Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

I Danmark ble det forbudt for ansatte å ha på seg nisselue på jobb. Dette var fordi religiøse hodeplagg ikke var tillatt på arbeidsplassen.

Synes det kan bli upraktisk med f.eks. turban hvis man er brannmann.

Ja, du vil nok finne et og annet eksempel på steder det ikke passer, men i butikker så går det fint!

De har nok brannmenn i land med mange sikher også!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Men nå er ikke du så veldig religiøs heller da ;o)

Nei.

Men mennesker har ikke godt av kunstige leveregler bestemt av en intern og innsnevra liten gruppe undertrykkere. At kvinnene sier det er frivillig skjønner jeg godt. De vet ikke annnet og kan ikke annet, da blir det liksom enklere å kalle det "frivillig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark ble det forbudt for ansatte å ha på seg nisselue på jobb. Dette var fordi religiøse hodeplagg ikke var tillatt på arbeidsplassen.

Synes det kan bli upraktisk med f.eks. turban hvis man er brannmann.

Hvorfor er det upraktisk med turban om man er brannmann? Tror du ikke de ville ha tatt den av, når de måtte ha på hjelm?

Sikkert en del som går med caps som må gjøre det også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du kanskje forholde deg til ting du leser? Og husk at nøytrale bøker lærer man best av.

Og det betyr vel at man ikke bør lese Koranen fordi den ikke er objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør, jeg liker ikke å diskutere med deg :o). Men jeg synes at slør er kvinnediskriminerende og jeg mener at diskriminering uansett burde være forbudt.

Ja, men her er det DU som diskriminerer, ved å nekte kvinner religionsfrihet.

Det er også påfallende at du vil kontrollere hva de skal ha på hodet. Diskriminerer de seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men mennesker har ikke godt av kunstige leveregler bestemt av en intern og innsnevra liten gruppe undertrykkere. At kvinnene sier det er frivillig skjønner jeg godt. De vet ikke annnet og kan ikke annet, da blir det liksom enklere å kalle det "frivillig".

Jeg er helt enig med deg i det siste du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Men mennesker har ikke godt av kunstige leveregler bestemt av en intern og innsnevra liten gruppe undertrykkere. At kvinnene sier det er frivillig skjønner jeg godt. De vet ikke annnet og kan ikke annet, da blir det liksom enklere å kalle det "frivillig".

Så derfor skal du bestemme hvorvidt de skal få lov til å ha slør?

Siden du ikke lar kvinnene få bestemme dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men mennesker har ikke godt av kunstige leveregler bestemt av en intern og innsnevra liten gruppe undertrykkere. At kvinnene sier det er frivillig skjønner jeg godt. De vet ikke annnet og kan ikke annet, da blir det liksom enklere å kalle det "frivillig".

Så herved sier du at alle muslimske kvinner er dumme i huet. Les hva du skriver da, Ulv!

At du fantaserer om at kvinner ikke tar på sjalene frivillig, er rett og slett for dumt! Da ville du nok sett en del som tok de av og på etter "behov".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg forstår godt at du ikke ble bedt i bryllup!

Det overrasker ingen.

Du hadde heller ikke blitt bedt, hvis du ikke er muslim.

Ingen andre vantro ble bedt heller.

Jeg vet med sikkerhet at alle disse giftermålene var bestemt av familiens overhoder, det er bekreftet. De som ble giftet inn kom nesten utelukkende rett fra Pakistan og kunne ikke et ord norsk. Det er nesten ren bisniss, menneskehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Du stilte spørsmålet på et offentlig forum hvor alle kan svare. Hvis du ikke liker innleggene mine, kan du la være å lese dem.

2) Jeg kjenner nok.

3) Eksempelet med LRA (Lord's Resistance Army) viser at slikt foregår både blant kristne og muslimer.

Nr.1. Ingen grunn til å furte.

Nr.2. Her tror jeg du lyver så det renner av deg.

Nr.3. LRA har dominans i hvor mange land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal få lov å ha vår personlige stil! Men... Jeg synes det er helt greit at enkelte yrker krever en viss konformitet. Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup, for eksempel. Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk.

Selv om jeg er ateist, så er det ikke til å komme fra at det finnes mange religiøse mennesker i samfunnet.

Vi tjener ikke noe på å gjøre dem til martyrer, eller til å tvinge dem til sine egne grupper, fordi de ikke kan bære sine symboler i offentligheten/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det betyr vel at man ikke bør lese Koranen fordi den ikke er objektiv?

For å i det heletatt kunne nerme seg å kunne forstå koranen, måtte man i det minste ha en del grunnleggende kunnskaper om blandt annet profeten. Hadis er en fin måte å sette seg inn i islam på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil nok finne et og annet eksempel på steder det ikke passer, men i butikker så går det fint!

De har nok brannmenn i land med mange sikher også!

Med vennlig hilsen

Eksemplet fra Danmark gjaldt også i butikker, hvis jeg husker rett.

Jo da, de kan da ta av seg turbanen når det trengs ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke enig, for meg er det totalt irrelevant om de har trynet fullt av nåler, turban, caps, skaut etc så lenge jeg får det jeg er ute etter....god sevice!

Ja, for DEG er det irrelevant, men det er mange som føler seg ukomfortable eller direkte utrygge i forhold til en gother, snauskalle, eller for den saks skyld en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde heller ikke blitt bedt, hvis du ikke er muslim.

Ingen andre vantro ble bedt heller.

Jeg vet med sikkerhet at alle disse giftermålene var bestemt av familiens overhoder, det er bekreftet. De som ble giftet inn kom nesten utelukkende rett fra Pakistan og kunne ikke et ord norsk. Det er nesten ren bisniss, menneskehandel.

Om så var - en liten gruppe pakistanere (fra "dalstroka innafor" i Pakistan) representerer altså ikke 1,1 MILLIARDER muslimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplet fra Danmark gjaldt også i butikker, hvis jeg husker rett.

Jo da, de kan da ta av seg turbanen når det trengs ;o)

Ja, det gjalt en supermarkedkjede.

Det er synd, fordi det forhindrer integrasjon når muslimske kvinner ikke får jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men her er det DU som diskriminerer, ved å nekte kvinner religionsfrihet.

Det er også påfallende at du vil kontrollere hva de skal ha på hodet. Diskriminerer de seg selv?

Ja, det er akkurat det de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for DEG er det irrelevant, men det er mange som føler seg ukomfortable eller direkte utrygge i forhold til en gother, snauskalle, eller for den saks skyld en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning.

Du skriver: "en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning."

Som svart hud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for DEG er det irrelevant, men det er mange som føler seg ukomfortable eller direkte utrygge i forhold til en gother, snauskalle, eller for den saks skyld en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning.

Det er fordommer. Og fordommer kommer av uvitenhet. Noe du altså gjerne vil skal forbli!

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...