Gå til innhold

FU: Av alle bøker du har lest.....


Pappa Bjørn

Anbefalte innlegg

Tenk litt etter nå. Av alle bøkene du har lest, gjelder også ungdomsbøker, serier osv. Hvilken har vært viktigst for deg? Hvilken har gjordt størst inntrykk? Er det noen episoder, skildringer eller forhold i boken som har vært spesielt viktig for deg?

Du kan selvsagt få nevne flere da om du har vanskelig for å bestemme deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

'Markens Grøde' lest i 13 - 14 års alderen, førte meg inn i Hamsuns rike. Men det er 'Pan' som har gjort meg utrolig nysgjerrig på forfatteren og hans forfatterskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst.. hm.

Flere bøker av Elin Brodin må på listen: Drager i hodet, Askefolket, Den europeiske dødebok, Skade, De vises sten. Men den viktigste av dem er Bedøvelse - fordi det var den første. Jeg fant den ved en tilfeldighet i bokhyllen hjemme, og allerede etter den første halve siden visste jeg at dette var en bok som kom til å gjøre inntrykk på meg.

I tillegg til disse bøkene må nevnes Bjørneboes trilogi Bestialitetens historie, samt Jonas. De gjorde et uslettelig inntrykk på meg.

Og så kommer tre bøker av Francesca Lia Block - Drager på Manhattan, Weetzie Bat og Cherokee Bat. Hovedsakelig den første. Dette er bøker som får tærne mine til å krølle seg i fryd mens jeg leser.

Ringenes Herre var også viktig for meg som ungdom, og jeg har lest den mange ganger.

Det viktigste med bøker er egentlig å lese dem på rett tidspunkt i livet. Jeg leter fremdeles etter den virkelig intense leseopplevelsen jeg iblant hadde som seksten-syttenåring. Det nærmeste jeg har kommet i voksen alder er trilogien His Dark Materials av Philip Pullman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardyguttene er nok de bøkene som har vært viktigst for meg - rett og slett fordi denne serien gjorde meg utrolig interessert i å lese.

Beatles betydde også utrolig mye for meg - fordi den gjorde så jeg fikk lyst til å skrive.

I løpet av de senere år er det vel en rekke bøker som har gjort inntrykk på meg. F.eks. Staalesens serie om Bergen - fordi det imponerte meg hvordan en forfatter kan klare å være så til de grader presis som det forfatteren her var (alt skal visstnok stemme, helt inn til været på de aktuelle dagene).

Jeg har aldri latt meg imponere av krim og den slags, men jeg leser det som underholdning. Men det blir vel mer å regne som "legeromanlitteratur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer på så mange, men jeg vet ikke om noen som virkelig kan kalles "revolusjonerende" akkurat, men...

Denne husker jeg ihvertfall utrolig godt:

"Historien om Helen Keller".

Den grep meg så grundig at jeg lånte den flere ganger på biblioteket opp gjennom oppveksten:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer på så mange, men jeg vet ikke om noen som virkelig kan kalles "revolusjonerende" akkurat, men...

Denne husker jeg ihvertfall utrolig godt:

"Historien om Helen Keller".

Den grep meg så grundig at jeg lånte den flere ganger på biblioteket opp gjennom oppveksten:-)

Den leste jeg også som barn, og ble veldig fascinert. Men av biografier ble jeg aller mest fenget av en biografi om Marie Curie de hadde på skolebiblioteket. De hadde en hel biografiserie, og jeg leste mange av dem. Men akkurat den om Marie Curie husker jeg at jeg begynte å lese en lørdags morgen før jeg sto opp, og sto ikke opp før langt på dag da jeg endelig hadde lest den ferdig. Må ha vært i tiårsalderen. Kanskje den burde vært på listen min over viktige bøker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer på så mange, men jeg vet ikke om noen som virkelig kan kalles "revolusjonerende" akkurat, men...

Denne husker jeg ihvertfall utrolig godt:

"Historien om Helen Keller".

Den grep meg så grundig at jeg lånte den flere ganger på biblioteket opp gjennom oppveksten:-)

Helen Keller har faktisk vært på besøk i Oslo. Jeg kjenner flere eldre døve som har pratet med henne. Hun var visstnok like fascinerende "live" som hun blir beskrevet i bøkene :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest inntrykk gjorde i sin tid "Franny and Zooey" av J.D. Salinger. Den leste jeg sikkert en gang i halvåret i den tida jeg var mellom 15 og 20 år. Cora Sandel er også en forfatter som har forandret meg, og Virginia Wolfe.

Forøvrig støtter jeg Citoyen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Da jeg var lita jente leste jeg mye "frøken detektiv" bøker. De var kjempespennende syns jeg:o) Har senere lest flere bra bøker, men jeg har sansen for bøker der jeg må forstå en del psykologi og småskrudde greier. For eksempel første boken i triologien om "Lillelord" av Johan Borgen syns jeg var knakande god. Anbefaler å lese den. Og husk at der ligger mye skjult mellom linjene der.

Hadde også sansen for den boka om Ask Burlefot. Agnar mykle skrev den. Hmm... "Den røde rubin" tror jeg den het. Der lo jeg høyt flere ganger selv om det kanskje ikke var meningen å le av det som stod der;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den leste jeg også som barn, og ble veldig fascinert. Men av biografier ble jeg aller mest fenget av en biografi om Marie Curie de hadde på skolebiblioteket. De hadde en hel biografiserie, og jeg leste mange av dem. Men akkurat den om Marie Curie husker jeg at jeg begynte å lese en lørdags morgen før jeg sto opp, og sto ikke opp før langt på dag da jeg endelig hadde lest den ferdig. Må ha vært i tiårsalderen. Kanskje den burde vært på listen min over viktige bøker :)

Jeg leste den også, og i tillegg mange av de andre bøkene i serien; Thomas Alva Edison og Benjamin Franklin, hele gjengen:-)

Jeg var vel omtrent på samme alder som deg, i ti-årsalderen. Kunnskapstørsten var stor, og jeg var fast inventar på det lokale biblioteket...helt til de svingte sparekniven og la det ned. Da måtte jeg ta t-banen et par stasjoner og bruke et annet. Men jeg var der hver uke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den leste jeg også som barn, og ble veldig fascinert. Men av biografier ble jeg aller mest fenget av en biografi om Marie Curie de hadde på skolebiblioteket. De hadde en hel biografiserie, og jeg leste mange av dem. Men akkurat den om Marie Curie husker jeg at jeg begynte å lese en lørdags morgen før jeg sto opp, og sto ikke opp før langt på dag da jeg endelig hadde lest den ferdig. Må ha vært i tiårsalderen. Kanskje den burde vært på listen min over viktige bøker :)

Jeg leste den også, og i tillegg mange av de andre bøkene i serien; Thomas Alva Edison og Benjamin Franklin, hele gjengen:-)

Jeg var vel omtrent på samme alder som deg, i ti-årsalderen. Kunnskapstørsten var stor, og jeg var fast inventar på det lokale biblioteket...helt til de svingte sparekniven og la det ned. Da måtte jeg ta t-banen et par stasjoner og bruke et annet. Men jeg var der hver uke:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Som barn gjorde relativt ukjente Tom i villmarken enormt intrykk på meg, for den var så trist. Berre ein hund og Ulveslaget også, råtriste ting.. Bøkene til Lindgren var også elsket.

Som sånn 13 til 18 åring likte jeg Hvite niggere (Jeg ville bli sånn - med engang!) Ringenes herre (som det var ordentelig trist å bli ferdig med, fordi det innebar at jeg aldri kunne lese den for første gang igjen, nå viste jeg jo hvordan det gikk..) Og Beatles! Og postkontoret + Ham on rye..! Jeg pløyde også alt av Skram.

Som voksen har Forbrytelse og straff(bøkenes bok!!), Lolita, Hver tar sin så får vi andre ingen, 1984, Sult, og Gjøkeredet gjort enormt intrykk.

Sånn helt blandt annet. Jeg har alltid elsket bøker og her har jeg i hvertfall listet noen av favorittene, men jeg har helt sikkert glemt andre.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mio min Mio av Astrid Lindgren. Jeg klarte ikke å legge den fra meg. Greven av Monte Crristo også. Jeg leste døgnet rundt.

Av bøker jeg har lest nylig så gjorde Stemmer i Natten av den kinsesiske forfatteren XinRan inntrykk.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var ung og hadde god tid var jeg en lesehest av dimensjoner. Elsket bøkene til Jules Verne. Den føste boken som gjorde skikkelig dypt inntrykk var Henri Charriere sin bok "Pappillon". Leste den da jeg var i 12-års alderen. Spesielt skildringen av de som ble bundet fast til bakken og spist opp av maur gjorde inntrykk. At det er basert på en sann historie gjorde også historien rimelig spesiell.

Nå har jeg ikke like god tid til å lese bøker lengre, dessverre, men av bøker jeg har lest de siste årene som har gjort inntrykk er "Ville svaner" av Jung Chang. Og "Kjøkkengudens kone" og "Lykke og Glede" av Amy Tan har jeg også lest flere ganger.

Bøkene til Amy Tan og boken av Jung Chang gjorde mektig inntrykk fordi de skildrer et samfunn og en kultur som er så totalt forskjellig fra vår. Jeg ble megafasinert av historiene som ble skildret i bøkene.

Jeg kommer nok til å lese dem mange ganger til :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var ung og hadde god tid var jeg en lesehest av dimensjoner. Elsket bøkene til Jules Verne. Den føste boken som gjorde skikkelig dypt inntrykk var Henri Charriere sin bok "Pappillon". Leste den da jeg var i 12-års alderen. Spesielt skildringen av de som ble bundet fast til bakken og spist opp av maur gjorde inntrykk. At det er basert på en sann historie gjorde også historien rimelig spesiell.

Nå har jeg ikke like god tid til å lese bøker lengre, dessverre, men av bøker jeg har lest de siste årene som har gjort inntrykk er "Ville svaner" av Jung Chang. Og "Kjøkkengudens kone" og "Lykke og Glede" av Amy Tan har jeg også lest flere ganger.

Bøkene til Amy Tan og boken av Jung Chang gjorde mektig inntrykk fordi de skildrer et samfunn og en kultur som er så totalt forskjellig fra vår. Jeg ble megafasinert av historiene som ble skildret i bøkene.

Jeg kommer nok til å lese dem mange ganger til :-)

Beste hilsen fra

Forresten, "onkel Toms hytte" og "Anne Franks dagbok" var også bøker som har gjort inntrykk som sitter.

Og Erik Fossnes Hansens "Salme ved reisens slutt" var en vakker historie!

Dette spørsmålet fikk meg til å tenke på alt jeg går glipp av som ikke får lest så mye for tiden.... Tror jammen jeg må omprioritere litt! Mer bøker og mindre data og tv :-)

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da jeg var ung og hadde god tid var jeg en lesehest av dimensjoner. Elsket bøkene til Jules Verne. Den føste boken som gjorde skikkelig dypt inntrykk var Henri Charriere sin bok "Pappillon". Leste den da jeg var i 12-års alderen. Spesielt skildringen av de som ble bundet fast til bakken og spist opp av maur gjorde inntrykk. At det er basert på en sann historie gjorde også historien rimelig spesiell.

Nå har jeg ikke like god tid til å lese bøker lengre, dessverre, men av bøker jeg har lest de siste årene som har gjort inntrykk er "Ville svaner" av Jung Chang. Og "Kjøkkengudens kone" og "Lykke og Glede" av Amy Tan har jeg også lest flere ganger.

Bøkene til Amy Tan og boken av Jung Chang gjorde mektig inntrykk fordi de skildrer et samfunn og en kultur som er så totalt forskjellig fra vår. Jeg ble megafasinert av historiene som ble skildret i bøkene.

Jeg kommer nok til å lese dem mange ganger til :-)

Beste hilsen fra

Hvis du er interessert i bøker som beskriver andre samfunn/kulturer anbefaler jeg Vikram Seth - En passende ung mann (India) og Kvinnenes dekamerone (husker ikke forfatter - russisk). Jeg har lest begge flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...