Gå til innhold

Psykiatriske diagnoser er ødeleggende (?)


PieLill

Anbefalte innlegg

SITAT:

Spesialist i psykiatri:

- Psykiatriske diagnoser er ødeleggende. Av Michael Holmboe

Den amerikanske psykiateren Laurence Simon har foretatt forskning innen psykiatrien i ti år. Han er kommet til at psykiatriske diagnoser er fantasiprodukter og ødeleggende.

Dr. Simon mener at mange tilhengere av psykiatri, og spesielt biopsykiatrien mer er prester for en religiøs tro enn objektiv vitenskap.

http://www.stavangeravisen.com/art.asp?art=14403

SITAT SLUTT.

Kanskje det er noe i dette. Kanskje psykiatrien er for ivrige med merkelapper. Men kanskje det kan finnes en mellomting? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å si at en hver bruk av diagnoser er ødeleggende syns jeg blir for kategorisk, men jeg tror det er mye i dette. Etter min mening er et av (diagnose-)psykiatriens største problem at den ikke ser ut til å ha den vitenskapsteoretiske ballasten som skal til for å relativisere/problematisere sitt eget ståsted og funn. Idealet der i gården ser fortsatt ut til å være en temmelig naiv form for positivisme - men i virkeligheten er psykiatri svært langt fra å være en eksakt vitenskap, og da blir det problematisk når man praktiserer ut fra en slik tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...