Gå til innhold

Psykoedukativ tilnærming


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Psykoedukativ tilnærming er en slags undervisningsmetode som brukes ovenfor pårørende til psykisk syke.

Tror det har blitt mest brukt i familier hvor det er personer som lider av schizofreni. Familien lærer seg til å kjenne igjen symptomer på sykdommen.

Kommunikasjon er også viktig i en slik tilnærming. Noen måter å kommunisere på fungerer bedre enn andre. Det blir fokusert på å holde konflikt- og forvirringsnivået lavt.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/september/1064428072.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykoedukativ tilnærming er en slags undervisningsmetode som brukes ovenfor pårørende til psykisk syke.

Tror det har blitt mest brukt i familier hvor det er personer som lider av schizofreni. Familien lærer seg til å kjenne igjen symptomer på sykdommen.

Kommunikasjon er også viktig i en slik tilnærming. Noen måter å kommunisere på fungerer bedre enn andre. Det blir fokusert på å holde konflikt- og forvirringsnivået lavt.

http://www.forskning.no/Artikler/2003/september/1064428072.07

Merkelig at jeg fikk anbefalt det av fastlegen da, fordi jeg er hverken pårørende, bor sammen med noen familie eller schizofren? Må vel ta kontakt med ham nok en gang da og spørre hva han mente, spørs om jeg når fram på telefon da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg fikk anbefalt det av fastlegen da, fordi jeg er hverken pårørende, bor sammen med noen familie eller schizofren? Må vel ta kontakt med ham nok en gang da og spørre hva han mente, spørs om jeg når fram på telefon da...

En "psykoedukativ tilnærming" er ikke bare forbeholdt pårørenmde eller schizofrene. Poenget med tilnærmingen er å informere pasienten om sin egen sykdom og hva som er lurt/ikke lurt å gjøre i forhold til denne, f.eks. få nok søvn eller kan du bli manisk, ta medisinen din, ikke misbruk alkohol osv, for å framstille det litt karikert.

Hovedpoenget er altså at en skal lære seg mentalhygieniske virkemidler. Tilnærmingen er nok vanligst ved alvorlige lidelser som bipolaritet eller schizofreni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at jeg fikk anbefalt det av fastlegen da, fordi jeg er hverken pårørende, bor sammen med noen familie eller schizofren? Må vel ta kontakt med ham nok en gang da og spørre hva han mente, spørs om jeg når fram på telefon da...

Det kan brukes i flere sammenhenger.

Det er en behandlingsform som inneholder elementer fra undervisning. Man lærer om sykdommen, symptomer og mestringsmåter vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...