Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Nei, det er ikke "mote", det er en del av religionen for mange.

Og de er voksne nok til å bestemme selv.

Og barna? Skal de slippe syns du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Det burde være irrelevant for de fleste oppegående mennesker.

Enig.

Men hva hvis du kommer til et hotell... Et fint hotell. Bak resepsjonsdisken står det en som i klesstil og utseende tydelig signaliserer at han tilhører Hells Angels. Barbert isse, masse skjegg, piercing her og der, tatoveringer, som er tydelige å se siden han bare har på seg en skinnvest uten ermer oventil, slitt olabukse, armyboots. Synes du ikke dette blir litt gæærnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du veldig rett i. Jeg tviholder på min rett til å få være meg sjøl. Men så hadde jeg også skygga langt unna sånne jobber som krever at jeg må klippe håret;-)

Da får vi håpe at yrkesgruppen du befinner deg i ikke får forbud mot det du tviholder på, og at øvrig inntekt ikke forsvinner av samme grunn....;-)

Da vil det nemlig bli veldig lite biffsnadder på deg i fremtiden:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. jaja.

2. Jeg liker å lære noe nytt. Vær så snill å opplys meg hvilke muslimske land og hvilken muslimsk trosretning dine mange muslimske miniskjørtvenninner kommer fra.

3. Selvfølgelig har det relevans om en organisasjon er en minioritet i 2 land, eller om den omfatter store deler av 1 millard mennesker. Og tolkningen deres.

Hovedsakelig Indonesia, som er det største (befolkning) muslimske landet i verden. Dog også andre land, som Malaysia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.

Men hva hvis du kommer til et hotell... Et fint hotell. Bak resepsjonsdisken står det en som i klesstil og utseende tydelig signaliserer at han tilhører Hells Angels. Barbert isse, masse skjegg, piercing her og der, tatoveringer, som er tydelige å se siden han bare har på seg en skinnvest uten ermer oventil, slitt olabukse, armyboots. Synes du ikke dette blir litt gæærnt?

Du skriver: "Barbert isse, masse skjegg, piercing her og der, tatoveringer, som er tydelige å se siden han bare har på seg en skinnvest uten ermer oventil, slitt olabukse, armyboots."

Det er dog en "liten" forskjell mellom dette og et diskret sjal på hodet.... ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Åsne Seierstads bok?

Jeg kjente igjen alt hun beskrev, og lærte mye mer om kulturen.

Det skulle ikke forundre meg om noen beskylder henne også for å lyve.

Hun sier selv i intervju at hun har aldri vært så rasende på noen da hun bodde hos den familien, og nesten utelukkende dreide det seg om grov kvinneundertrykking.

Bokhandleren var selvsagt lite glad for at alle skulle få vite hvordan menn behndler kvinner i hans kultur. Vesten vil jo ikke forstå dette at kvinner er bare halve mennesker underlagt menn.

Vi tror så gjerne at dette er unntak og ikke representativt, men jeg kjente igjen så mye og fra hva andre skriver om dette, at det kan ikke være tilfeldig. Vi har etter min meing et titall tusen mennsker som daglig praktiserer denne kulturen i Norge. Afganere og Pakistanere er så like når det gjelder kvinner.

Så fordi kvinner diskrimineres i Afghanistan, skal du fortsette å bestemme over kvinner som har kommet til Norge....

For du tør jo ikke la kvinnene bestemme selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og barna? Skal de slippe syns du?

I Norge så er det foreldrene som oppdrar barn, enten de er kristne eller muslimer. Det er kristne skoler som underviser at "kvinner er mannen underlegen".

Det er en del av religionsfrihet, og ikke spesifikt noe med islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, nesten alle. Du vet det bare ikke. Nesten alle er kommet hit på familiegjenforening og da ekteskap.

Så mange er fra samme sted i Pakistan at du vil ikke tro det. Flere landsbyer er nærmest fraflyttet, du vet det bare ikke.

Jo, det vet jeg veldig godt.

Min mann har bodd som flyktning i Pakistan i mange år. Han har reist rundt, hatt mange Pakistanske venner og vet en hel del. Både om folk fra "bak fjellene" og folk fra storbyene. Han kommer fra nabolandet Afghanistan og ser de store forskjellene. Jeg har også vært nedover og sett en god del selv.

Så derfor vet jeg veldig godt hvilke steder disse folkene kommer fra. Min mann har reist rundt og sett med sine egene øyner all elendigheten. Han har også sett og kjenner til folk som kommer fra de store byene.

Og folk i Afghanistan vet hva Pakistan sliter med. Både når det gjelder korrupsjon, tvangsekteskap osv.

Det er mye Pakistan sliter med, men verst er det for folkene fra bygdene.

Jeg trodde du hadde vært nedover selv jeg. Husker jeg feil? Nermere der Baluthsere holder til, var det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at du var imot diskriminering, jeg. Også kvinnediskriminering :o)

Ja, men det er ikke diskriminering når de velger å gå med sjal.

Det som ER diskriminering er når ANDRE bestemmer (enten den ene eller den andre veien) hva de skal ha på hodet.

Det tror jeg de klarer å finne ut av selv.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Og nå vil du undertrykke dem, istedet for mennene?

Tull, jeg er i mot unertrykking, det har jeg skrevet hundre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull, jeg er i mot unertrykking, det har jeg skrevet hundre ganger.

Å bestemme hva de skal (eller ikke skal) ha på hodet, er undertrykking!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest Åsne Seierstads bok?

Jeg kjente igjen alt hun beskrev, og lærte mye mer om kulturen.

Det skulle ikke forundre meg om noen beskylder henne også for å lyve.

Hun sier selv i intervju at hun har aldri vært så rasende på noen da hun bodde hos den familien, og nesten utelukkende dreide det seg om grov kvinneundertrykking.

Bokhandleren var selvsagt lite glad for at alle skulle få vite hvordan menn behndler kvinner i hans kultur. Vesten vil jo ikke forstå dette at kvinner er bare halve mennesker underlagt menn.

Vi tror så gjerne at dette er unntak og ikke representativt, men jeg kjente igjen så mye og fra hva andre skriver om dette, at det kan ikke være tilfeldig. Vi har etter min meing et titall tusen mennsker som daglig praktiserer denne kulturen i Norge. Afganere og Pakistanere er så like når det gjelder kvinner.

Nei, jeg har ikke lest boken. Og bokhandleren representerer ikke de fleste Afghanere like lite som Kjell inge Røkke representerer de fleste normenn.

Men min mor har lest boken og hun hadde en del spørsmål til min mann. Kan nevne et av dem jeg husker. Det stod i boken at de røykte skorpioner der nede. Og det er tilfelle. Svaret min mann ga: Smuglere av stoff bruker å gjøre det, de som er av den skikkelig innbarka typen. Av og til kunne vi overhøre noen skryte av at de hadde røkt så og så mange skorpioner.

Hvis du leser FORORDENE til Seierstad, så skriver hun nettopp det jeg sier her. Boken representerer ikke Afghansere men boken baserer seg på bokhandleren. Noe i den duren.

En annen ting er at jeg har ingen grunn til å ha større tiltro til Seierstad en til bokhandleren. ;)

At det er menn som undertrykker kvinner der, er selvsagt. Det skjer i alle land!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg kjenner mange muslimske kvinner som ikke går med sjal.

Det gjør jeg også, det er ikke religion, men (u)kultur, DET VISSTE DU IKKE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så fordi kvinner diskrimineres i Afghanistan, skal du fortsette å bestemme over kvinner som har kommet til Norge....

For du tør jo ikke la kvinnene bestemme selv!

Hvis det virkelig var slik at de bestemte selv.

En jente på 3 år, bestemmer hun selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg tror deg.

Det er ikke så nøye.

Venner av meg har bare gått videre og vært veldig sterke. Jeg er av den eksploderende typen. Altså svak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør jeg også, det er ikke religion, men (u)kultur, DET VISSTE DU IKKE?

Sjal er spesifisert i koranen. Akkurat som med bibelen, ser noen vekk fra deler av koranen.

Og akkurat som med "kristne" i Norge, så er mange muslimer også "muslimer".

Det virker som du har heller vanskelig for å forstå at muslimer også er individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

I Norge så er det foreldrene som oppdrar barn, enten de er kristne eller muslimer. Det er kristne skoler som underviser at "kvinner er mannen underlegen".

Det er en del av religionsfrihet, og ikke spesifikt noe med islam.

Nå prøver du å lure oss igjen, det er ikke vanlig i norsk skole å lære bort at kvinner er underlegen mannen. Med våre venstreorienterte lærere tror jeg heller ikke det ville vært mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så nøye.

Venner av meg har bare gått videre og vært veldig sterke. Jeg er av den eksploderende typen. Altså svak.

Eksploderende typen i den forstand at jeg aldri hadde ignorert en slik oppførsel mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...