Gå til innhold

Brødoppskrift til Lindberg-brødet


Gjest Christell

Anbefalte innlegg

Gjest Christell

Jeg leter etter en brødoppskrift til brødet til Dr. Lindberg. (Er det ikke det han heter). Kunne tenke meg å prøve det en gang. Har kjøpt det i butikken, og det var i hvertfall godt så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solsikke brød

25 g gjær

7 dl lunket vann

1.5 ss olivenolje

1ss fruktose

8 dl grovt sammalt rug

3 dl fin rugmel

0.5 dl speltflak

1 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl rugflak

1 dl havregryn

1ss johannesbrødmel/ carobpulver

5 ss gluten mel

1 ss salt

Blir to brød, stekes ved 200 c i 45-60 min.

Jeg synes det blir for dyrt med alle produktene fra helsekost, men når man føst har kjøpt så varer det visst lenge.. Jeg pleier å lage mitt eget brød i brødbake maskinen, velger bort hvetemel og mer andre sorter - blir som regel bra, hehe!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christell

Solsikke brød

25 g gjær

7 dl lunket vann

1.5 ss olivenolje

1ss fruktose

8 dl grovt sammalt rug

3 dl fin rugmel

0.5 dl speltflak

1 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl rugflak

1 dl havregryn

1ss johannesbrødmel/ carobpulver

5 ss gluten mel

1 ss salt

Blir to brød, stekes ved 200 c i 45-60 min.

Jeg synes det blir for dyrt med alle produktene fra helsekost, men når man føst har kjøpt så varer det visst lenge.. Jeg pleier å lage mitt eget brød i brødbake maskinen, velger bort hvetemel og mer andre sorter - blir som regel bra, hehe!!

Ja, her var det jammen mye rart. Har jo ikke hørt om mer en halvparten av disse ingrediensene.

Tror jeg skal gjøre som det, og velge bort hvetemel og velge annet mel i stedet. Men hever det så bra da? Trodde hvetemelet var enklere å heve enn grovt mel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her var det jammen mye rart. Har jo ikke hørt om mer en halvparten av disse ingrediensene.

Tror jeg skal gjøre som det, og velge bort hvetemel og velge annet mel i stedet. Men hever det så bra da? Trodde hvetemelet var enklere å heve enn grovt mel....

Ja derfor lager jeg selv oppskrift - men resultater er litt varierende.. rug smaker veldig godt, noen anbefaler å hvertfall kjøpe glutenmel for å få deigen til å heve seg.. (en ss for hver dl hvetemel - tror jeg!!) Jeg pleier å ha 2-3 dl hvetemel per 10 dl mel for at deigen skal bli bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...