under henviser til? Ja, sikkert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt sagt:) Det var i grunn dét jeg ønsket å si på en utrolig knotete måte. Hepp.

Egentlig sa vel du det bedre enn meg.

Veldig godt sagt! :)

Hmmm, var det denne rævslikkinga skapningen i en tråd under henviser til? Ja, sikkert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig sa vel du det bedre enn meg.

Veldig godt sagt! :)

Hmmm, var det denne rævslikkinga skapningen i en tråd under henviser til? Ja, sikkert! :)

Tviler på at det var det du siktet til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes nesten ikke stygge folk. Samtidig finnes det ikke så mange såkalte pene folk heller, etter min mening. De fleste av oss befinner oss ett sted mellom disse to, kanskje nærmere pen på en god dag med godt humør.

Det handler rett og slett om å si til seg selv: "Ok, jeg er kanskje ikke så pen, men jeg har da så mange andre fine kvaliteter. Gjør man dette lenge nok, og med overbevisning overfor seg selv, er det dette som blir sannheten. Vi som ikke ser ut som konger, må satse på andre ting, for eksempel sjarm, humor osv. Dette kan tigertrollet bekrefte at jeg har lykkes med, da hun falt for alle triksene i boka :)

Altså, utseendet... hva betyr det egentlig? Det sier jo ingenting om deg som person, det er jo nye ytre, påklistret du er født med. Du har liten innflytelse på hvordan du ser ut. Utseende er derfor ingen egenskap, det er heller en tilstand. Sjarm og intelligens & slikt forteller jo noe om _personen_, og det er jo tross alt det som er det viktige. Jeg mener, utseendet klarer man alltids å like, om ikke i første omgang, så etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det finnes nesten ikke stygge folk. Samtidig finnes det ikke så mange såkalte pene folk heller, etter min mening. De fleste av oss befinner oss ett sted mellom disse to, kanskje nærmere pen på en god dag med godt humør.

Det handler rett og slett om å si til seg selv: "Ok, jeg er kanskje ikke så pen, men jeg har da så mange andre fine kvaliteter. Gjør man dette lenge nok, og med overbevisning overfor seg selv, er det dette som blir sannheten. Vi som ikke ser ut som konger, må satse på andre ting, for eksempel sjarm, humor osv. Dette kan tigertrollet bekrefte at jeg har lykkes med, da hun falt for alle triksene i boka :)

Altså, utseendet... hva betyr det egentlig? Det sier jo ingenting om deg som person, det er jo nye ytre, påklistret du er født med. Du har liten innflytelse på hvordan du ser ut. Utseende er derfor ingen egenskap, det er heller en tilstand. Sjarm og intelligens & slikt forteller jo noe om _personen_, og det er jo tross alt det som er det viktige. Jeg mener, utseendet klarer man alltids å like, om ikke i første omgang, så etter hvert :)

*rekker opp hånda*

Jeg vil bare bekrefte at det stemmer, selv om jeg ville betrakte det som en middels dag med stedvis god humor. Men med en helvettes sjarmoffensiv hvilket viste seg å være et bra triks.

Men det er jo bare min versjon. Altman fallt selvsagt for kløften min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at ingen mennesker er stygge hvis man bare blir kjent med dem og det viser seg at de kan være hyggelige mennesker. Det er mye en selv kan gjøre for å bli pen. Se bare på Grosvoll. Hun har sagt at hun er stygg, men jeg synes hun så ganske så søt ut i sommeråpent, med ny frisyre og passende klær. Hvis man smiler og er positiv blir man også betraktet som søt. Det å være pen handler ikke bare om utseende. Jeg for min del, kunne ikke tenke meg å være sammen med en mann hvis han bare var sammen med meg fordi jeg var pen utenpå og ikke inni. Mennesker tenker ikke slik. Noen overfladiske og umodne tenker kanskje slik. Mannen din ser dine indre og ytre kvaliteter og har valgt deg. Man kan godt være pen og ingen ønsker å være sammen med deg fordi du ikke er noe hyggelig å være sammen med. Mange modeller sliter med selvbilde på tross av at de er pene, bare se på hollywoodstjernene. Jennifer Lopez er nå skilt igjen og kjæresten hennes har vært utro. Alt handler ikke om utseende. Vær glad i den du er og de kvalitetene du har som menneske. Når vi blir gamle er vi alle noen skrukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*rekker opp hånda*

Jeg vil bare bekrefte at det stemmer, selv om jeg ville betrakte det som en middels dag med stedvis god humor. Men med en helvettes sjarmoffensiv hvilket viste seg å være et bra triks.

Men det er jo bare min versjon. Altman fallt selvsagt for kløften min.

"Jeg vil bare bekrefte at det stemmer, selv om jeg ville betrakte det som en middels dag med stedvis god humor. "

Jeg tar skrekkelig tung selvkritikk på at jeg bare klarte å være stedvis morsom. Det er jo ikke likt meg i det hele tatt, og mitt manglende fokus skyldtes nok den nevnte kløften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se rundt deg. Hvor mange pene mennesker ser du i det daglige livet?? Jeg ser nesten bare husmødre og andre mødre som er like slitne som meg...

Å være pen kommer ikke bare ann på utseendet. Jeg er blitt kjent med mange mennesker der utseendet ikke er det beste, men jeg synest de blir bare penere og penere etter som jeg blir bedre kjent med dem.

Det er viktig å føle seg vel. Det gjelder hud, hår og klær. Tror mange som ikke er helt fornøyd med utseendet sitt prioriterer mer disse tingene. Det er viktig å føle seg vel, det synest nemlig veldig godt på utsiden hvilke tanker en har om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil bare bekrefte at det stemmer, selv om jeg ville betrakte det som en middels dag med stedvis god humor. "

Jeg tar skrekkelig tung selvkritikk på at jeg bare klarte å være stedvis morsom. Det er jo ikke likt meg i det hele tatt, og mitt manglende fokus skyldtes nok den nevnte kløften

Er du og tigertrollet kjærester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vil bare bekrefte at det stemmer, selv om jeg ville betrakte det som en middels dag med stedvis god humor. "

Jeg tar skrekkelig tung selvkritikk på at jeg bare klarte å være stedvis morsom. Det er jo ikke likt meg i det hele tatt, og mitt manglende fokus skyldtes nok den nevnte kløften

Vel, da jeg droppet silikonBH'n så fikk du konsentrasjonen tilbake og humoren kom seg betraktelig. Alt har sin forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, da jeg droppet silikonBH'n så fikk du konsentrasjonen tilbake og humoren kom seg betraktelig. Alt har sin forklaring.

Ja, det handler rett og slett om å holde fokus. Dvs. det er egentlig ikke det det handler om - det handler om å holde _riktig_ fokus. Hva som er riktig blir jo selvsagt opp til oss selv å bedømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...