Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig forståelig at innvandrere innen visse yrker blir nekta å bære slør. Hadde jeg vært sjef innen for eksempel et serviceyrke, hadde jeg forlangt at de som jobba for meg kledde seg nogenlunde nøytralt. Det gjelder også hår, sminke og piercing. Budskapet er: Den som jobber her, representerer OSS. Og ikke en gjeng tamilske tigre, gothere, klanen, eller hva det måtte være.

På samme måte som jeg ikke ville godtatt at en hotellresepsjonist hadde trynet fullt av piercing, hadde jeg heller ikke godtatt at noen bar slør eller turban.

Stammesymboler kan en bruke i fritida. Egentlig er jeg imot det og, for det er bare med på å skape usikkerhet og motsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Gjest både&og

Jeg har ikke noen mening verken for eller imot. Jeg har igrunnen aldri tenkt over det. Men når du skrev det sånn, fikk jeg et bilde av kina i Maotiden. Jeg tror ikke jeg kler blå kjeledress og bobklipp så godt, så jeg er igrunnen glad det finnes mange "stiler" som baserer seg på all verdens tanker, ideer og innfall.

Jeg innser alikevel problemet hvis man jobber i bank og krever å få bære burka.... ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.

Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex. Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige. Altså må de dekke seg til. Dette er for meg en helt feil tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.

Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex. Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige. Altså må de dekke seg til. Dette er for meg en helt feil tankegang.

Hei,

Enten vi tror det eller ei, så er det faktisk mange muslimske kvinner (samt kristne kvinner i Portugal!) som bærer slør helt frivillig!

For deg å nekte dem det er akkurat like ille som hvis en fundamentalistisk imam påtvang det.

Kanskje kvinnene skulle få bestemme det selv?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enig, for meg er det totalt irrelevant om de har trynet fullt av nåler, turban, caps, skaut etc så lenge jeg får det jeg er ute etter....god sevice!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av de fine tingene med Norge, fremfor stalinistiske regimer, er at religionsfrihet er grunnlovsfestet.

Med vennlig hilsen

Sa han noe om religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.

Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex. Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige. Altså må de dekke seg til. Dette er for meg en helt feil tankegang.

#Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.#

Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?

#Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex.#

Jasså? Hvor har du det i fra? Menn og kvinner er ansvarlige for det.

#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.

#Dette er for meg en helt feil tankegang.#

Så fordi andre mennesker ikke tenker som deg, så bør de ikke få lov til å gå med det som de liker å gå med?

Herrjemini!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Enten vi tror det eller ei, så er det faktisk mange muslimske kvinner (samt kristne kvinner i Portugal!) som bærer slør helt frivillig!

For deg å nekte dem det er akkurat like ille som hvis en fundamentalistisk imam påtvang det.

Kanskje kvinnene skulle få bestemme det selv?

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig vet jeg at de velger det selv men når jeg har fått forklart hvorfor kjenner jeg at jeg blir ganske arg.

Det er feil tankegang og vranglære og jeg synes det er helt forferdelig at det er kvinnenes ansvar at de ikke blir antastet og at mennene går fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa han noe om religion?

Ja. Slør er et symbol på religion, akkurat som mange sikher bærer turban og mange katolikker bærer kors.

Kanskje det kommer som en overraskelse for deg, men det går fint i resten av Europa, og vi overlever nok vi også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.#

Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?

#Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex.#

Jasså? Hvor har du det i fra? Menn og kvinner er ansvarlige for det.

#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.

#Dette er for meg en helt feil tankegang.#

Så fordi andre mennesker ikke tenker som deg, så bør de ikke få lov til å gå med det som de liker å gå med?

Herrjemini!

Jeg vet at det er haram å ha sex når man har mensen. Derfor må kvinnene kle seg med langarmede nattkjoler den uka. Dersom ektefellene likevel har sex har kvinnen skylda.

Det samme med maten. Svinekjøtt er forbudt. Hvis mannen spiser det er det kvinnens skyld fordi hun ikke har passet på mannen.

Skulle tro muslimske menn ikke hadde hjerne sjøl i disse og flere andre eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.#

Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?

#Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex.#

Jasså? Hvor har du det i fra? Menn og kvinner er ansvarlige for det.

#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.

#Dette er for meg en helt feil tankegang.#

Så fordi andre mennesker ikke tenker som deg, så bør de ikke få lov til å gå med det som de liker å gå med?

Herrjemini!

*Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?*

Kanskje fordi det ikke er helt kosher i det muslimske mijøet å gå uten?

*#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.*

Du mener at når de steiner/pisker kvinnene fordi de har fått barn/hatt sex/blitt voldtatt utenfor ekteskapet, men lar mennene gå uten konsekvenser, så misforstår vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at det er haram å ha sex når man har mensen. Derfor må kvinnene kle seg med langarmede nattkjoler den uka. Dersom ektefellene likevel har sex har kvinnen skylda.

Det samme med maten. Svinekjøtt er forbudt. Hvis mannen spiser det er det kvinnens skyld fordi hun ikke har passet på mannen.

Skulle tro muslimske menn ikke hadde hjerne sjøl i disse og flere andre eksempler.

Hei,

Men du, som vil forby hijab, umyndiggjør kvinnen på akkurat samme måte som en fundamentalist som også vil bestemme hva hun skal (eller ikke skal) ha på hodet.

Jeg tror det beste er hvis de får bestemme selv!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Jeg synes det er veldig forståelig at innvandrere innen visse yrker blir nekta å bære slør. Hadde jeg vært sjef innen for eksempel et serviceyrke, hadde jeg forlangt at de som jobba for meg kledde seg nogenlunde nøytralt. Det gjelder også hår, sminke og piercing.#

Hodeplagget er religiøst betinget, musikeren. Så da mener du at du ikke er for religionsfrihet? Eller er du bare for å lage fordommer for morro skyld?

#Budskapet er: Den som jobber her, representerer OSS. Og ikke en gjeng tamilske tigre, gothere, klanen, eller hva det måtte være.#

Her viser du tydelig dine fordommer. Hvis alle tenkte som deg, så hadde det nesten vært umulig for innvandrere å få seg jobb. Er det ønskelig?

#

På samme måte som jeg ikke ville godtatt at en hotellresepsjonist hadde trynet fullt av piercing, hadde jeg heller ikke godtatt at noen bar slør eller turban.#

Sminke og smykker er noe ganske annet en sljør! Sløret er som nevnt tidligere religionsbetinget.

#Stammesymboler kan en bruke i fritida. Egentlig er jeg imot det og, for det er bare med på å skape usikkerhet og motsetninger.#

Så du skulle helst sett at alle var så like som mulig? Hva om alle mennesker skulle tenke slik? Hvordan hadde normenn hatt det ute i den store verden da tror du? Og er det ikke mer konfliktskapende å ikke tålerere en at man tålererer og aksepterer?

hvordan skulle du helst sett at verden var? Slik du liker best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvis det er tilfelle, hvorfor går det mange norskfødte single konvertitter rundt med hodeplagg da tror du?*

Kanskje fordi det ikke er helt kosher i det muslimske mijøet å gå uten?

*#Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige.#

Igjen en horribel påstand. Det er veldig lett og se at du ikke har så veldig mye kunnskaper om islam.*

Du mener at når de steiner/pisker kvinnene fordi de har fått barn/hatt sex/blitt voldtatt utenfor ekteskapet, men lar mennene gå uten konsekvenser, så misforstår vi?

1) Det går helt fint for mine muslimske venninner å gå uten slør. Jeg kjenner de som går i miniskjørt og lærjakke også.

2) Eller LRA (kristen) som voldtar jenter på 10-12 år, og har dem som slaver....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg har tenkt og diskutert dette mye før i dag og har gjort meg opp den meningen at slør er kvinnediskriminerende og derfør bør forbys.

Muslimske kvinner er ansvarlige for å ikke lokke en mann til sex. Blir de antastet av noen har de skylda fordi de har lokket noen til seg fordi de har vært uanstendige. Altså må de dekke seg til. Dette er for meg en helt feil tankegang.

Hva tror du er grunnen til at jenter på 3 år og gamle kjerringer på 80 går med skaut? For å ikke tiltrekke seg menn?

Underlig grei det der. Vikarierende årsaker.

Menn tvinger kvinner til å gå med skaut pga sjalusi. Unger skal læres til det fra barnsben av så de lettere godtar det. At det er "frivillig" går jeg ikke på, like lite som det er frivillig at ei høyt utdannet 20-årig jente gifter seg med en analfabet fetter fra landsbygda og/eller en 30 år eldre mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Slør er et symbol på religion, akkurat som mange sikher bærer turban og mange katolikker bærer kors.

Kanskje det kommer som en overraskelse for deg, men det går fint i resten av Europa, og vi overlever nok vi også.

Å? Jeg trodde sløret var en kulturell sak, kun delvis tolket religiøst. Turbanen er en del av religionen, det stemmer. Sammen med de fire andre delene. At korset et et religiøst symbol er greit nok, men det er ikke påkrevet for katolikker å bære kors.

Så jeg ser ikke hvor musikeren blandet religion inn i dette. Det var det du som gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er haram å ha sex når man har mensen. Derfor må kvinnene kle seg med langarmede nattkjoler den uka. Dersom ektefellene likevel har sex har kvinnen skylda.

Det samme med maten. Svinekjøtt er forbudt. Hvis mannen spiser det er det kvinnens skyld fordi hun ikke har passet på mannen.

Skulle tro muslimske menn ikke hadde hjerne sjøl i disse og flere andre eksempler.

Og dette vet du selvfølgelig bedre enn Taj Mahal, selv om hun er muslim og ikke du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Men du, som vil forby hijab, umyndiggjør kvinnen på akkurat samme måte som en fundamentalist som også vil bestemme hva hun skal (eller ikke skal) ha på hodet.

Jeg tror det beste er hvis de får bestemme selv!

Med vennlig hilsen

Men det er ting som ikke bør være lov å bestemme selv fordi det er diskriminerende.

Bare se på den nye husleie loven som skal forby huseierne å ikke leie ut til utlendinger fordi det er diskriminerende.

Diskriminering av alle er en uting og i dette tilfelle er det kvinnediskriminering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...