Gå til innhold

40 år og gravid


cela1365380539

Anbefalte innlegg

vet ikke om noen husker mitt innlegg i juni. ved 2.forsøk ICSI: GRAVID. fem "veldig fine" egg. 2 ble satt inn, tre frosset ned.

Ved UL nå: ett bankende hjerte.

Kjempelykkelig, men...

p.g.a. alderen er redselen stor for Downs syndrom. fostervannsprøve utelukket p.g.a. faren for spontanabort.

Ny UL i uke 11-14 skal kunne gi nærmere kunnskap. har hørt om en blodprøve som gir endelig sikkerhet (utarbeidet av dr. Hasekamp?) Har noen hørt om den og hvor utføres denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulasjonsklem fra meg.

Dette var morro. Blir rørt når jeg leser slikt.

Har selv tatt Icsi i Danmark på tredjemann.

Skjønner din angst for at noe skal være galt med barnet, men prøv og ikke tenkt så mye på det. Sjangsen for det er liten.

Krysser fingrene for deg.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I andre land er det visst ganske vanlig med slike blodprøver.

Jeg har en engelsk venninne som valgte å si nei takk til den. Den gir visst nemlig veldig mange falske positive, med påfølgende angst og eventuell fostervannsprøve.

Det er bare fostervannsprøve som gir sikkert svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prillaguri

gratulerer så masse! du har mye å glede deg til.

da jeg endelig ble gravid tok vi en privat ultralyd irundt uke 10-12 husker ikke helt.

og akkurat på det tidspunktet er det rimelig synlig om fosteret har downs. dette vet du sikkert siden dere skal ta en slik ultralyd.

jeg ble veldig beroliget av den ultralyden, for legen sa at det er svært usannsynlig at det var downs der, siden både nesebeinet og "posen" i nakken var helt fin.

den blodprøven du snakker om har jeg også hørt om, men tror den er veldig sjelden å få tatt. i så fall får du kanskje tilbud om det kun hvis ultralyden viser noe mistenkelig.

jeg er bare 30 og fikk en frisk sønn, men tanken på downs streifet meg også. selv om du er 40 er visst sjansen for at barnet har downs kun 1 av tusen. så dette går sikkert kjempeflott!

du tenker nok ikke stort mer på det etter en grundig ultralydundersøkelse rundt uke 10-12.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må prøve å ikke tenke på det!

Jeg er selv 41 med termin i oktober. Vi lyktes på 4. forsøk + et avbrutt. Var aldri i tvil om at vi ikke ønsket fostervannsprøve da jeg endelig ble gravid, og hovedgrunnen til det var at det er så mange andre alvorlige "feil" en fostervannsprøve aldri ville avslørt (+ abortfaren da). Tryggheten ved å få vite at det ikke er kromosomavvik er egentlig en falsk trygghet, følte vi. Tok en scanning av nakkefold/nese ca. i uke 12, og alt så fint ut. Har også hatt mange UL'er, og babyen utvikler seg helt normalt i hele svangerskapet.

Jeg tror desssuten aldri jeg kunne gjennomført en provosert abort dersom det hadde vist seg å være kromosomavvik....... etter så mange forsøk. Dette slapp vi heldigvis å ta stilling til.

Vet at i Danmark er det helt vanlig å ta denne blodprøven, men den tilbys ikke i Norge.

Ønsker deg lykke til!!!!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur

Gratulerer!!!

Så koselig da!!

Ikke tenk på fostervannsprøve eller Downs syndrom. Kjenner da mange som får barn i din alder. Lykkes vi med søskenforsøk (hvis det blir aktuelt, har ikke bestemt oss ennå) da blir jeg minst like gammel som deg når vi setter i gang.

Har tvillinger fra før (Danmark ICSI og TESA)

Jeg forstår selvfølgelig at du er engstelig. Selv var jeg engstelig, men tenkte mest på spontan abort, ikke missdannelser eller sykdommer. Tror enhver gravid kvinne streifer tankene.

Lett for meg å si men: Tenk positivt, gled deg over graviditeten og nyt hver eneste dag! Snart kommer en ny uskyldig verdensborger til deg!!! Og det i seg selv er fantastisk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve å ikke tenke på det!

Jeg er selv 41 med termin i oktober. Vi lyktes på 4. forsøk + et avbrutt. Var aldri i tvil om at vi ikke ønsket fostervannsprøve da jeg endelig ble gravid, og hovedgrunnen til det var at det er så mange andre alvorlige "feil" en fostervannsprøve aldri ville avslørt (+ abortfaren da). Tryggheten ved å få vite at det ikke er kromosomavvik er egentlig en falsk trygghet, følte vi. Tok en scanning av nakkefold/nese ca. i uke 12, og alt så fint ut. Har også hatt mange UL'er, og babyen utvikler seg helt normalt i hele svangerskapet.

Jeg tror desssuten aldri jeg kunne gjennomført en provosert abort dersom det hadde vist seg å være kromosomavvik....... etter så mange forsøk. Dette slapp vi heldigvis å ta stilling til.

Vet at i Danmark er det helt vanlig å ta denne blodprøven, men den tilbys ikke i Norge.

Ønsker deg lykke til!!!!

Klem fra

tusen takk for svaret.

hovedgrunnen for spørsmålet mitt, er at vi vil vite, ikke gå i månedsvis helt frem til fødselen, og så få sjokket.

hva vi ville gjort om det var noe galt, vet vi ikke. håper å slippe denne avgjørelsen.

det er jo betryggende med en UL som avdekker tross alt ganske mye.

Men nå:gratulerer deg så masse, lykke til. det må har vært fælt med så mange forsøk, men nå ønsker jeg deg alt godt.

håper du skriver noe når det store har skjedd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...