Gå til innhold

Store bryster gjør vondt !


Gjest Lille Hjelper

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Hjelper

Jeg er 155 cm høy ( eller lav..... ) og har bh størrelse 80DD.... De er derfor veldig tunge og jeg får dermed vondt i nakken og ryggen.

Har noen der ute anelse om jeg kan forminske dem selv om jeg ikke har hatt barn? Kan jeg fremdeles amme selv om jeg forminsker dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noe problem å forminske brystene uten at du har fått barn. Ved brystreduksjoner - avhengig av hvor mye brystvev som fjernes (både fettvev og brystvev fjernes) - kan i verste fall melkeproduksjonen reduseres noe. Ved alle brystoperasjoner er det en liten risiko for at evnen til å amme går tapt, men det risikoen er veldig lav.

Hvis brystreduksjon er medisinsk indisert kan du få operasjonen dekket av det offentlige. Ta kontakt med din fastlege som henviser deg videre. Det kan være lange ventelister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å forminske brystene uten at du har fått barn. Ved brystreduksjoner - avhengig av hvor mye brystvev som fjernes (både fettvev og brystvev fjernes) - kan i verste fall melkeproduksjonen reduseres noe. Ved alle brystoperasjoner er det en liten risiko for at evnen til å amme går tapt, men det risikoen er veldig lav.

Hvis brystreduksjon er medisinsk indisert kan du få operasjonen dekket av det offentlige. Ta kontakt med din fastlege som henviser deg videre. Det kan være lange ventelister.

Det er faktisk ganske vanlig at brystreduksjonsopererte får store ammeproblemer med brystbetennelser pga skadde melkeganger. Og lav melkeproduksjon.

Til tross av klinikkenes tall på at 80-90% på en eller annen måte kan amme etter operasjonen, merker ammehjelpen at mange får store problemer. Flere klinikker bruker også fraråde å ta denne operasjonen før man får barn, dersom man svært gjerne vil amme.

Men det må nesten veies opp mot helseplager med for store bryster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Hjelper

Det er faktisk ganske vanlig at brystreduksjonsopererte får store ammeproblemer med brystbetennelser pga skadde melkeganger. Og lav melkeproduksjon.

Til tross av klinikkenes tall på at 80-90% på en eller annen måte kan amme etter operasjonen, merker ammehjelpen at mange får store problemer. Flere klinikker bruker også fraråde å ta denne operasjonen før man får barn, dersom man svært gjerne vil amme.

Men det må nesten veies opp mot helseplager med for store bryster.

Dere skriver litt imot dere selv her.....

Florence skriver at jeg ikke vil få store problemer med å amme, mens det mener Tiliti at jeg vil komme til å få......

Hmmmm...... er det da mer individuelt betinget?

Jeg vil være helt sikker i min sak før jeg går til legen min med dette. Syntes det er litt flaut......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver litt imot dere selv her.....

Florence skriver at jeg ikke vil få store problemer med å amme, mens det mener Tiliti at jeg vil komme til å få......

Hmmmm...... er det da mer individuelt betinget?

Jeg vil være helt sikker i min sak før jeg går til legen min med dette. Syntes det er litt flaut......

Derom strides de lærde.

Informasjonen jeg fikk fra ammehjelpen:

http://home.powertech.no/tiliti/red1.jpg

http://home.powertech.no/tiliti/red2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skriver litt imot dere selv her.....

Florence skriver at jeg ikke vil få store problemer med å amme, mens det mener Tiliti at jeg vil komme til å få......

Hmmmm...... er det da mer individuelt betinget?

Jeg vil være helt sikker i min sak før jeg går til legen min med dette. Syntes det er litt flaut......

Rent fysiologisk er det godt dokumentert at ammeevnen opprettholdes ved brystreduksjon og at melkeproduksjonen kan reduseres noe avhengig av hvor mye brystvev som fjernes.

Rent psykologisk kan ammeevnen påvirkes, og det er godt dokumentert at ammeviljen er svært mye lavere blant brystopererte mødre enn blant andre mødre.

En risiko er alltid til stede, og behovet/ønsket for en brystreduksjon må være større enn frykten for at ammeevnen skal gå tapt. Du skal heller ikke glemme at Ammehjelpen er en frivillig organisasjon som består av kvinner som har ammet sitt barn og som har som mål å beskytte og fremme amming. Ammehjelpen vil selvfølgelig aldri tilrå en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rent fysiologisk er det godt dokumentert at ammeevnen opprettholdes ved brystreduksjon og at melkeproduksjonen kan reduseres noe avhengig av hvor mye brystvev som fjernes.

Rent psykologisk kan ammeevnen påvirkes, og det er godt dokumentert at ammeviljen er svært mye lavere blant brystopererte mødre enn blant andre mødre.

En risiko er alltid til stede, og behovet/ønsket for en brystreduksjon må være større enn frykten for at ammeevnen skal gå tapt. Du skal heller ikke glemme at Ammehjelpen er en frivillig organisasjon som består av kvinner som har ammet sitt barn og som har som mål å beskytte og fremme amming. Ammehjelpen vil selvfølgelig aldri tilrå en operasjon.

Is breast feeding possible after reduction mammaplasty?

Harris L, Morris SF, Freiberg A.

Plast Reconstr Surg. 1992 May;89(5):836-9.

Division of Plastic Surgery, Western Hospital, Ont., Canada.

The purpose of this study was (1) to evaluate the frequency of breast feeding in patients who had given birth following reduction mammaplasty using an inferiorly based pedicle flap and (2) to identify operative and nonoperative factors that may affect breast feeding following reduction mammaplasty. Seventy-three patients between the ages of 18 and 40 years were contacted and sent a standardized questionnaire. Data collected included age at pregnancy, duration of breast feeding, difficulties while breast feeding, and reasons for discontinuing breast feeding. A total of 20 patients of the 68 who responded had become pregnant following reduction mammaplasty. All 20 women lactated. Seven of these women (35 percent) went on to a breast-feed successfully, whereas 13 (65 percent) decided not to breast-feed or discontinued breast feeding for a variety of personal reasons.

****

[A comparison of long-term outcome of 6 techniques of breast reduction]

[Article in German]

Tairych G, Worseg A, Kuzbari R, Deutinger M, Holle J.

Handchir Mikrochir Plast Chir. 2000 May;32(3):159-65.

Universitatsklinik fur Chirurgie, Klinische Abteilung fur Wiederherstellende und Plastische Chirurgie, Wilhelminenspital Wien.

In a retrospective study we examined 192 patients who underwent breast reduction between 1973 and 1993 to compare the long-term results of six various reduction mammaplasty techniques. We investigated patient's satisfaction, the relief of preoperative symptoms as well as the possibility of lactation. The sensitivity of the areola was measured with Semmes-Weinstein monofilaments and the breast contour, the scar formation, and the complication rate were evaluated. 89% of our patients were very satisfied with the cosmetic result. Breast-feeding was possible after all techniques except for free-nipple grafting. The sensitivity of the areola was found to be more decreased after using a superior pedicle technique. Breast ptosis was obtained in 30% of our patients and correlated significantly with postoperative weight loss. Breast ptosis was less frequent after using an inferior pedicle technique. Length and width of the scar, as well as the complication rate correlated with the resection weight.

****

Breast-feeding after inferior pedicle reduction mammaplasty.

Brzozowski D, Niessen M, Evans HB, Hurst LN.

Plast Reconstr Surg. 2000 Feb;105(2):530-4.

Division of Plastic Surgery at the London Health Sciences Center, University of Western Ontario, Canada.

The breast-feeding practices of a series of postpartum women, who had undergone prior reduction mammaplasty by means of an inferior pedicle approach, are reported in this retrospective study. Also identified are the factors that influenced the decision to breast-feed postoperatively. From a patient pool of 544 individuals who elected to have reduction mammaplasty between 1984 and 1994 (age range, 15 to 35 years), 334 could be contacted and interviewed by means of telephone by using a standardized questionnaire. Successful breast-feeding was defined as the ability to feed for a duration equal to or greater than 2 weeks. Seventy-eight patients had children after their breast reduction surgery. Fifteen of the 78 patients (19.2 percent) breast-fed exclusively, 8 (10.3 percent) breast-fed with formula supplementation, 14 (17.9 percent) had an unsuccessful breast-feeding attempt, and 41 (52.6 percent) did not attempt breast-feeding. Of the 41 patients not attempting to breast-feed, 9 patients did so as a direct consequence of discouragement by a health care professional. Further reasons for feeding with supplementation, having an unsuccessful attempt, and not attempting to breast-feed are presented. Of the 78 women who had children postoperatively, a total of 27 were discouraged from breast-feeding by medical professionals with only 8 of the 27 (29.6 percent) subsequently attempting, despite this recommendation. In comparison, 26 patients were encouraged to breast-feed; nineteen (73.1 percent) of them did subsequently attempt breast-feeding. This rate is statistically significant by using a chi2 test with 1 df(p = 0.0016). Postpartum breast engorgement and lactation was experienced by 31 of the 41 patients not attempting to breast-feed. Of these 31 patients, 19 believed that they would have been able to breast-feed due to the extent of breast engorgement and lactation experienced. Given the use of an inferior flap mammaplasty technique and patient encouragement, the possibility for breast-feeding after reduction mammaplasty exists. This prevalence falls near the breast-feeding rate found in the population not having undergone breast surgery, according to an article in the Canadian Journal of Public Health.

****

Breast feeding after breast reduction]

[Article in French]

Caouette-Laberge L, Duranceau LA.

Ann Chir. 1992;46(9):826-9.

Service de Chirurgie Plastique, Hopital Sainte-Justice, Montreal, Quebec, Canada.

Few authors have addressed the feasibility of breast-feeding after a reduction mammaplasty. Nowadays, the majority of plastic surgeons perform breast reductions with techniques preserving the continuity of the nipple-areola complex with the retained breast tissue. These pedicle techniques should permit lactation as opposed to the free nipple grafting technique used earlier. To find out how many women nurse their children after a reduction mammaplasty, we reviewed 806 charts to identify 243 women having had a pedicle technique breast reduction, between 1967-1987, at the age of 15 to 35 years. These women were contacted and 98 of them were reached. Eighteen women had become pregnant after their surgery. They agreed to answer a questionnaire regarding their decision to nurse their children, the duration of breast-feeding and the difficulties encountered. Eight of eighteen mothers (45%) nursed their children up to 32 weeks (mean 11 weeks). Among them, 3 nursed for less than 3 weeks and 5 nursed from 3 to 32 weeks (mean 20 weeks). Only one mother had to supplement nursing with formula. Two mothers used mixed formula and breast-feeding when they returned to work. Ten of eighteen mothers (55%) did not breast-feed for the following reasons: 6 by personal choice, 2 due to premature delivery, one was advised that nursing was not feasible and one had no lactation. We believe that the nursing capacity of the breast is preserved after a breast reduction and that women should be encouraged to nurse their children.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille Hjelper

Derom strides de lærde.

Informasjonen jeg fikk fra ammehjelpen:

http://home.powertech.no/tiliti/red1.jpg

http://home.powertech.no/tiliti/red2.jpg

Dere har virkelig ofret dere for dette! Takker masse til dere begge to!!!!

Men jeg forstår at det er to totalt forskjellige meninger og forskninger på dette....

Da tror jeg faktisk jeg må ta et valg for å gjøre det eller ikke FØR jeg har fått barn.

Ammehjelpen har jeg vært i kontakt med før, hvor de gav meg feil info på to forskjellig forespørsler jeg har hatt tidligere.... så jeg er UTROLIG skeptisk til det de har av kunnskaper.

Takker nok en gang for all hjelp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...