Gå til innhold

Hvor mange måltider, 3 mnd


rare

Anbefalte innlegg

Hei !

Datteren min som nå er 3 mnd, får mat kl 8:00, 11:00, 15:00, 19:00 og 22:00. Nå lurer jeg på når jeg kan prøve å redusere antall måltider til 4. Hun våkner nemlig ikke av seg selv klokken 8 hver morgen, idag for eksempel vekket jeg henne 9:30. Hun var 5 kilo da hun ble født, jeg fullammer fremdeles, men lurer på å begynne med grøt samtidig som jeg går over til 4 måltider. Er 3 mnd for tidlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine har i hvertfall diet oftere enn det når de var 3 mndr. Det er jo ikke store plassen i en så liten mage og da må de spise lite og ofte. 3 mndr er også alt for tidlig å begynne med grøt mener jeg. Er det noen spesiell grunn til at du må amme sjeldnere? Skal du begynne å jobbe eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal være forsiktig med det. Klumpen min var også ikke interessert i å spise mer enn maks 6 ganger pr døgn mellom han var 3 og 4 måneder. Det viste seg imidlertid at han ikke hadde gått opp nok i vekt...Så nå tilbyr jeg oftere, og han går opp nok. Fire måltider for en 3 måneder gammel baby høres svært lite ut...Men det kan jo hende at han spiser mye på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er virkelig FOR selvregulering. Jeg har aldri vekket lillegutt for at han skal spise, og han får mat når som helst når han er sulten. Han har siden fødselen vært ganske så stabil, og spist ca. hver 3. time,+/-. Han har lagt godt på seg og ligger over kurven sin i fht vekt og høyde.

Og jeg har ingen tro på at små babyer skal presses inn i en rytme. Mwen det er min mening da. *S*

Husk morsmelk har vel en mye raskere fordyelsesprosess en feks. erstatning, og der er det anbefalt 4 måltider ved 3. mnd alder.

Jeg ville ikke prøvd å kutte ut noen måltider. Og dessuten synes jeg 3.mnd er tidlig å begynne med grøt. tarmene er som regel ikke ferdig utviklet til å kunne fordøye annet enn morsmelk/erstatning.

Du bør kanskje snakke med helsesøsteren din om dette, så kan hun gi deg bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puttenuffe

Vårt gull spiser oftere enn dette, og hun er over 4 mnd. Hun regulerer måltidene sine selv, og det går ca 3 timer mellom hele døgnet. Hun fullammes ennå, og jeg synes det er helt greit...

Klem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Rare,

Jeg synes du skal ta opp spørsmålet med helsesøster. Vektoppgangen hos barnet er viktig å se på. Det er ikke ofte et brysternært barn spiser så sjelden som 4 ganger i døgnet ved 3 måneders alder. Det er også mulig at hun spiser hyppigere på dagtid og får en lengre nattpause om du lar barnet regulere seg selv og ikke vekker om morgonen. Grøt kan introduseres fra 4 måneder, men mange barn går fint opp i vekt på kun morsmelk frem til 6 måneders alder. Det viktigeste er at mor og barn trives med det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...