Gå til innhold

Hvordan få foreldre til å hjelpe barn og barnebarn?


Lillemus

Anbefalte innlegg

I stor fare for å bli tatt for å syte og klage og være storforlangende skriver jeg alikevel dette innlegget. :o) Vi er ikke storforlangende vi søstrene, men vi ønsker oss altså et lite feriested, gjerne et lita rønne, poenget er at det er noe som er _vårt_!

Vår far sitter på kjeller og loft _proppende_ fulle av alskens rot og rask og ting og tang. Og han mener (jeg gjentar - HAN mener!) at myyye av det er sååååå verdifullt. Alt dette er ting som ikke har noen affeksjonsverdi for ham, det er kun ting han har kjøpt på auksjoner på tollboden og slike ting. Hvis vi drister oss til å foreslå at han kan selge det unna og hjelpe oss å få tak i et billig sted hvor vi kan kose oss i helger og ferier så bare snakker han det bort. Han er overhode ikke interessert i å høre på det øret, han vil heller la disse sakene ligge og slenge (for det er det de gjør!) rundt omkring og bli ødelagte og skitne.

Noen som har noen gode tips til oss? Vi har prøvd å argumentere med at han heller kan gi noe til barn og barnebarn enn å samle på alt skrotet, men nei. Vi høres sikkert frekke ut, men vi lever da tross alt bare en gang om gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, vanskelig! Om han er en slik hamster, så føler han seg sikkert truet når dere vil at han skal selge det hamstrede.

Kanskje han innerst inne syns dere snakker om at han skal dø også.

Mennesket er en usaklig skapning, redd også, særlig folk (menn) som begynner å trekke på åra.

Opponerende døtre som minner deg på at de skal overleve deg, og kan du ikke få ut finger'n, er sikkert ikke noe særlig!

Kan dere ikke være litt smarte? Jeg skjønner behovet deres, men her er det en fyr som trenger å strykes med håra!

Sjøl er jeg IKKE av den diplomatiske typen, men noen her må da være det? Og ha gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kan han disponere sine penger og sine eiendeler nøyaktig som han vil. Det er mange som glemmer at også besteforeldre har råderett over tingene sine. Kan ikke du ta opp lån å kjøpe deg ei rønne da, så kan du heller pusse den opp og leie den ut for å tjene penger. Ikke noe vits å lage splid i familien med å overtale/manipulere foreldrene til å gjøre noe de ikke vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kan han disponere sine penger og sine eiendeler nøyaktig som han vil. Det er mange som glemmer at også besteforeldre har råderett over tingene sine. Kan ikke du ta opp lån å kjøpe deg ei rønne da, så kan du heller pusse den opp og leie den ut for å tjene penger. Ikke noe vits å lage splid i familien med å overtale/manipulere foreldrene til å gjøre noe de ikke vil...

Det er det vi kommer til å gjøre, men det er da så usannsynlig irriterende at den hamstreren skal sitte på alt det påstått verdifulle og egentlig ikke bry seg om det i det hele tatt! Når han heller kunne hjulpet oss litt. Han er snill som dagen er lang skjønner du, men akkurat når det gjelder å kvitte seg med noe er det som å snakke til en murvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det vi kommer til å gjøre, men det er da så usannsynlig irriterende at den hamstreren skal sitte på alt det påstått verdifulle og egentlig ikke bry seg om det i det hele tatt! Når han heller kunne hjulpet oss litt. Han er snill som dagen er lang skjønner du, men akkurat når det gjelder å kvitte seg med noe er det som å snakke til en murvegg.

Mine foreldre er også sånn, de tror de besitter store verdier osv. men det er en livsstil, og som en annen skrev, de føler seg truet når du vil ta det fra dem. Tror det beste er å greie seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden skriver du at det er skrot.

På den annen side mener du at det har så stor verdi at salg skal kunne finansisre et feriested. Ulogisk?

En bør ha så mye stolthet at en greier seg selv uten støtte fra foreldre når en er voksen og har egne barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den ene siden skriver du at det er skrot.

På den annen side mener du at det har så stor verdi at salg skal kunne finansisre et feriested. Ulogisk?

En bør ha så mye stolthet at en greier seg selv uten støtte fra foreldre når en er voksen og har egne barn!

Her er det ikke snakk om bare litt skrot, men _mengder_! Og mange bekker små gjør en stor å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så kan han disponere sine penger og sine eiendeler nøyaktig som han vil. Det er mange som glemmer at også besteforeldre har råderett over tingene sine. Kan ikke du ta opp lån å kjøpe deg ei rønne da, så kan du heller pusse den opp og leie den ut for å tjene penger. Ikke noe vits å lage splid i familien med å overtale/manipulere foreldrene til å gjøre noe de ikke vil...

Vi arvet knøttlite hus/hytte på fjellet av gammel slektning. Vi kastet tonnevis av morkne gummistrikker (!), aviser, syltetøyglass, skrukorker uten flaske og flasker uten kork.

Han hadde aldri kastet noe! Han pleide å unskylde seg med at han husket krigen...

Faren min var også uvillig til å kaste. Mor kastet gamle sko og han oppdaget dem i søplekassa og hentet dem inn igjen. Utgåtte og uten lisser. Brukte dem ikke, bare gjemte.

Sjøl har jeg drevet det så langt i motsatt retning at jeg fryder meg over å pælme ei bok jeg ikke likte RETT i søpla. Eller CD'er jeg vet jeg aldri vil spille igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi arvet knøttlite hus/hytte på fjellet av gammel slektning. Vi kastet tonnevis av morkne gummistrikker (!), aviser, syltetøyglass, skrukorker uten flaske og flasker uten kork.

Han hadde aldri kastet noe! Han pleide å unskylde seg med at han husket krigen...

Faren min var også uvillig til å kaste. Mor kastet gamle sko og han oppdaget dem i søplekassa og hentet dem inn igjen. Utgåtte og uten lisser. Brukte dem ikke, bare gjemte.

Sjøl har jeg drevet det så langt i motsatt retning at jeg fryder meg over å pælme ei bok jeg ikke likte RETT i søpla. Eller CD'er jeg vet jeg aldri vil spille igjen.

Høres ut som min far! Og min avdøde eks-svigerfar. Eksen min er heldigvis nesten stikk motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest papirtiger

Tingene har sikkert stor affeksjonsverdi for han.

Han dør tidsnok, hvorfor minne han på at dere får alle tingene hans til slutt allikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingene har sikkert stor affeksjonsverdi for han.

Han dør tidsnok, hvorfor minne han på at dere får alle tingene hans til slutt allikevel...

Det trenger vi ikke minne ham på, han går innimellom og "syter" etter medlidenhet, "dere får alt dette når jeg dør!"... Festlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingene har sikkert stor affeksjonsverdi for han.

Han dør tidsnok, hvorfor minne han på at dere får alle tingene hans til slutt allikevel...

Det er ikke snakk om affeksjonsverdi når det er snakk om bl.a. 3 klosettskåler hvorav den ene riktgnok er knust, 2 håndvasker, 3 komfyrer, 3-4 kokeplater, en del parafintanker (tror jeg det var jeg så i et hjørne i alle fall) og en haug småting kjøpt på tollbua.... + 10.000 andre ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster et billig feriested? Har du sett noe interessant? Det er utrolig mange små hytter rundt om, som stort sett står tomme. Har tenkt tanken, sjøl, jeg - men finansene må vi skaffe selv - ikke noe håp om støtte til ei rønne i et skauhøl eller ved forblåste fjæresteiner, sitat mams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest papirtiger

Det er ikke snakk om affeksjonsverdi når det er snakk om bl.a. 3 klosettskåler hvorav den ene riktgnok er knust, 2 håndvasker, 3 komfyrer, 3-4 kokeplater, en del parafintanker (tror jeg det var jeg så i et hjørne i alle fall) og en haug småting kjøpt på tollbua.... + 10.000 andre ting og tang.

Ingen kan vite hva andre tenker og føler. Dette er hans ting, og han kan, så lenge han lever, gjøre hva han vil.

Alle vil nok bestemme over sitt eget liv. Føler han at dere presser han til å gjøre noe han ikke vil, så reagerer han kanskje med å bli enda opptatt av å bestemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster et billig feriested? Har du sett noe interessant? Det er utrolig mange små hytter rundt om, som stort sett står tomme. Har tenkt tanken, sjøl, jeg - men finansene må vi skaffe selv - ikke noe håp om støtte til ei rønne i et skauhøl eller ved forblåste fjæresteiner, sitat mams.

Kan ikke si det høyt her vet du, alle vet jo i hvilken landsdel jeg hører til. :o) Se e-post du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om affeksjonsverdi når det er snakk om bl.a. 3 klosettskåler hvorav den ene riktgnok er knust, 2 håndvasker, 3 komfyrer, 3-4 kokeplater, en del parafintanker (tror jeg det var jeg så i et hjørne i alle fall) og en haug småting kjøpt på tollbua.... + 10.000 andre ting og tang.

Noen er slik, de elsker å samle på alt mulig som aldri kommer til nytte. Skrotnisser ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er slik, de elsker å samle på alt mulig som aldri kommer til nytte. Skrotnisser ;o)

*Flirer* Skrotnisse er absolutt den rette betegnelsen. :o) Jeg tilstår glatt at jeg gruer meg til å rydde opp etter ham når den dagen kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kravstorhet?

Har ingen gode argumenter - fordi jeg alltid reagerer på voksne barn som ser ut til å synes at foreldrene deres burde hjelpe dem...

Høres forøvrig ikke ut som om det ville vært lett å få solgt de tingene han har tatt vare på - så hvorfor ikke unne ham gleden over å samle skrot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får invitere ham og servere han hjemmebakte goooooode kaker, og så skru på alle sjarmknotter samtidig, alle mann..øh...kvinner, mener jeg. Lokk med at han vil få full oppvartning på livstid hver gang han kommer til denne hytta, og alt det fine dere kan gjøre der.

Liker han å fiske? Lokk med selvfisket og nystekt fisk i alle slags varianter. "Ingenting er som litt frisk sjø/fjell-luft for å skjerpe appetitten, vet du pappa..!" *blafre innsmigrende med øyenvippene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...