Gå til innhold

Uføreforsikring


Gjest Uførekandidat, kanskje?

Anbefalte innlegg

Gjest Uførekandidat, kanskje?

Jeg har ikke vært i jobb på fem år, men blir fortsatt kjørt på attføring og rehabilitering.

Saken er at jeg kom til å tenke på at jeg hadde en uføreforsikring. Den går drastisk ned

i utbetalingsbeløp om tre år, pga min alder. Utbetalingen godtas med minst 50% uføretrygd.

Jeg vet selvfølgelig ikke (siden jeg ikke kan spå) om jeg kommer tilbake i jobb. Men jeg vet at jeg sannsynligvis aldri mer kommer til å greie mer enn halv stilling. Dvs. halv uføretrygd kommer jeg iallefall til å ende opp med.

Spørsmålet er da (om noen har erfaringer med slike tilfeller) om det er 'dumt' å søke halv uføretrygd nå, like godt først som sist. Og så fortsette attføring/rehab på den siste delen fram til jeg blir enten frisk(ere) eller fullt trygdet.

Da vil jeg i hvertfall få litt valuta av den forsikringa jeg har betalt på i dyre dommer år ut og år inn!

Men - er det vanskeligere å få utvidet uføreprosenten senere når en søker første gang på 50%? Noen som har hørt noe om det?

Jeg har jo skjønt etterhvert at en må drive med litt 'trygdeplanlegging' når en blir syk, for du kan ikke stole på at noen forteller det hvilke rettigheter du har. Dette er min første periode som syk i livet, så jeg har tidligere ikke vært nødt til å tenke i de baner. Men nå ser jeg inntektene svinne, så det tvinger seg fram!

Takknemlig for alle erfaringer fra andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uførekandidat, kanskje?

Kan en kanskje rett og slett diskutere slikt med sin saksbehandler på Trygdekontoret, eller er de 'fienden' i slike tilfeller, selv om de egentlig ikke er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten regne på hva som lønner seg. Dvs at attføring/rehab.penger beregnes med 66% av sykepengegrunnlaget (det du hadde i lønn da du ble sykemeldt). Uføretrygd beregnes på en annet måte med pensjonspoeng.

Avhengig av hva du tjente i arbeidet ditt vil du se hva som kan lønne seg for deg.

Uføretrygd er uansett reversibelt, så skulle du klare å gå tilbake helt eller delvis til arbeidslivet er ikke det noe problem.

Jeg er i lignende situasjon selv etter sykemelding og en lang periode på rehab/delvis arbeid. Jeg søker delvis uføretrygds neste år, men har utsatt det da jeg vil komme dårlig ut av det.

Be trygdekontoret om en serviceberegning på uføretrygd 50% eller 100% så får du se hva du vil få. Uforpliktende.

Samtidig sjekker du hva du vil få månedlig fra uføreforsikringen. Mulig du kommer godt ut av det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uførekandidat, kanskje?

Du må nesten regne på hva som lønner seg. Dvs at attføring/rehab.penger beregnes med 66% av sykepengegrunnlaget (det du hadde i lønn da du ble sykemeldt). Uføretrygd beregnes på en annet måte med pensjonspoeng.

Avhengig av hva du tjente i arbeidet ditt vil du se hva som kan lønne seg for deg.

Uføretrygd er uansett reversibelt, så skulle du klare å gå tilbake helt eller delvis til arbeidslivet er ikke det noe problem.

Jeg er i lignende situasjon selv etter sykemelding og en lang periode på rehab/delvis arbeid. Jeg søker delvis uføretrygds neste år, men har utsatt det da jeg vil komme dårlig ut av det.

Be trygdekontoret om en serviceberegning på uføretrygd 50% eller 100% så får du se hva du vil få. Uforpliktende.

Samtidig sjekker du hva du vil få månedlig fra uføreforsikringen. Mulig du kommer godt ut av det:)

Den forsikringen min er slik at det er et fast engangsbeløp til utbetaling. Ikke et månedlig beløp. Beløpet blir mindre jo eldre en blir. Er vel egentlig en blanding av livs- og uføreforsikring. Beløpet de neste tre årene er drøye hundre tusen. Deretter går det ytterligere ned i neste treårsperiode.

Blir det ikke sett på som negativt hvis en spør trygdekontoret om slik beregning da? At en har bestemt seg for å gi opp på en måte? Lite lurt trekk? Jeg har lært meg å bli mistenksom, skjønner du?

Kanskje jeg rett og slett skal diskutere alt sammen med saksbehandleren min da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsikringen min er slik at det er et fast engangsbeløp til utbetaling. Ikke et månedlig beløp. Beløpet blir mindre jo eldre en blir. Er vel egentlig en blanding av livs- og uføreforsikring. Beløpet de neste tre årene er drøye hundre tusen. Deretter går det ytterligere ned i neste treårsperiode.

Blir det ikke sett på som negativt hvis en spør trygdekontoret om slik beregning da? At en har bestemt seg for å gi opp på en måte? Lite lurt trekk? Jeg har lært meg å bli mistenksom, skjønner du?

Kanskje jeg rett og slett skal diskutere alt sammen med saksbehandleren min da?

Skjønner..

Nei, du trenger ikke oppgi noen grunn til å ønske en serviceberegning på uføretrygd. Jeg fikk det i fjor i forbindelse med en rettsak, men jeg oppga ikke noen grunn. Du trenger ikke si at du "spekulerer i hva som lønner seg" nei. Helt enig med deg der..:) Man blir skeptisk etter år med trygdekontorets saksbehandlere ja!

Hvis du tar det opp med saksbehandleren ville jeg gjort det på en måte hvor jeg hadde sagt at "jeg trenger å vite hva worst case vil være om jeg mot formodning ikke skulle klare å arbeide i fremtiden. jeg bekymrer meg for hva jeg skal leve av etc etc"..

Det aller beste er muligens å diskutere med en sosionom? Det skal finnes sosionom i hver bydel event i hver kommune. De er ihvertfall nøytrale. Hvis du får tak i en da..

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uførekandidat, kanskje?

Skjønner..

Nei, du trenger ikke oppgi noen grunn til å ønske en serviceberegning på uføretrygd. Jeg fikk det i fjor i forbindelse med en rettsak, men jeg oppga ikke noen grunn. Du trenger ikke si at du "spekulerer i hva som lønner seg" nei. Helt enig med deg der..:) Man blir skeptisk etter år med trygdekontorets saksbehandlere ja!

Hvis du tar det opp med saksbehandleren ville jeg gjort det på en måte hvor jeg hadde sagt at "jeg trenger å vite hva worst case vil være om jeg mot formodning ikke skulle klare å arbeide i fremtiden. jeg bekymrer meg for hva jeg skal leve av etc etc"..

Det aller beste er muligens å diskutere med en sosionom? Det skal finnes sosionom i hver bydel event i hver kommune. De er ihvertfall nøytrale. Hvis du får tak i en da..

:-)

Jobber ikke sosionomer på sosialkontorene også da? Kanskje en kan gå dit for å få en serviceberegning da, kombinert med litt veiledning om hva som lønner seg. DE samarbeider vel ikke direkte med Trygdekontoret. Så da får ikke de greie på at jeg har spurt? Kanskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber ikke sosionomer på sosialkontorene også da? Kanskje en kan gå dit for å få en serviceberegning da, kombinert med litt veiledning om hva som lønner seg. DE samarbeider vel ikke direkte med Trygdekontoret. Så da får ikke de greie på at jeg har spurt? Kanskje....

klart du kan spørre din saksbehandler ved TK. om en service-beregning.

Skjønner ikke helt hvorfor du ser på dem som fiender ????,

Hvis du har gått på rehab. i så mange år så er det da bare naturlig at du undersøker om mulig uføretrygd er noe å tenke på, dette forstår jo din saksbehandler på TK.

Hva sier din lege, har du snakket med han om saken, jeg vil jo tro at han kan komme med noen positive innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber ikke sosionomer på sosialkontorene også da? Kanskje en kan gå dit for å få en serviceberegning da, kombinert med litt veiledning om hva som lønner seg. DE samarbeider vel ikke direkte med Trygdekontoret. Så da får ikke de greie på at jeg har spurt? Kanskje....

Det jobber sosionomer i kommunene ihvertfall som skal kunne hjelpe deg nettopp med spørsmål ang trygdesystemet

bl.a.

Bor du i Oslo kan du ringe bydelen. Ellers så finnes de på sosialkontoret ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at forsikringen din kan utbetales hvis du er arbeidsufør (altså sykemeldt e.l.) i min. 5 eller 6 år. Jeg har en forsikring som ble utbetalt nå når jeg ble delvis ufør, men som også hadde blitt utbetalt hvis jeg hadde vært sykemeldt/rehab i min. 5 år sammenhengene. sjekk betingelsene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uførekandidat, kanskje?

Det kan være at forsikringen din kan utbetales hvis du er arbeidsufør (altså sykemeldt e.l.) i min. 5 eller 6 år. Jeg har en forsikring som ble utbetalt nå når jeg ble delvis ufør, men som også hadde blitt utbetalt hvis jeg hadde vært sykemeldt/rehab i min. 5 år sammenhengene. sjekk betingelsene dine!

Jeg har sjekket med forsikringsselskapet mitt nå. Gjensidige. Den var visst slik at den ikke kom til utbetaling før en hadde fått innvilget uføretrygd. MEN en fikk hele beløpet utbetalt selv om en hadde bare 50% ufør.

Hjalp ikke å være sykmeldt/på rehab., om det så var i ti år på min forsikring.

Så jeg bør vel søke om halv uføretrygd like ogdt først som sist. Kommer sannsynligvis aldri til å kunne jobbe mer enn halv tid allikevel så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket med forsikringsselskapet mitt nå. Gjensidige. Den var visst slik at den ikke kom til utbetaling før en hadde fått innvilget uføretrygd. MEN en fikk hele beløpet utbetalt selv om en hadde bare 50% ufør.

Hjalp ikke å være sykmeldt/på rehab., om det så var i ti år på min forsikring.

Så jeg bør vel søke om halv uføretrygd like ogdt først som sist. Kommer sannsynligvis aldri til å kunne jobbe mer enn halv tid allikevel så.

HM, jeg fikk ikke uføreforsikring utbetalt fordi jeg hadde vært dårlig før jeg ble ufør selv om jeg hadde jobbet i mange år. Forsikringsselskapene er ganske sleipe så du må sjekke skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uførekandidat, kanskje?

HM, jeg fikk ikke uføreforsikring utbetalt fordi jeg hadde vært dårlig før jeg ble ufør selv om jeg hadde jobbet i mange år. Forsikringsselskapene er ganske sleipe så du må sjekke skikkelig.

Ja, jeg har sjekket. Jeg ble syk lenge etter at jeg tegna forsikringa. Så den dagen (om den kommer) at jeg blir minst 50% ufør, så FÅR jeg utbetaling. Det var visstnok en grei sak, uten mye om og men. Saken er bare at om det drøyer lenger enn 3 år til, så blir utbetalingen ganske mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...