Gå til innhold

alder og sjanse for graviditet


Gjest labben

Anbefalte innlegg

Jeg er snart 39 år, og min mann og jeg ønsker oss et barn. Vi har en sønn på 17 mnd som vi fikk etter 3-4 mnd forsøk. Problemet i den forbindelse er at jeg skal begynne i ny jobb, og jeg kan ikke si nei takk til ny jobb for mitt gamle arbeidssted blir sannsynligvis nedlagt. Jeg kan ikke begynne den nye jobben med å være gravid, det betyr at vi må vente ca et halvt år med evt graviditet. Siden jeg er såpass gammel er jeg litt redd for at jeg ikke blir gravid om et halvt år. Hvordan er mulighetene for graviditet ved 39,5 år ? Er muligheten for graviditet ved prøverørsforsøk OK ? Jeg har regelmessig menstruasjon, og har ingen tegn på overgangsalder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Ikke for å være stygg? Hva var vitsen da?

Svært mange får barn godt etter fylte 30, og også etter fylte 40, uten at det har noe å si for tålmodighet, osv. Det kommer vel an på personen, vel?

Jeg kjenner en som var 38 da hun fikk sitt tredje barn, de to eldste var da noe sånt som 8 og 16 ( store i hvertfall ) og både hun og mannen hennes syntes det var stor stas med den lille. Så ikke uttal deg om hvor mange barn andre skal få - for noen er ett barn mer enn nok, for andre kan det gå helt greit med både 5 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Det finnes da 20-åringer som ikke har taklet så bra å få barn også, og 25-åringer, og 30-åringer. Ikke generaliser utifra en bekjent !

Jeg fikk nummer to da jeg var 34, og taklet det helt utmerket (selvros skal man lytte til, den kommer fra hjertet...). Har nettopp fått nummer tre, og nå er jeg 38, det går fint det også. Og mye bedre enn da jeg fikk nummer en som 28-åring.

Men labben - ikke vent, det tok meg nesten to år å lage dette siste barnet, inkludert et par spontanaborter. Som 28- og 34- åring ble jeg gravid i løpet av etpar måneder. Begynn nå - og vær forberedt på at det ikke går. Jeg så en statistikk et sted som sa at en 37-åring faktisk har under 50% sjanse for å bli gravid i løpet av ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flowergirl

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Hvem er du som kan skrive noe sånt?

Jeg forstår godt at labben ønsker seg et barn til nå snart.

Det eneste jeg ville gjort annerledes en henne, er at jeg ikke ville ventet med å bli gravid til jeg hadde begynt å jobbe igjen. Man vet jo aldri hvor lenge man må prøve før det lykkes.

Hva er 39 år i dag. Du sier at du vet om kvinner som har fått barn når de var 34 år gamle og at de da følte seg for gamle. Det høres for min del helt dumt ut. Hvor gammel er du om jeg tør å spørre? En ting til. Det er ikke alle som får barn når de ønsker det. Ikke alle kan velge om de vil være i 20-årene eller 30-40 årene når de får barn.

Jeg er selv snart 32 år og prøver å få nummer to.

Jeg vil ellers ønske Labben lykke til. Og deg, Eller? tenkt deg litt om før du skriver slike innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted mellom 36 og 40 synker sannsynligheten vanligvis ganske mye, men dette er statistikk og ikke likt for alle. Hvis jeg var deg, hadde jeg ikke stresset med å tenke på det i forbindelse med jobbskiftet. Skulle det skje noen måneder "for tidlig", så vent litt med å si fra - og hvis det trengs, sier du at du var usikker på om du virkelig var gravid i starten fordi du nærmer deg 40. Det skulle stoppe kjeften på de fleste sjefer.

På Volvat regner de med at sannsynligheten for å lykkes med prøverør går ned når kvinnen er over 36. Og så har de en maks. aldersgrense på 39 for kvinner, tror jeg (dette vet de alt om på Forum for Ufrivillig Barnløshet). Men det kommer jo litt an på årsaken til at man bruker prøverør - om problemet ligger hos kvinnen etc.

Jeg ble gravid to ganger (spontanaborterte den første) med 13 mnd mellomrom etter at jeg hadde fylt 38. Og det var etter å ha fått beskjed om at sædkvaliteten var så dårlig at vi måtte ha mikroinjeksjon for å lykkes. Derfor hadde vi også sluttet å se på kalenderen o.l. Han med sædkvaliteten var enda eldre. Så ikke overfokuser på alderen, men regn heller ikke med at det vil gå like fort andre gangen som første.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Hun vet jo ganske godt hva hun går til når hun har en sønn på 17 mnd, ikke sant? Det finnes MANGE som har fått barn og "ikke har takla det så bra". I alle aldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du som kan skrive noe sånt?

Jeg forstår godt at labben ønsker seg et barn til nå snart.

Det eneste jeg ville gjort annerledes en henne, er at jeg ikke ville ventet med å bli gravid til jeg hadde begynt å jobbe igjen. Man vet jo aldri hvor lenge man må prøve før det lykkes.

Hva er 39 år i dag. Du sier at du vet om kvinner som har fått barn når de var 34 år gamle og at de da følte seg for gamle. Det høres for min del helt dumt ut. Hvor gammel er du om jeg tør å spørre? En ting til. Det er ikke alle som får barn når de ønsker det. Ikke alle kan velge om de vil være i 20-årene eller 30-40 årene når de får barn.

Jeg er selv snart 32 år og prøver å få nummer to.

Jeg vil ellers ønske Labben lykke til. Og deg, Eller? tenkt deg litt om før du skriver slike innlegg.

For det første har alderen min ingenting å si her! Jeg bare sier MIN mening.. Er ikke det lov? Jeg sier jeg vet om kvinner som har fått det jævla tøft med småunger i den alderen, også to stykker? Det kan være hardt selv om man er 20!

Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?

En venninne av meg mista mora si når hun var 18, mora var 67! Herregud, la barn få mødre og bestemødre, ikke bare bestemødre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være stygg? Hva var vitsen da?

Svært mange får barn godt etter fylte 30, og også etter fylte 40, uten at det har noe å si for tålmodighet, osv. Det kommer vel an på personen, vel?

Jeg kjenner en som var 38 da hun fikk sitt tredje barn, de to eldste var da noe sånt som 8 og 16 ( store i hvertfall ) og både hun og mannen hennes syntes det var stor stas med den lille. Så ikke uttal deg om hvor mange barn andre skal få - for noen er ett barn mer enn nok, for andre kan det gå helt greit med både 5 og 6.

Naturen taler jo for seg selv! Det er kvinner i den alderen som ikke kan få barn engang, fordi de ikke er fruktbare lenger. Her er det også snakk om moral, tenk på barna ikke bare dere selv. Det er ikke bare å avle og avle til det ikke går lenger..

Jeg hadde vært flau, hadde jeg hatt så gamle foreldre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har alderen min ingenting å si her! Jeg bare sier MIN mening.. Er ikke det lov? Jeg sier jeg vet om kvinner som har fått det jævla tøft med småunger i den alderen, også to stykker? Det kan være hardt selv om man er 20!

Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?

En venninne av meg mista mora si når hun var 18, mora var 67! Herregud, la barn få mødre og bestemødre, ikke bare bestemødre!

Ro deg nå ned da.

Jeg kjenner barn av svært unge mødre, som føler de ikke har noen mor, bare en som tror hun er "kul storesøster". Like ille det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen taler jo for seg selv! Det er kvinner i den alderen som ikke kan få barn engang, fordi de ikke er fruktbare lenger. Her er det også snakk om moral, tenk på barna ikke bare dere selv. Det er ikke bare å avle og avle til det ikke går lenger..

Jeg hadde vært flau, hadde jeg hatt så gamle foreldre!

Ja, gid, la oss for all del følge naturen! Det vil si at vi burde produsert barn fra vi var 12-13 år gamle.

Hvis man ikke kan få barn på grunn av alder, så er det en sak, men å si at de ikke skal få flere fordi de blir gamle foreldre syns jeg rett og slett er idiotisk.

Ut fra ditt resonnement burde vel ingen få mer enn ett barn, for det må jo være slitsomt. Kanskje spesielt unge jenter burde ikke få barn, for de har så mye annet med jobb, skolegang, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har alderen min ingenting å si her! Jeg bare sier MIN mening.. Er ikke det lov? Jeg sier jeg vet om kvinner som har fått det jævla tøft med småunger i den alderen, også to stykker? Det kan være hardt selv om man er 20!

Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?

En venninne av meg mista mora si når hun var 18, mora var 67! Herregud, la barn få mødre og bestemødre, ikke bare bestemødre!

Vi mener ikke "hvem er du" i den forstand at vi ber om navn og adresse. Vi mener "hvem tror du at du er, som fordømmer andres valg på den måten bare ut fra opplysninger om alderen deres".

Selvfølgelig er det lov å si sin mening (selv om labben slett ikke spurte om hva vi mente om hvorvidt hun bør få et barn til). Det er det vi gjør her, alle sammen. Og nå har jeg sagt min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

Det VAR stygt sagt!

Dette kan umulig være din business, kjære deg!

Er du liksom Årets Mor eller noe sånt, som kan påstå uten å vite noe om vedkommende, at de kanskje ikke kommer til " å takle det så bra"...?!

Jeg ønsker paret lykke til jeg, og jeg håper det går bra for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, gid, la oss for all del følge naturen! Det vil si at vi burde produsert barn fra vi var 12-13 år gamle.

Hvis man ikke kan få barn på grunn av alder, så er det en sak, men å si at de ikke skal få flere fordi de blir gamle foreldre syns jeg rett og slett er idiotisk.

Ut fra ditt resonnement burde vel ingen få mer enn ett barn, for det må jo være slitsomt. Kanskje spesielt unge jenter burde ikke få barn, for de har så mye annet med jobb, skolegang, osv.

Med IQ på null misser jo du hele poenget da.. Det er unaturlig å få barn når man er gamle (34 er ikke gammelt, men 39 ++ JA!) akkuratt som det er unatulig å få barn når man er 12-13..

Selv om man kan få barn, MÅ man ikke!!! dvs. : er du 40 og kan fortsatt få barn, bør du ikke.. Er du 12 og kan få barn bør du ikke. Det finnes da en mellomting! må ikke sette alt på spissen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har alderen min ingenting å si her! Jeg bare sier MIN mening.. Er ikke det lov? Jeg sier jeg vet om kvinner som har fått det jævla tøft med småunger i den alderen, også to stykker? Det kan være hardt selv om man er 20!

Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?

En venninne av meg mista mora si når hun var 18, mora var 67! Herregud, la barn få mødre og bestemødre, ikke bare bestemødre!

Kjapp hoderegning... mora var 67 og dattera var 18, det tilsier at mora var 49 da hun fikk barn.

Det er faktisk noen år i forskjell mellom 34 og 49, eller er du så ung at alt over 25 er oldiser?

Aksepter at mennesker er forskjellige. Noen takler helt fint å få barn når de er 40, andre når de er 17. Det finnes til og med noen som ikke vil ha barn i det hele tatt, ikke noe å hisse seg så voldsomt opp over vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen taler jo for seg selv! Det er kvinner i den alderen som ikke kan få barn engang, fordi de ikke er fruktbare lenger. Her er det også snakk om moral, tenk på barna ikke bare dere selv. Det er ikke bare å avle og avle til det ikke går lenger..

Jeg hadde vært flau, hadde jeg hatt så gamle foreldre!

Hvor går den moralske grensen, da? Ved 34 eller 30 eller? Og hvor kommer farens alder inn i bildet, er det andre regler for den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mener ikke "hvem er du" i den forstand at vi ber om navn og adresse. Vi mener "hvem tror du at du er, som fordømmer andres valg på den måten bare ut fra opplysninger om alderen deres".

Selvfølgelig er det lov å si sin mening (selv om labben slett ikke spurte om hva vi mente om hvorvidt hun bør få et barn til). Det er det vi gjør her, alle sammen. Og nå har jeg sagt min.

Kverrulere.. kverrulere..

Det er flere innlegg her hvor folk ikke spør om andres mening, men det må man regne med når man legger ut problemene sine på nettet! Takler man det ikke, holder man seg unna tastaturet!

Jeg skjønte jo at dere ikke ber om navn og adresse da, var ikke det jeg refererte til heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med IQ på null misser jo du hele poenget da.. Det er unaturlig å få barn når man er gamle (34 er ikke gammelt, men 39 ++ JA!) akkuratt som det er unatulig å få barn når man er 12-13..

Selv om man kan få barn, MÅ man ikke!!! dvs. : er du 40 og kan fortsatt få barn, bør du ikke.. Er du 12 og kan få barn bør du ikke. Det finnes da en mellomting! må ikke sette alt på spissen!

Nå tror jeg du går deg litt vill i begrepene. Det er jo nettopp naturen som gjør det mulig for oss å bli gravide, dermed er det naturlig uansett når det skjer.

Det er også naturen som setter en stopper i form av overgangsalder når det ikke lenger er naturlig for kvinner å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det VAR stygt sagt!

Dette kan umulig være din business, kjære deg!

Er du liksom Årets Mor eller noe sånt, som kan påstå uten å vite noe om vedkommende, at de kanskje ikke kommer til " å takle det så bra"...?!

Jeg ønsker paret lykke til jeg, og jeg håper det går bra for dere!

Hva er du da hvis jeg er årets mor? Du skal jo bare smiske deg inn i alle tråder og prøve å dra til deg mest ros av alle. Synes det virker ganske overflatiskt og falskt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverrulere.. kverrulere..

Det er flere innlegg her hvor folk ikke spør om andres mening, men det må man regne med når man legger ut problemene sine på nettet! Takler man det ikke, holder man seg unna tastaturet!

Jeg skjønte jo at dere ikke ber om navn og adresse da, var ikke det jeg refererte til heller.

Jeg reagerte bare på at du ble så opphisset over flowergirls spørsmål "hvem er du som kan skrive noe sånt":

("Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?")

Jeg kverulerer slett ikke, og jeg takler helt fint at du sier hva du mener. Det tror jeg labben også gjør. Er det noen som takler sånt, så er det oss gamle kjerringer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...