Grip Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det blir stadig billigere å fly: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/privat/article143176.ece Det er vel og bra. Mye av prisreduksjonen kan føres tilbake til effektivisering innenfor alle deler av virksomheten. Så langt har sikkerhetsfunksjonene stort sett vært skjermet. Men konkurransen drives videre i jakten på billigere billetter. Aktørene har lite å konkurrere på, og flyseter er stort sett en commodity-vare, dvs. et flysete er et flysete er et flysete. De overlates derfor til å konkurrere på pris. Selskapene vil selvsagt også vurdere kostnadene knyttet til sikkerhetsfunksjonene. Hva skjer når presset blir stort nok? Vil man bli fristet til å ta noen short-cuts også på dette området. Hvorfor ikke? ... Vi vil sikkert ikke ta lang tid før det første, alvorlige flyhavariet i det nye billigmarkedet. Og vi vil sikkert også få en diskusjon omkring sikkerhet i etterkant av dette. Trolig vil vi få et mer differensiert marked, hvor pris ikke er alt, men hvor vi gutta får tilbud om litt skjermet hvile, litt bedre service, litt grei mat osv...til en ok, men kanskje noe høyere pris. Jeg liker ikke utviklingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ansatt i bransjen Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten. Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m. Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett. Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten. Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m. Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett. Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med. Enig i det du skriver. Jeg tror mange er villige til å betale litt ekstra, ikke bare for en smule service, men også for tilstrekkelig sikkerhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tod Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er ingen tvil om at prispresset går på bekostning av bl.a. sikkerhet. Bare se på utviklingen i USA. Valuejet krasjet for noen år siden - beviselig på grunn av innsparinger på sikkerheten. Når kostnadene blir presset blir det fristene å ta noen shortcuts - jeg nevner bla. billige ikke-orginale reservedeler (som har en meget laber kvalitet...), lengre intervaller mellom ettersyn av flyene, dårligere kvalitet på opplæring og vedlikehold av mannskapets kvalifikasjoner, utmattende arbeidsroteringer for crewet m.m. Det er skremmende at folk likevel så gjerne flyr billigst mulig, når de BØR vite at flybransjen er en såpass personellkrevende og sikkerhetsmessig krevende business, at det MÅ koste litt mer enn en togbillett. Etter mange år i denne bransjen, er jeg særdeles nøye med hva slags flyselskap jeg vil reise med. Hvilke selskaper bør man reise/ikke reise med da?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.