Gå til innhold

Bestefar på 87 år til Australia


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver til dere i forbindelse med at min samboers 87 år gamle bestefar har invitert med seg min samboer på tur til Australia. Dette er i utgangspunktet fantastisk hyggelig, men jeg er litt bekymret for reisen.

Vi snakker om en ualminnelig sprek 87 år gammel mann som bor og klarer seg alene, han gleder seg til skisesongen og han er fortsatt yrkesaktiv og deltagende på militære rep.øvelser! Ja, det er ingen vanlig 87 åring det er snakk om her. Han ble enkemann for ca 2 år siden og i fjor sommer fikk han blodforgiftning, noe som holdt på å knekke han. Takket være hans stahet og trening er han idag frisk og rask igjen, med unntak av et noe svakere ben.

Dette ble en ganske lang bakgrunnshistorikk, men jeg synes det er viktig at dere vet at det ikke er en vanlig 87-åring det er snakk om.

Reisen til Australia varer i 26 timer og de mellomlander i Kuala Lumpur i 3 timer før de flyr de siste 5 timene til Australia. Spørsmålet er om de bør bli natten over i Kuala Lumpur. Både min samboer og hans bestefar vil ta reisen i ett. Bestefar sier at dette er den beste løsninge for han ettersom han uansett ikke klarer å sove på nye steder før etter tre dager samtidig som at han ønsker å fullføre en så lang reise raskest mulig for så å hvile ut etterpå.

Bestefar har snakket med sin fastlege om reisen. Iflg bestefar har legen sagt at det er en kjempefin ide å dra til Australia, men at han må passe på å ta blodfortynnende på reisen.

Bør vi følge planen han ønsker og ta hele reisen i ett med tanke på at han uansett ikke kommer til å få sovet i Kuala Lumpur, eller bør vi presse igjennom en overnatting i Kuala Lumpur? Forstår at det er vanskelig å gi et svar uten å ha møtt han, men vi håper dere kan gi oss et svar på generell basis om det er sannsynlig at han vil tåle reisen bedre med en mellomlanding/overnatting eller om dette bare vil være med på å gjøre reisen lengre og mer slitsom for han.

Håper på en snarlig tilbakemelding.

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest strandhai

Hei!

*sitterogmåper* :) Så flott at han har en såpass sprek bestefar! Det er jo bare helt utrolig!

Jeg er verken sykepleier eller eller lege, så hvorfor jeg skriver det her aner jeg ikke. Ut i fra det su skriver, så høres det ut som om det ville vært best om dere tok reisen i ett jafs, så han får vilt ut nå dere kommer fram! Bare pass på å gjør som legen sier, og drikk masse væske, og slapp av så mye som mulig, før, under , og etter reisen!

God tur!!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes ikke dere skal presse ham. Han har trolig hatt så god helse og hatt det så fint hele livet,nettopp fordi han har bestemt mye selv. Dette bør han få fortsette med, sålenge han ikke "plager andre". For å hindre blodpropp er det viktigste å drikke rikelig, samt ikke sitte rolig (særlig med bena fastklemt), over tid. Søvn-endringene vil han trolig klare fint. Noen har nytte av en sovetablett de første dagene etter at man kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...