Gå til innhold

Slør, eller ikke slør


musikeren

Anbefalte innlegg

Kan ikke tro du ser en eneste burqa her i landet, da det er en tradisjonell afghansk drakt.

Hvorfor skal du sette grenser oven for hva andre skal ha og ikke ha på seg?

Burka finner du mange andre steder enn i Afghanistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 540
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    133

  • Ulv I Faarikaal

    118

  • Taj Mahal

    72

  • Dorthe

    33

Mest aktive i denne tråden

Ulv I Faarikaal

Du kan ikke si du er for ekte frihet, når du vil frata kvinner å ha på seg sjal!

Hvorfor går andre kvinner uten sjal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro du ser en eneste burqa her i landet, da det er en tradisjonell afghansk drakt.

Hvorfor skal du sette grenser oven for hva andre skal ha og ikke ha på seg?

Hvorfor tror du vi ikke ser burka her i landet? Her på Grünerløkka ser man stadig folk i burka og andre heldekkende, svarte eller blå plagg som kun viser netting foran øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil nok finne et og annet eksempel på steder det ikke passer, men i butikker så går det fint!

De har nok brannmenn i land med mange sikher også!

Med vennlig hilsen

Jeg veit om en religion som krever av sine troende at de skal gå med rompa bar fra klokka 13.45 til 14.26 hver dag. Dette er selvfølgelig også greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ingen har sagt at det skal være "frivillig tvang".

Men de som nekter dem å ha sjal bedriver ren tvang.

Og de som skaper denne frivillige tvangen er ålreite folk?

La oss ta en test: vi finner en kvinne med sjal som VIL ta av seg sjalet, tør hun?

Vi vet at det finnes kvinner som ikke vil gå med det, ellers hadde alle kvinner gått med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, mange av dem, akkurat som de fleste kristne jeg kjenner ikke følger bibelen til punkt og prikke.

Er det noen fornuftige grunner til at en del velger å ikke følge bibelen eller koranen til punkt og prikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for DEG er det irrelevant, men det er mange som føler seg ukomfortable eller direkte utrygge i forhold til en gother, snauskalle, eller for den saks skyld en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning.

Det burde være irrelevant for de fleste oppegående mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forstår ikke, og det er forståelig. Du måtte være med i "mine sko" for å forstå. Jeg var ikke med blant dem, de fleste bare spilte et spill overfor meg. De hadde satt en grense, for at jeg ikke skulle få innsikt i det indre livet, som de visste jeg ikke ville like. Jeg hadde flere ganger beklaget meg over hvordan de behandlet kvinner. Systemet med arangerte giftermål er det alt står og faller på. Den dagen de eldre ikke kan bestemme giftermål, mister de kontrollen. Pengene.

Likevel ville de velge meg til et viktig tillitshverv for dem, som jeg trakk meg fra nettopp av samme årsak.

Det sier jo en del om deg da, når du vil være venner med slike folk.

De representerer overhode ikke alle muslimer og ei heller alle Pakistanere for den del.

Som folk (og du og jeg)snakker her om slike mennesker, sitter folk nede i nabolandet Afghansitan å snakker om dem også.

Det er folk som er fra spesielle steder i verden hvor det er en sterk ukultur på slike ting. Det er altså ikke islam. Det er ikke et gyldig ekteskap, om noen tvinger en datter til å gifte seg. Dette vet du, Ulv.

Dette har du blitt fortalt mange ganger her inne i alle fall. Mulig du ikke tror meg og derfor du ikke har kikket etter selv? Det kan du jo gjøre.

Eller VIL du bare tenke at slik er det? Sånn er det, så da så ...lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ja, valget skal være kvinnens, ikke ditt!

Jeg vil la dem få valget, mens andre vil ikke.

Vil du tvinge dem?

Hvorfor faen diskuterer vi ting som er helt opplagt:

La dem selv bestemme, men før jeg tror på at de selv har bestemt vil jeg se statistikk som viser at det ikke er fler blant dem enn blant gjennomsnittet av andre kvinner i sammenlignbare land.

Hvis alle i en gruppe går med sjal, må det være en grunn. Hvis det er mote så er det OK, men er det mennene eller religionen som gir dem et valg, så er jeg ikke med.

Er det mote, så regner jeg med at den forandrer seg fra år til år?

Ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk. #

Er det plaggene eller mennesker som deg selv som lager avstandene og skillene?

Kunnskap hjelper mot fordommer. ;)

Det er i hvert fall helt sikkert at det er de mest uvitende muslimene som ikke vil ha kontakt med nordmenn.

Min muslimske venninne sa bestandig at det var de muslimske venninnene hennes, som trodde pH var en shampo, som ikke turte komme inn til henne når jeg var der på besøk :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordommer. Og fordommer kommer av uvitenhet. Noe du altså gjerne vil skal forbli!

Jaja.

Javel, så er det fordommer. Hadde det ikke da vært greit om de menneskene mange har fordommer imot, kunne komme de fordomsfulle litt i møte, for eksempel ved å la sløret ligge, sånn at de fordomsfulle får oppleve at de ikke er så farlige likevel? Så kanskje de kan ta på seg sløret. etterpå istedet. Det er noe med å være fleksibel, som sagt. Du kan ikke påtvinge folk fordomsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burka finner du mange andre steder enn i Afghanistan.

Ja, man finner afghanere over alt, men få bruker dem i vesten.

Burqa er en tradisjonell afghansk drakt. Du finner mange heldekkende drakter, men det er ikke burqa av den grunn.

Burqa er de du ser på TV, når de filmer fra afghanistan. Korte forran og lange bak. Kun Afghanere som går med slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Det sier jo en del om deg da, når du vil være venner med slike folk.

De representerer overhode ikke alle muslimer og ei heller alle Pakistanere for den del.

Som folk (og du og jeg)snakker her om slike mennesker, sitter folk nede i nabolandet Afghansitan å snakker om dem også.

Det er folk som er fra spesielle steder i verden hvor det er en sterk ukultur på slike ting. Det er altså ikke islam. Det er ikke et gyldig ekteskap, om noen tvinger en datter til å gifte seg. Dette vet du, Ulv.

Dette har du blitt fortalt mange ganger her inne i alle fall. Mulig du ikke tror meg og derfor du ikke har kikket etter selv? Det kan du jo gjøre.

Eller VIL du bare tenke at slik er det? Sånn er det, så da så ...lissom?

Jo, nesten alle. Du vet det bare ikke. Nesten alle er kommet hit på familiegjenforening og da ekteskap.

Så mange er fra samme sted i Pakistan at du vil ikke tro det. Flere landsbyer er nærmest fraflyttet, du vet det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det innen yrker hvor det er uniformsplikt. F.eks. politi, vektere, postfolk, fengselsvesen, osv.

Jeg forstår det i kasse på RIMI. Disse bruker uniform, og de har retningslinjer å følge. F.eks. er det ikke lov til å sitte i kassa med lue, cap, piercing i nesa, osv. Det skulle bare mangle at turban også er forbudt.

Jeg forstår det derimot ikke hvis man blir nektet å bruke turban i yrker hvor man kan kle seg som man vil, altså de fleste yrker. Jeg forstår heller ikke hva som foregår i hodet på de som styrer diverse skoler når de fremmekulturelle nærmest må droppe å møte opp på skolen fordi de ikke får lov til å møte opp med turban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi skal få lov å ha vår personlige stil! Men... Jeg synes det er helt greit at enkelte yrker krever en viss konformitet. Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup, for eksempel. Samtidig ser jeg at visse måter å kle seg på, for eksempel religiøse plagg, bare er med på å skape større avstand mellom folk.

"Som musiker passer jeg på å kle meg pent når jeg speller i bryllup"

....det tviler jeg ikke på, men du hadde ALDRI klipt deg hvis det var et krav for å få jobben....ALDRI, musikeren - og det vet du veldig godt selv også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om en religion som krever av sine troende at de skal gå med rompa bar fra klokka 13.45 til 14.26 hver dag. Dette er selvfølgelig også greit?

Er det du som er profeten for denne nye religionen da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "en som tydelig signaliserer en annen etnisk tilknytning."

Som svart hud?

Som for eksempel svart hud. Men akkurat det er vanskelig å gjøre noe med. Sløret derimot, er lett å la ligge.

Hva er poenget med å så tydelig signalisere gruppetilhørighet? Dette er jo motsatt av å være inkluderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fornuftige grunner til at en del velger å ikke følge bibelen eller koranen til punkt og prikke?

For å unngå blant annet å bli spyttet på, unngår jeg å gå med sjal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...