Gå til innhold

Når endres skatteklassen?Hvor mye skatt blir jeg skyldig?


Gjest skatteklassen

Anbefalte innlegg

Gjest skatteklassen

Jeg har tenkt å flytte sammen med en mann som er far til mitt barn og lurer på om jeg da blir lignet i skatteklasse 1 hele året? Har hatt klasse 2 helt til nå. Jeg betaler 27% skatt og tjener ca 20.000 i mnd, hvor mye kan jeg risikere å bli skyldig i skatt hvis jeg blir lignet i klasse 1 dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du blir nok ikke lignet for hele året men fra den dato dere flyttet sammen.

Mvh

Det er feil, det er kun to muligheter: enten klasse 1 eller klasse 2 for hele året.

Det er situasjonen ved utgangen av året som gjelder.

Skatten din vil øke med ca kr 8 840 om du havner i skatteklasse 1 fremfor 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Det er feil, det er kun to muligheter: enten klasse 1 eller klasse 2 for hele året.

Det er situasjonen ved utgangen av året som gjelder.

Skatten din vil øke med ca kr 8 840 om du havner i skatteklasse 1 fremfor 2.

Sløkket regel. Skal man straffes for å flytte sammen med faren til barnet sitt og nå.

Idiotiske skatteregler. :op

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløkket regel. Skal man straffes for å flytte sammen med faren til barnet sitt og nå.

Idiotiske skatteregler. :op

Mvh

Nja, du kan vel heller si det er slutt på sponsing og belønning for å være aleneforsørger når man ikke lengere er det.

..det kan vel ikke akkurat kalles straff når man går over til å lignes som alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Nja, du kan vel heller si det er slutt på sponsing og belønning for å være aleneforsørger når man ikke lengere er det.

..det kan vel ikke akkurat kalles straff når man går over til å lignes som alle oss andre.

Jamen, om de flytter sammen nå i oktober skal de virkelig da straffes for de 9 mnd de ikke har bodd sammen. Skattes for det altså. Jeg skjønner ingenting. Vel er jeg treig men jeg synes det er en dum regel.

Det er ikke så lett å være enslig mor hverken økonomisk eller på annen måte og da er det dumt å oppfordre dem til å vente ut året for å flytte sammen.

Synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jamen, om de flytter sammen nå i oktober skal de virkelig da straffes for de 9 mnd de ikke har bodd sammen. Skattes for det altså. Jeg skjønner ingenting. Vel er jeg treig men jeg synes det er en dum regel.

Det er ikke så lett å være enslig mor hverken økonomisk eller på annen måte og da er det dumt å oppfordre dem til å vente ut året for å flytte sammen.

Synes jeg

Ja, sånt sett har du jo rett.. Kanskje er det en dum regel, men det er ihvertfall en enkel sjablon-regel.

Skal man tilpasse seg denne regelen lønner det seg altså å flytte sammen til etter årsskiftet. Men dersom man skal flytte fra hverandre lønner det seg å få gjort dette før årsskiftet.

Alternativet til enkle sjablonmessige regler vil være mer kompliserte regler = enda mer byråkrati og flere offentlige ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kizza1365380506

Ja, sånt sett har du jo rett.. Kanskje er det en dum regel, men det er ihvertfall en enkel sjablon-regel.

Skal man tilpasse seg denne regelen lønner det seg altså å flytte sammen til etter årsskiftet. Men dersom man skal flytte fra hverandre lønner det seg å få gjort dette før årsskiftet.

Alternativet til enkle sjablonmessige regler vil være mer kompliserte regler = enda mer byråkrati og flere offentlige ansatte.

Ja, ja, ingenting så galt at det ikke er godt for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sløkket regel. Skal man straffes for å flytte sammen med faren til barnet sitt og nå.

Idiotiske skatteregler. :op

Mvh

Men blir en enslig forsørger i slutten av et år, får en klasse to for hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...