Gå til innhold

Permisjon, sykemelding, attføring, rehabilitering.


Gjest ikke nick nå

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick nå

Jeg ble veldig syk for et år siden, og ble da sykemeldt. Etterhvert kom jeg meg opp og ville bli aktiv sykemeldt. Jeg og sjefen greide ikke å bli enige og det har utviklet seg til en bitter konflikt, noe som ulmet før. Det "jobbes" hele tiden med saken på høyere hold (jeg er kommunal ansatt), og jeg blir holdt hjemme. Snart går året ut, og jeg vet ingenting om fortsettelsen. Legen har gang på gang skrevet at jeg er arbeidsfør alle andre steder enn på det ene stedet. Det er ikke lett å få en ny jobb når en har vært så lenge sykemeldt i tillegg til så diffuse arbeidsforhold. Nå har jeg sjansen for en 50 % jobb som jeg kan klare og akseptere i en annen kommune. Da må jeg søke 50% permisjon og være 50% sykemeldt, på attføring/rehabilitering. Jeg vil og skal ha denne jobben for å komme ut i arbeidslivet igjen noe jeg trenger for å kunne søke videre på jobber og for å få litt luft under vingene. Hvordan blir rettighetene mine i min egen kommune? Kan de nekte meg permisjon og si at jeg heller får bli sykemeldt videre. Legen er meget klar på at jeg går ikke tilbake til den gamle jobben. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt. Du søker altså om 50% rehabilitering og søker ny jobb i tillegg. Hva har da den gamle jobben med dette å gjøre? De kan vel ikke nekte deg å si opp? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sansynligheten for at du kan komme tilbake til den jobben du er ansatt i er lik 0 kan kommunen kreve at du sier opp jobben din, eventuelt si deg opp. Oppsigelsesvernet gjelder kun de 6 første månedene etter at man blir syk.

De fleste kommuner har en ordning der du kan søke sykepermisjon fra ett til tre år (varierer fra kommune til kommune), men for at slik permisjon skal kunne innvilges kreves det sansynlighet for at du kommer tilbake til jobben din etter endt permisjon. (Du kan f.eks være under behandling, vente på operasjon etc)

Permisjon for å ta en annen jobb er ikke noe du har krav på, men mange kommuner innvilger slike permisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Jeg skjønner ikke helt. Du søker altså om 50% rehabilitering og søker ny jobb i tillegg. Hva har da den gamle jobben med dette å gjøre? De kan vel ikke nekte deg å si opp? :o)

Jeg skal ikke si opp, men søke permisjon 50%. Kommunen har ikke noe grunnlag til å si meg opp siden jeg er sykemeldt fra det ene arbeidsstedet, men kan jobbe alle andre steder. Konflikten er personlig på et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Hvis sansynligheten for at du kan komme tilbake til den jobben du er ansatt i er lik 0 kan kommunen kreve at du sier opp jobben din, eventuelt si deg opp. Oppsigelsesvernet gjelder kun de 6 første månedene etter at man blir syk.

De fleste kommuner har en ordning der du kan søke sykepermisjon fra ett til tre år (varierer fra kommune til kommune), men for at slik permisjon skal kunne innvilges kreves det sansynlighet for at du kommer tilbake til jobben din etter endt permisjon. (Du kan f.eks være under behandling, vente på operasjon etc)

Permisjon for å ta en annen jobb er ikke noe du har krav på, men mange kommuner innvilger slike permisjoner.

Jeg tror du har misforstått, jeg har en legeattest på å ikke kunne gå tilbake til samme arbeidssted, men kan jobbe med samme type arbeid alle andre steder. Kommunen har mange stillinger i mitt yrke. Jeg kan begynne i morgen på et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått, jeg har en legeattest på å ikke kunne gå tilbake til samme arbeidssted, men kan jobbe med samme type arbeid alle andre steder. Kommunen har mange stillinger i mitt yrke. Jeg kan begynne i morgen på et annet sted.

Er disse andre stillingene besatt kan de likevel si deg opp eller kreve at du selv sier opp. Det kan ikke stilles krav til kommunen om at andre skal omplasseres for at du skal kunne fortsette i jobb. Jeg har selv hatt legeerklæring som sier jeg kan fortsette i samme type jobb (undervsining) men på annet sted i samme kommune (ryggplager kombinert med lang pendling fungerte dårlig). Du kan dessverre ikke kreve at slik legeerklæring skal tas hensyn til hvis det ikke finnes ledige jobber.

Det beste i ditt tilfelle er nok å undersøke om muligheten for sykepermisjon, men jeg er ikke sikker på om slik kan gis for at du skal kunne jobbe f.eks i en annen kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke si opp, men søke permisjon 50%. Kommunen har ikke noe grunnlag til å si meg opp siden jeg er sykemeldt fra det ene arbeidsstedet, men kan jobbe alle andre steder. Konflikten er personlig på et sted.

Slik jeg skjønner deg er du ansatt i kommunen og har et bstemt arbeidssted der du ikke kan fortsette. Hvis det ikke finnes samme type ledige jobber du kan fungere i og det ikke er utsikter til at du kan gå tilbake til den jobben du har, så *er* det desverre på sikt oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Slik jeg skjønner deg er du ansatt i kommunen og har et bstemt arbeidssted der du ikke kan fortsette. Hvis det ikke finnes samme type ledige jobber du kan fungere i og det ikke er utsikter til at du kan gå tilbake til den jobben du har, så *er* det desverre på sikt oppsigelsesgrunn.

Det finnes mange ledige jobber i mitt tilfelle. Jeg må bare bli plassert i en av dem. Det er ifølge fagforeningen ingen grunn for oppsigelse. Sjefen ville sagt meg opp hvis h*n hadde bestemt alene. Det er heldigvis ikke tilfellet og jeg blir ikke sagt opp. Det er både psykologer og jurister inne i den saken nå. Til de finner ut av det må jeg gå hjemme og fly på veggene. Derfor vurderer jeg muligheten for en helt annen jobb (en bestemt jobb som jeg er overkvalifisert for) i en annen kommune, men der er det bare 50%. Derfor må jeg beholde de resterende 50%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange ledige jobber i mitt tilfelle. Jeg må bare bli plassert i en av dem. Det er ifølge fagforeningen ingen grunn for oppsigelse. Sjefen ville sagt meg opp hvis h*n hadde bestemt alene. Det er heldigvis ikke tilfellet og jeg blir ikke sagt opp. Det er både psykologer og jurister inne i den saken nå. Til de finner ut av det må jeg gå hjemme og fly på veggene. Derfor vurderer jeg muligheten for en helt annen jobb (en bestemt jobb som jeg er overkvalifisert for) i en annen kommune, men der er det bare 50%. Derfor må jeg beholde de resterende 50%.

Hvorfor spør du ikke heller juristene som er satt på saken, de må da vite dette? Eller trygdekontoret for den del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Hvorfor spør du ikke heller juristene som er satt på saken, de må da vite dette? Eller trygdekontoret for den del.

Det hadde vært greiere å spørre bikkjene herute i gata enn trygdekontoret. Saksbehandleren min vet ingenting. Juristene får jeg ikke tak i. Jeg har ringt fagforeningen, de har ikke kunnet svare meg. Jeg er i kontakt med diverse organisjoner og foreninger, så langt har ingen kunnet svare meg. Det å havne inn i systemet på denne måten her er grusomt, jeg må finne en vei ut. Derfor spør jeg her for jeg har ingenting å tape. Takk for dine svar. Jeg har det lettere i dag for jeg har ideer nå så jeg aner et lite lysglimt i enden av tunnelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...