Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Gjest Toppers

I Danmark ble det forbudt for ansatte å ha på seg nisselue på jobb. Dette var fordi religiøse hodeplagg ikke var tillatt på arbeidsplassen.

Synes det kan bli upraktisk med f.eks. turban hvis man er brannmann.

Det er ikke nødvendig med hodeplagg inne, vanlig høflighet tilsier at det taes av.

Ser for meg en bankkunde som kommer inn i Burka.... det får da være grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Nr.1. Ingen grunn til å furte.

Nr.2. Her tror jeg du lyver så det renner av deg.

Nr.3. LRA har dominans i hvor mange land?

1) Furtingen var din.

2) Din uvitenhet.

3) LRA er i Uganda/Sudan. Hva så? Eksempelet viser at både kristendom og islam kan tolkes fundamentalistisk. Ergo er det tolkningen som må diskuteres, og ikke hvilken religion. Islam og kristendom er tvillingreligioner - nær identiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å i det heletatt kunne nerme seg å kunne forstå koranen, måtte man i det minste ha en del grunnleggende kunnskaper om blandt annet profeten. Hadis er en fin måte å sette seg inn i islam på.

Jeg forstår ingenting når jeg jeg har prøvd å lese i Koranen. Helt ubegripelig faktisk. Ok, jeg får prøve Hadis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Da har de i alle fall ikke vært dine venner. Kanskje de merker fordommene dine lang vei? Dobbelmoral?

Ikke vet jeg, men en ting vet jeg, og det er at de fleste Pakistanere ber mange i brylløpene. Og da er venner innberegnet i den nærmeste krets.

Det er det jeg sier Ulv, du har for mange "venner" blandt Pakistanere i forhold til folk fra andre land. ;)

Du forstår ikke, og det er forståelig. Du måtte være med i "mine sko" for å forstå. Jeg var ikke med blant dem, de fleste bare spilte et spill overfor meg. De hadde satt en grense, for at jeg ikke skulle få innsikt i det indre livet, som de visste jeg ikke ville like. Jeg hadde flere ganger beklaget meg over hvordan de behandlet kvinner. Systemet med arangerte giftermål er det alt står og faller på. Den dagen de eldre ikke kan bestemme giftermål, mister de kontrollen. Pengene.

Likevel ville de velge meg til et viktig tillitshverv for dem, som jeg trakk meg fra nettopp av samme årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine sammenligninger er ikke bare på jordet, de er på feil jorde.

Ingen er mer for frihet under ansvar enn meg, men det skal være ekte frihet.

Du kan ikke si du er for ekte frihet, når du vil frata kvinner å ha på seg sjal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det de gjør.

Og hvis de er uenige i at de diskriminerer seg selv?

Skal du da umyndiggjøre dem, akkurat som noen fundamentalistiske imamer vil?

Hva er forskjellen mellom deg og disse imamene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#Jeg synes det er veldig forståelig at innvandrere innen visse yrker blir nekta å bære slør. Hadde jeg vært sjef innen for eksempel et serviceyrke, hadde jeg forlangt at de som jobba for meg kledde seg nogenlunde nøytralt. Det gjelder også hår, sminke og piercing.#

Hodeplagget er religiøst betinget, musikeren. Så da mener du at du ikke er for religionsfrihet? Eller er du bare for å lage fordommer for morro skyld?

#Budskapet er: Den som jobber her, representerer OSS. Og ikke en gjeng tamilske tigre, gothere, klanen, eller hva det måtte være.#

Her viser du tydelig dine fordommer. Hvis alle tenkte som deg, så hadde det nesten vært umulig for innvandrere å få seg jobb. Er det ønskelig?

#

På samme måte som jeg ikke ville godtatt at en hotellresepsjonist hadde trynet fullt av piercing, hadde jeg heller ikke godtatt at noen bar slør eller turban.#

Sminke og smykker er noe ganske annet en sljør! Sløret er som nevnt tidligere religionsbetinget.

#Stammesymboler kan en bruke i fritida. Egentlig er jeg imot det og, for det er bare med på å skape usikkerhet og motsetninger.#

Så du skulle helst sett at alle var så like som mulig? Hva om alle mennesker skulle tenke slik? Hvordan hadde normenn hatt det ute i den store verden da tror du? Og er det ikke mer konfliktskapende å ikke tålerere en at man tålererer og aksepterer?

hvordan skulle du helst sett at verden var? Slik du liker best?

Det handler om å kunne tilpasse seg litt. Ikke være så firkanta. Og dersom det er for hardt å svælgje, så finnes det i motsetning til hva du sier mange jobber der folk får gå stort sett kledd som de vil.

I min verden eksisterer ikke ordet religion. Derimot er åpenhet og toleranse viktige begrep. Og en er opptatt av allmengyldige menneskelige verdier, verdier som er uavhengig av religion eller kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Den som vil kontrollere hva kvinner har på hodet er DEG!

Jeg vil la dem bestemme selv!

Jeg vil la den ha frihet til å bestemme selv, og det er fint du er enig.

Men det må være ekte frihet, ikke "frivillig tvang".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke, og det er forståelig. Du måtte være med i "mine sko" for å forstå. Jeg var ikke med blant dem, de fleste bare spilte et spill overfor meg. De hadde satt en grense, for at jeg ikke skulle få innsikt i det indre livet, som de visste jeg ikke ville like. Jeg hadde flere ganger beklaget meg over hvordan de behandlet kvinner. Systemet med arangerte giftermål er det alt står og faller på. Den dagen de eldre ikke kan bestemme giftermål, mister de kontrollen. Pengene.

Likevel ville de velge meg til et viktig tillitshverv for dem, som jeg trakk meg fra nettopp av samme årsak.

Tror du selv på løgnene du serverer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om å kunne tilpasse seg litt. Ikke være så firkanta. Og dersom det er for hardt å svælgje, så finnes det i motsetning til hva du sier mange jobber der folk får gå stort sett kledd som de vil.

I min verden eksisterer ikke ordet religion. Derimot er åpenhet og toleranse viktige begrep. Og en er opptatt av allmengyldige menneskelige verdier, verdier som er uavhengig av religion eller kultur.

Du skriver: "Det handler om å kunne tilpasse seg litt."

Nettopp.

Det handler om å akseptere at hun som jobber i butikken har et skaut på. Er det en veldig STOR "tilpasning" for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Så derfor skal du bestemme hvorvidt de skal få lov til å ha slør?

Siden du ikke lar kvinnene få bestemme dette selv.

Det var fært så lite vi oppfatter i dag?

Har du tatt på deg brillene?

Sjalet skal være frivillig å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil la den ha frihet til å bestemme selv, og det er fint du er enig.

Men det må være ekte frihet, ikke "frivillig tvang".

Ingen har sagt at det skal være "frivillig tvang".

Men de som nekter dem å ha sjal bedriver ren tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de fine tingene med Norge, fremfor stalinistiske regimer, er at religionsfrihet er grunnlovsfestet.

Med vennlig hilsen

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var fært så lite vi oppfatter i dag?

Har du tatt på deg brillene?

Sjalet skal være frivillig å bære.

Ja, valget skal være kvinnens, ikke ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Det handler om å kunne tilpasse seg litt."

Nettopp.

Det handler om å akseptere at hun som jobber i butikken har et skaut på. Er det en veldig STOR "tilpasning" for deg?

Nei, ikke for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal få lov å ha vår personlige stil! Men... Jeg synes det er helt greit at enkelte yrker krever en viss konformitet. Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup, for eksempel. Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk.

#Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk. #

Er det plaggene eller mennesker som deg selv som lager avstandene og skillene?

Kunnskap hjelper mot fordommer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig med hodeplagg inne, vanlig høflighet tilsier at det taes av.

Ser for meg en bankkunde som kommer inn i Burka.... det får da være grenser.

Kan ikke tro du ser en eneste burqa her i landet, da det er en tradisjonell afghansk drakt.

Hvorfor skal du sette grenser oven for hva andre skal ha og ikke ha på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis de er uenige i at de diskriminerer seg selv?

Skal du da umyndiggjøre dem, akkurat som noen fundamentalistiske imamer vil?

Hva er forskjellen mellom deg og disse imamene?

Jeg trodde at du var imot diskriminering, jeg. Også kvinnediskriminering :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Furtingen var din.

2) Din uvitenhet.

3) LRA er i Uganda/Sudan. Hva så? Eksempelet viser at både kristendom og islam kan tolkes fundamentalistisk. Ergo er det tolkningen som må diskuteres, og ikke hvilken religion. Islam og kristendom er tvillingreligioner - nær identiske.

1. jaja.

2. Jeg liker å lære noe nytt. Vær så snill å opplys meg hvilke muslimske land og hvilken muslimsk trosretning dine mange muslimske miniskjørtvenninner kommer fra.

3. Selvfølgelig har det relevans om en organisasjon er en minioritet i 2 land, eller om den omfatter store deler av 1 millard mennesker. Og tolkningen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Om så var - en liten gruppe pakistanere (fra "dalstroka innafor" i Pakistan) representerer altså ikke 1,1 MILLIARDER muslimer.

HA-ha?

150 personer, og det finnes 30-40 familier av den størrelsen i Oslo.

Når storebror ringer fra Pakistan til lillebror og forteller at lillebrors datter på 17 skal gifte seg med en analfabet fra landsbydga der, da tør ikke lillebror nekte for tørre møkka. Det er igjen beordret fra deres far og mor, og storebror har ikke en tøddel å si. Moren er fullstendig underlagt faren, men hjelper bare til å finne bra kandidater som far velger mellom.

Far har ikke en gang sett de tilkommende ofte.

Det telles penger.

Kom ikke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...