Gå til innhold

NHD - spør igjen om antidepressiva


Gjest deprimert, eller bare sliten ?

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert, eller bare sliten ?

Jeg skrev til deg for noen uker siden. (NHD - bør jeg ha medisiner ?).

Noen få dager etterpå satte mannen min kronen på verket ved å ha sms-sex med en jente som er 20 år yngre enn meg.

Han angrer, er fortvilet, gjør så godt han makter for å hjelpe meg, men han er fullstendig utkjørt selv på grunn av sykdommen, og har lite å gi.

Om jeg gråt før, er det ikke blitt bedre nå.

Terskelen min for å gå til fastlegen med dette er høy. Fastlegen kjenner meg godt, og jeg er flau over å takle livet så dårlig.

Så jeg spør om litt her før jeg evt. bestiller time.

Hva sier du nå om medisiner ? Vil det hjelpe ? Jeg mener, jeg gråter av ytre årsaker. Har vært deprimert før, og det kjentes helt annerledes. Nå føler jeg fortsatt både sorg (som oftest) og glede (ja, av og til - elsker mannen min og har to nydelige barn). Tok testen i Dagbladet på lørdag, og kom godt under grensen for medisinering. Nå har jeg ikke verdens største tillit til Dagbladet da.

Men jeg gråter og gråter og gråter. Utrolig nok bemerker barnehagen fortsatt hvor harmonisk og glad datteren min er, men det er klart at dette går ut over barna.

Kan du si noe om medisintyper, dosering, og evt. bivirkninger ? Hvor lenge må jeg regne med å bruke dem ?

Kan nevne at jeg har litt problemer med mørketiden også, og pms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest deprimert, eller bare sliten ?

Prøv med lysbehandling :-)

Er ikke det litt tidlig ? Jeg har en lyskasse, men pleier ikke å bruke den før i november. Har det noe for seg nå, som det fortsatt er lyst om morgenen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det litt tidlig ? Jeg har en lyskasse, men pleier ikke å bruke den før i november. Har det noe for seg nå, som det fortsatt er lyst om morgenen ?

Tror ikke det er for tidlig med lys nå, kommer jo litt ann på hvor mye du ferdes ute i dagslyset og hvilket vær dere har hatt der du bor. Jeg har begynt nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deprimert, eller bare sliten ?

Tror ikke det er for tidlig med lys nå, kommer jo litt ann på hvor mye du ferdes ute i dagslyset og hvilket vær dere har hatt der du bor. Jeg har begynt nå :-)

Været har vært nydelig, og jeg går til jobben hver morgen. Jeg tror ikke det er lysmangel foreløbig, dessverre hadde jeg nær sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selv om Dagbladet er så som så, er testen, MADRS, meget brukbar.

Jeg synes du skal vurdere samtaler fremfor medisiner i din situasjon. Du trenger en profesjonell og nøytral person å prate med. Tror ikke medisiner er det rette for deg i denne situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...