Gå til innhold

Yeehaa! Seriemester for 12.året på rad! :-Þ


Nemi

Anbefalte innlegg

Hmmm - tar man en gjennomgang av Rosenborgs lag, har vel de flere lokale gutter enn de andre "store" i tippeligaen.

Det er ikke særlig mange av de spillerne de har kjøpt som har vært viktige for RBK - især ikke om en ser bort fra spillere som har vendt tilbake til moderklubben...

På det laget som vant serien i år, er det vel Basma, Johnsen og Johnsen som er innkjøpte suksesser - og av dem var det vel bare Basma som var etablert klassespiller ved kjøp...?

Neinei, har tar du feil.

Skal finne ut det her og svare igjen, men det er langt flere enn som så.

Det er tross alt ikke min mening at RBK luker alt som er av talenter bort fra sine opprinnelige klubber, det er fakta og noe så godt som alle supportere i Norge har fått føling med de siste årene. Selvsagt med unntak av RBK supporterne som ikke ser problemet i at andre lags spillere drar til dem.

Selv disse to Daniel-talentene på Skeid er RBK "sine", men Rosenborg er så snille at de lar Skeid benytte seg av dem fram til de har bruk for dem. De er likefullt RBK spillere, nettopp fordi RBK har snappet dem til seg, noe verken Skeid eller gutta selvsagt har råd til å si nei til, før noen andre har rukket å gi dem tilbud. Dersom noen andre hadde rukket å gi dem tilbud så hadde uansett Bratseth vært der med lommeboka si og sørget for at de likevel endte i RBK.

Sånn er det over hele fotball Norge. RBK er de som styrer alt, og da står det plutselig ikke mye respekt av at de klarer å slå lagene de selv har bidrat til at ikke får opp talentene sine, da de uansett ikke er deres lenger men RBKs.

(Selvsagt har RBK gjort mye bra i mange år, men i den situasjonen de er i nå så utnytter de den like mye som Don Corleone i Gudfaren ville utnyttet situasjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neinei, har tar du feil.

Skal finne ut det her og svare igjen, men det er langt flere enn som så.

Det er tross alt ikke min mening at RBK luker alt som er av talenter bort fra sine opprinnelige klubber, det er fakta og noe så godt som alle supportere i Norge har fått føling med de siste årene. Selvsagt med unntak av RBK supporterne som ikke ser problemet i at andre lags spillere drar til dem.

Selv disse to Daniel-talentene på Skeid er RBK "sine", men Rosenborg er så snille at de lar Skeid benytte seg av dem fram til de har bruk for dem. De er likefullt RBK spillere, nettopp fordi RBK har snappet dem til seg, noe verken Skeid eller gutta selvsagt har råd til å si nei til, før noen andre har rukket å gi dem tilbud. Dersom noen andre hadde rukket å gi dem tilbud så hadde uansett Bratseth vært der med lommeboka si og sørget for at de likevel endte i RBK.

Sånn er det over hele fotball Norge. RBK er de som styrer alt, og da står det plutselig ikke mye respekt av at de klarer å slå lagene de selv har bidrat til at ikke får opp talentene sine, da de uansett ikke er deres lenger men RBKs.

(Selvsagt har RBK gjort mye bra i mange år, men i den situasjonen de er i nå så utnytter de den like mye som Don Corleone i Gudfaren ville utnyttet situasjonen).

Ikke så veldig mange flere som har vært vitale for RBK i år faktisk.

Riseth - gammel RBK'er som kom "hjem" igjen. samme med Winsnes. Hoftun har vært der i 10 sesonger; og var ingen klassespiller da han ble hentet heller. Karadas er en blivende? klassespiller - men har ikke vært vital i år. Torjus Hansen har heller ikke vært viktig i år. Storflor er hjemvendt RBK'er, Berg er gammel RBK'er som vendte "hjem" igjen for noen sesonger siden, samme med Stensaas og Brattbakk. Blixt er eget produkt. Enerly, Knutsen, Olsen og George er kjøpespillere, men ingen av dem har vært viktige i år - Enerly er vel eneste av dem som har prestert sånn noenlunde.

Har jeg glemt noen navn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig mange flere som har vært vitale for RBK i år faktisk.

Riseth - gammel RBK'er som kom "hjem" igjen. samme med Winsnes. Hoftun har vært der i 10 sesonger; og var ingen klassespiller da han ble hentet heller. Karadas er en blivende? klassespiller - men har ikke vært vital i år. Torjus Hansen har heller ikke vært viktig i år. Storflor er hjemvendt RBK'er, Berg er gammel RBK'er som vendte "hjem" igjen for noen sesonger siden, samme med Stensaas og Brattbakk. Blixt er eget produkt. Enerly, Knutsen, Olsen og George er kjøpespillere, men ingen av dem har vært viktige i år - Enerly er vel eneste av dem som har prestert sånn noenlunde.

Har jeg glemt noen navn da?

Du glemmer Jan Gunnar Solli. En spiller Bratseth i beste RBK ånd hentet fra Odd for ikke lenge siden.

De har landets beste keeper, hentet fra Start for å sitte på benken i RBK (heldigvis sitter han ikke der i år). De så talentet og snappet han selvsagt. Dog ikke i år.

Basma er selvsagt ikke opprinnelig fra RBK, ei heller Hoftun. Sistnevnte har dog vært der i ca 10 år.

Torjus Hansen spilte i Lillestrøm seneste i fjor.

Odd Inge Olsen er snappet fra deres største rival, Molde.

Ørjan Berg er faktisk fra Bodø...

Dagfinn Enerly er ikke akkurat trønder han heller.

Frode Johnsen er fra Skien og Odd.

Morten Knutsen er fra Start og Sørlandet.

Vi husker vel alle mediaoppmerksomheten RBK og Brann fikk for ca 2 år siden når RBK snæppa Karadas fra vestlandspakket.

Åge Hareide skal vel ikke akkurat sies å være trønder han heller.

Vel, dette var bare de spillerene jeg nå kom på etter å ha sjekket de RBK spillerne som har hjemmesider, men vi kan vel konstantere at vi her snakker om et halvt landslag.

Uansett så forstår jeg selvsagt spillere, trenere, folk i støtteapparatet og Gud-vet-hva, som stikker til RBK. Det er tross alt penger og mulig berømmelse å hente der, samt at RBK er landets desidert beste springbrett i forhold til en profftilværelse i utlandet, men poenget er at RBK rasker opp alt som er i norsk fotball for å klare seg godt i CL, noe som for øvrig er grei deal, men det medfører at andre norske klubber mister sine talenter og ikke klarer å konkurrere med RBK verken sportslig eller økonomisk. Den muligheten disse andre klubbene i det hele tatt har til å konkurrere med RBK er nettopp ved hjelp av å få opp egne talenter med en kjærlighet for klubben, men dette er nå dødfødt i og med at RBK-familien karer dem over til seg så fort de utviser talent.

Og dette er ikke noe jeg mener, men fakta.

Derfor kan jeg ikke fatte og begripe hva Nemi og andre RBK fans egentlig har å være stolte av, vel og merke i Norge. I Europa har trønderne hatt all grunn til å være stolte de siste årene.

Og: Det går ikke ann å framheve enkeltspillere på RBK ut ifra hvordan man rangerer dem i forhold til laget, slik du gjør over her, da styrken til RBK ligger nettopp i at de har en såpass sterk spillestall, i alle ledd, at de raskt kunne byttet ut første elleveren og like fullt vunnet mot alle de andre lagene i Norge.

Det er jo nettopp det som er RBKs styrke. Ikke det at de har noen ekstreme profiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer Jan Gunnar Solli. En spiller Bratseth i beste RBK ånd hentet fra Odd for ikke lenge siden.

De har landets beste keeper, hentet fra Start for å sitte på benken i RBK (heldigvis sitter han ikke der i år). De så talentet og snappet han selvsagt. Dog ikke i år.

Basma er selvsagt ikke opprinnelig fra RBK, ei heller Hoftun. Sistnevnte har dog vært der i ca 10 år.

Torjus Hansen spilte i Lillestrøm seneste i fjor.

Odd Inge Olsen er snappet fra deres største rival, Molde.

Ørjan Berg er faktisk fra Bodø...

Dagfinn Enerly er ikke akkurat trønder han heller.

Frode Johnsen er fra Skien og Odd.

Morten Knutsen er fra Start og Sørlandet.

Vi husker vel alle mediaoppmerksomheten RBK og Brann fikk for ca 2 år siden når RBK snæppa Karadas fra vestlandspakket.

Åge Hareide skal vel ikke akkurat sies å være trønder han heller.

Vel, dette var bare de spillerene jeg nå kom på etter å ha sjekket de RBK spillerne som har hjemmesider, men vi kan vel konstantere at vi her snakker om et halvt landslag.

Uansett så forstår jeg selvsagt spillere, trenere, folk i støtteapparatet og Gud-vet-hva, som stikker til RBK. Det er tross alt penger og mulig berømmelse å hente der, samt at RBK er landets desidert beste springbrett i forhold til en profftilværelse i utlandet, men poenget er at RBK rasker opp alt som er i norsk fotball for å klare seg godt i CL, noe som for øvrig er grei deal, men det medfører at andre norske klubber mister sine talenter og ikke klarer å konkurrere med RBK verken sportslig eller økonomisk. Den muligheten disse andre klubbene i det hele tatt har til å konkurrere med RBK er nettopp ved hjelp av å få opp egne talenter med en kjærlighet for klubben, men dette er nå dødfødt i og med at RBK-familien karer dem over til seg så fort de utviser talent.

Og dette er ikke noe jeg mener, men fakta.

Derfor kan jeg ikke fatte og begripe hva Nemi og andre RBK fans egentlig har å være stolte av, vel og merke i Norge. I Europa har trønderne hatt all grunn til å være stolte de siste årene.

Og: Det går ikke ann å framheve enkeltspillere på RBK ut ifra hvordan man rangerer dem i forhold til laget, slik du gjør over her, da styrken til RBK ligger nettopp i at de har en såpass sterk spillestall, i alle ledd, at de raskt kunne byttet ut første elleveren og like fullt vunnet mot alle de andre lagene i Norge.

Det er jo nettopp det som er RBKs styrke. Ikke det at de har noen ekstreme profiler.

Min rangering gikk på i hvor stor grad de har vært vesentlige for årets seriemesterskap eller ikke.

Hvor viktige de har vært, vil da vektlegges ut fra hvor mye de har spilt - og til en viss grad hvor gode de har vært.

Ørjan startet forøvrig sin karriere i Rosenborg - skal man tro kampstatistikken på hjemmesiden til RBK ihvertfall.

Men for å snu litt på flisa, kan man jo se på hvor mange spillere som har tilhørighet i RBK fra før av:

Hoftun regner jeg som naturalisert RBK'er etter så mange år.

Stensaas startet i RBK, og har hatt det meste av karrieren der.

Riseth - startet i RBK - returnerte før sesongen.

Blixt - RBK-gutt.

Winsnes - RBK-gutt.

Strand - RBK-gutt.

Berg - startet i RBK, returnerte for noen år siden fra B/G(hvor han spilte før den første RBK-tiden anes dog ikke).

Brattbakk - startet i RBK, returnerte som mislykket proff for noen sesonger siden.

Storflor - startet i RBK, returnerte til RBK før sesongen.

Med unntak av Blixt og Storflor, har vel alle disse vært faste på RBK denne sesongen - Winsnes har vel muligens og vært litt ut og inn av laget.

Okke som har RBK hatt enten lokale gutter eller gutter som startet sin karriere hos dem på banen i alle kamper - og i langt de fleste kampene har spillere med en slik lokal tilknytning utgjort godt over halve laget på banen.

Hvor mange andre eliteklubber i Norge kan skilte med å gjøre det?

Sånn forøvrig, så heier jeg selv på Odd Grenland; og er positivt overrasket over hva man har greid å få til i Skien med såpass begrensede ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...