Gå til innhold

forvirret og nervøs og sånn....


Gjest Smash

Anbefalte innlegg

Gjest Smash

Hei!

Jeg er 15 år gammel, og er plaget av utflod... Utfloden er hvit/gul, slimaktig og lukter ikke hvis ikke jeg går uten truseinnlegg. Det jeg lurer på er om det kanskje er på tide med en gynekolog time for å få svar på om jeg er helt normal der nedentil eller om jeg har en infeksjon, for hvis jeg ikke får svar blir jeg sprø snart! Koster dette noe? Må foreldrene mine få greie på det? Jeg lurer også på om ikke dette plager gutten, hvis du skal ligge med kjæresten din? Noen som har erfaringer med dette???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til Smash

Det lyder helt normalt og jeg tror du kan ta det helt med ro. Jeg forstår at du ikek gar hatt samleie, og da kan du ikke ha pådradd deg kjønnssykdom (chlamydia). Hvis du ønsker å gå til lege, vanlig lege klarer slike problemer, koster det ca 130 kr, dine foreldre behøver ikke å få beskjed. Se vedlegg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

UTFLOD OG KLØE

Det kommer så mange spørsmål om disse plager selv om det i informasjonen for dette forum henvises til "Forum for sex og samliv, avsnittet om sykdommer". Jeg har ikke kapasitet til individuell informasjon for alle, dessverre. Jeg vil kort gjøre oppmerksom på de vanligste årsaker:

1. Kløe og hvit klumpet utflod tyder på sopp. Man kan uten resept få medikamenter på apoteket (stikkpiller og/eller krem).

2. Grålig utflod med fiskelukt kan være tegn på bakteriell vaginose (BV). Diagnosen stilles hos legen og behandlingen er tabletter på resept eller krem til å anbringe i skjeden. Det kommer ofte tilbakefall etter noen tid.

I ingen av tilfellene er det nødvending med behandling av partner.

I mange tilfeller et utflod ikke betinget av infeksjon, men en normal variasjon med rikelig sekresjon (på samme måte som arm- eller fotsvette er mer uttalt hos noen enn hos andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...