Gå til innhold

alder og sjanse for graviditet


Gjest labben

Anbefalte innlegg

Jeg reagerte bare på at du ble så opphisset over flowergirls spørsmål "hvem er du som kan skrive noe sånt":

("Og hvem jeg er?? har det noe å si i denne sammenhengen?")

Jeg kverulerer slett ikke, og jeg takler helt fint at du sier hva du mener. Det tror jeg labben også gjør. Er det noen som takler sånt, så er det oss gamle kjerringer!

Jeg er ikke hissig i det hele tatt jeg! Synes nesten det er litt gøy å se på dere som blir helt ville, bare man kommer med sine meninger.

Har ikke sagt at jeg er Gud og kan bestemme hve som får barn eller ikke. Men jeg bare sa min mening - ikke for å ære ekkel, tror ikke labben tok seg så nær av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke hissig i det hele tatt jeg! Synes nesten det er litt gøy å se på dere som blir helt ville, bare man kommer med sine meninger.

Har ikke sagt at jeg er Gud og kan bestemme hve som får barn eller ikke. Men jeg bare sa min mening - ikke for å ære ekkel, tror ikke labben tok seg så nær av det.

Jeg ser ingen her som har blitt "helt vill". Men jeg synes jeg så en som slengte ut noe om en IQ på null...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du går deg litt vill i begrepene. Det er jo nettopp naturen som gjør det mulig for oss å bli gravide, dermed er det naturlig uansett når det skjer.

Det er også naturen som setter en stopper i form av overgangsalder når det ikke lenger er naturlig for kvinner å få barn.

Det er ikke så greit....

Jeg er selv 34 år og nygift. Vi har forsøkt i 6 mnd. og håper på fulltreff snart. Vi vil også gjerne ha fler barn etterhvert. For min del så traff jeg ikke drømmemannen før nå, så derfor sent ute. Kunne selvfølgelig satset på å få napp på byen da jeg var 25 år, men ville gjerne ha en mann som jeg elsker å dele ansvaret med. Det er ikke alltid valgfritt, men noen velger også varianten på by'n.

Virker på meg som det kanskje er litt misunnelse ute å går her? Kanskje drømmemannen ikke er dukket opp ennå og at man er litt bitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du da hvis jeg er årets mor? Du skal jo bare smiske deg inn i alle tråder og prøve å dra til deg mest ros av alle. Synes det virker ganske overflatiskt og falskt jeg!

HAHA!

Nå blir du bare verre og verre!

Kanskje det er på tide å trekke seg tilbake?

Det finnes ikke en kjeft her inne, som er enig med deg!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA!

Nå blir du bare verre og verre!

Kanskje det er på tide å trekke seg tilbake?

Det finnes ikke en kjeft her inne, som er enig med deg!:)

Hvem som er enige eller ikke spiller ingen rolle for meg! Jeg skulle ha fram min mening.. Og det har jeg da? Ikke sant..? *S* Jeg kan bli verre enn det - så det så! : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene. Det er tydelig at dette er et tema som engasjerer. Svært mange av kommentarene berører imidlertid ikke spørsmålet, selv om de har sin underholdningsverdi. Når jeg en sjelden gang hører utsagn som at kvinner bør være hjemme, ikke passer i ledende stillinger, at noen ikke vil bli ekspedert av mørkhudede, osv, osv, prøver jeg å samle på dem og fortelle dem i festlige lag. I dag har jeg altså hørt en ny variant som egner seg for slik gjenfortelling; nemlig at kvinner over 34 år er for gamle til å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, Labben!

Fra spøk til alvor, og et forsøk på å svare på deler av spørsmålet ditt.

Selv er jeg 34 år og har prøvd i 6 mnd. Vi ventet med prøvingen til etter bryllupet. Det er noe jeg angrer litt på nå. Har søkt på ny jobb som jeg tror jeg får (bare jeg som har søkt). Var ikke gravid på intervju, men la ikke skjul på at det å få barn kunne være aktuelt i nærmeste fremtid. Fikk tilbakemelding som så: "det er jo flott at det er noen som sikrer fremtidig rekruttering, da". Vurderte å vente igjen til det "passer" ifbm. ny jobb, men tenker nå at familieplanleggingen tross alt er første prioritet. Hvem vet, kanskje det klaffer denne mnd. som det ikke "passer" så bra? I så fall blir vi veldig glade. jeg begynner da i ny jobb som gravid, men jeg har jo spilt med åpne kort. Mitt råd til deg er: ikke vent! Det å få barn er en naturlig del av livet, og det er arbidsgiverne som må tilpasse seg oss, ikke omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med IQ på null misser jo du hele poenget da.. Det er unaturlig å få barn når man er gamle (34 er ikke gammelt, men 39 ++ JA!) akkuratt som det er unatulig å få barn når man er 12-13..

Selv om man kan få barn, MÅ man ikke!!! dvs. : er du 40 og kan fortsatt få barn, bør du ikke.. Er du 12 og kan få barn bør du ikke. Det finnes da en mellomting! må ikke sette alt på spissen!

IQ på 0 ? Jøss, jeg er imponert over at jeg faktisk kan både lese og skrive! :-)

Hvis du først skal trekke inn "naturen", så er det naturlig å se på når det - fra naturens side - er "normalt" å få barn. Dvs når kvinnen er fruktbar. De fleste kvinner er fruktbare fra 12-13 års alder og til i hvertfall 45. Ergo er alt like "naturlig".

Det du trekker inn er når DU synes det er FORNUFTIG og RIKTIG å få barn - og det er noe helt annet enn NATUREN.

Personlig syns jeg at man bør være MINST 25 før man får barn, men jeg kan jo ikke av den grunn hevde at det er naturstridig å få barn før det?

Nei, du tuller bare, syns jeg. Fullstendig usaklig innlegg basert på at DU ville vært flau over å hatt gamle foreldre.

Så det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen her som har blitt "helt vill". Men jeg synes jeg så en som slengte ut noe om en IQ på null...?

IQ på 0 - ja det påstås om meg! Ikke verst tatt i betraktning at jeg kan gå og tygge tyggegummi på en gang... uten å gå SÅ skjevt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Matiasmor

Det er bare du som kjenner om du er for "gammel" til en ny graviditet vet du. Du sier jo at mensen din er regelmessig, så da har du jo også eggløsning ennå. Det sies jo at den biologiske klokka tikker etter fylt 30 og risikoen for fosterskader øker etter 35 (men kvinner er jo så forskjellige fysisk sett), men med dagens teknologi skulle man være i gode hender.

Syns dere godt kan vente et halvt års tid jeg:-))

Ønsker dere lykke til! Lykke til med ny jobb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så greit....

Jeg er selv 34 år og nygift. Vi har forsøkt i 6 mnd. og håper på fulltreff snart. Vi vil også gjerne ha fler barn etterhvert. For min del så traff jeg ikke drømmemannen før nå, så derfor sent ute. Kunne selvfølgelig satset på å få napp på byen da jeg var 25 år, men ville gjerne ha en mann som jeg elsker å dele ansvaret med. Det er ikke alltid valgfritt, men noen velger også varianten på by'n.

Virker på meg som det kanskje er litt misunnelse ute å går her? Kanskje drømmemannen ikke er dukket opp ennå og at man er litt bitter?

Takk Lysa for at du skrev dette. Tror "Eller" er ganske på villspor. Jeg er selv snart 31 og prøvd å få barn i 6 mnd nå, det "Eller" må forstå er at vi mennesker faktisk ikke kan rå over naturen. Det er mange der ute som har brukt lang tid ikke bare på å finne drømmemannen men også på å bli gravide (det er nemmelig ikke gjort på en to tre). Jeg er også enig med deg at man ikke burde få barn bare for å få barn, men man bør få barn når det PASSER. Jeg føler meg for all del ikke for gammel til å prøve å lage mitt første barn nå, det hadde rett og slett ikke passet tidligere for mitt vedkommende. Jeg har ikke følt meg moden nok til å ta det ansvaret før nå. Tross alt så er det ansvar overfor ett annet menneske vi snakker om og da bør man være ganske så sikker før man hopper i det. Det er ikke slik at man kan forlate barnet hvis man går lei, det er en 24timers jobb livet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I samfunn hvor det ikke brukes prevensjon har man funnet følgende rater for barnløshet:

34 år: 11%

40 år: 33%

45 år: 87%

Det som sannsynligvis er årsak til barnløsheten er at eggene blir eldre, de fornyes ikke som tilfelle er for sædcellene. Prøverørsforsøk vil ikke gi bedre resultat, men mindre man tilbyr det med en yngre kvinnes egg, og det er ikke tillatt i Norge. Man setter i Norge en grense for prøverørsbehandling ved 38 år fordi det er dårligere resultat ved høyere alder. Det at du relativt nylig har født et barn er et positivt moment for utsikt til å kunne bli gravid. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Med IQ på null misser jo du hele poenget da.. Det er unaturlig å få barn når man er gamle (34 er ikke gammelt, men 39 ++ JA!) akkuratt som det er unatulig å få barn når man er 12-13..

Selv om man kan få barn, MÅ man ikke!!! dvs. : er du 40 og kan fortsatt få barn, bør du ikke.. Er du 12 og kan få barn bør du ikke. Det finnes da en mellomting! må ikke sette alt på spissen!

jeg blir faktisk provosert. Beklager "eller", men jeg tror ikke du er verken voksen "eller" vis nok til å kommentere andre menneskers livsvalg på den måten du gjør her.

Jeg selv er 39 år. Har tre barn på 21,18 og 3 år. Altså fikk jeg barn som 17 åring som 21 åring og som 36 åring. Når var jeg den beste moren ???? Da jeg var voksen, rolig, hadde tid til å kose meg 100% med barnet - altså som 36 åring. Jeg har tre flotte barn, men har ofte dårlig samvittighet ovenfor de to eldste som ikke hadde en like "voksen" mor som lille-klumpen har i dag. Forresten så skal jeg til legen neste uke og nappe ut spiralen. Vi skal lage en klump til :o)

Jeg er utdannet barnevernspeagog så jeg tror jeg skal klare å ta vare på barnet tross min høye alder.

"Eller" - vis andre mennesker respekt eller ha ihvertfall vett til å gi deg når du burde skjønne at du er langt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du.. Ikke for å være stygg, men jeg synes ikke dere skulle få flere barn. I hvert fall ikke når dere allerede har et barn på 17 mnd.

Vet om kvinner i alder av 34 som har fått barn og ikke har takla det så bra, eller det er kanskje litt feil å si. de har klart det, men sier selv de var for gamle, liten tålmodighet og fortere sliten osv.

34 år og få barn? Ærlig talt, et sted går grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 år og få barn? Ærlig talt, et sted går grensen.

Hva gjør du i en tråd fra år 2000?

Gøy å lese gamle krangler - hadde helt glemt denne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du i en tråd fra år 2000?

Gøy å lese gamle krangler - hadde helt glemt denne her.

Hehe, det la jeg ikke merke til.

Hm, tror jeg leste på 100 nyeste og der var det et innlegg?

*mumle*

Jovisst, se nesten nederst i tråden, sissi39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det la jeg ikke merke til.

Hm, tror jeg leste på 100 nyeste og der var det et innlegg?

*mumle*

Jovisst, se nesten nederst i tråden, sissi39.

Akkurat, det innlegget så ikke jeg.

Det er en tråd på Adopsjon om gamle fedre hvis man er i det humøret :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...