Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Pappa Bjørn

""Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.""

Feil. Jeg søkte og fikk avslag.

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

En setter det på spissen fordi enkelte menn er så enormt skeptiske til alenemødre..

Samme som at noen kvinner er skeptiske til menn som betaler barnebidrag.

Man tenker "det er jo en grunn til at situasjonen til vedkommende er sånn,er det ham/hennes "feil" tro eller er det den andres?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Jeg har vært enslig med barn og student i flere år. DET kaller jeg trange kår. Minstepensjonistene lever som grever i forhold, det har jeg sjekket.

Dager uten middag, aldri unne seg vin eller noe annet ekstra, ikke kunne gå ut en kveld på kino eller kafe, aldri kjøpe klær til seg selv, nesten bare arve klær til barna, aldri reise bort i ferier. Lista er lang.

MEN, frihet til å lære og til å kunne ha barna gå i barnehagen 5 timer om dagen istedet for 8-9. Eller til å være hjemme en dag man har lyst. Og selvsagt en god utdanning.

Om penger: Fikk avslag på søknader om støtte til utdanning, det er behovsprøvd. Dessuten var det behovsprøvd barnehagesats. Overgangsstønad utgjør ca 8500. Bidrag kommer oppå selvsagt. Barnetrygd får alle i dette landet, så det regnes ikke som inntekt mer for single enn for par.

Husk alle dere som er et par og som klager over at enslige får så mye penger og har det så flott:

Dere er to som deler alle utgifter. Den enslige må betale ALLE utgifter alene. Det koster like mye å bo uansett om man er en eller to voksne i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Dette tror jeg du ikke vet så mye om. Men det gjør jeg. Har sjekket og fått det svart på hvitt at min inntekt og levekår var lavere enn minstepensjonistens inntekst. Minstepensjonisten lever alene - jeg har barn å forsørge.

En viktig ting som du "glemmer" når du kritiserer enslige for å ha det så fett:

Du og din kone har TO inntekter som skal dekke utgifter til bolig, strøm og annet.

En enslig har EN inntekt som skal dekke SAMME utgifter til bolig og strøm. Hus er ikke billigere å bo i selv om man er enslig.

Når det gjelder mat feks, er det heller dobbelt så dyrt å ha husholdning for to voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest akkaren

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Dere må slutte å tro så mye og være misunnelig på aleneforeldre, de har de ikke bedre enn deg, de har det langt dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en alenemor

Har du møtt en alenemor så har du møtt EN. Vi må vel få lov til å være like forskjellig som alle andre mennesker og ikke puttes i bås pga vår status.

Jeg er alenemor til tre barn. Jeg bor i egen bolig. Jeg har egen bil. Jeg tjener godt. Jeg er ikke sosialklient. Jeg er veldig fornøyd med livet mitt. Jeg synes ikke det er slitsomt å være alenemor. Jeg opplever meg selv som mer fornøyd enn mange av mine gifte medsøstre.

Det gjelder å se mulighetene og fokusere på det positive. Jeg har også vært en fattig alenemor hvor vi ikke hadde råd til alt mulig, og slett ikke middag hver dag. Men med hardt arbeid først som student og siden som arbeidstaker har det gått seg til. Kunsten er å sette tæring etter næring, ikke skule til hva alle andre har, og fremfor alt, ikke synke ned i alt det negative man kan oppdage hvis man ser etter.

Det viktigste tror jeg er å ikke tro på alle disse mytene om hvordan alenemødre har det. For slik vi tror det blir vil det ofte bli. Jeg vil se på meg selv som en person som tilfeldigvis bor alene sammen med mine barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Siste avsnitt, her falt det ut et IKKE:

Når det gjelder mat feks, er det heller IKKE dobbelt så dyrt å ha husholdning for to voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest '!-o-!'

Hvis du ikke fikk barn før du var 32 har du hatt all mulighet til å få en god jobb, som betaler ok. Har du ikke det er dette ditt valg.

Både jobb og utdannelse ville jeg sagt. At man blir enslig mor i en alder av 32 og sutrer fordi man ikke får dekket utdannelsen er nesten for dumt. Svært mange har jobbet 6-8 år etter endt utdannelse når de er såpass voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

Denne lange tråden som sikkert bare blir lengre og lengre og som inneholder mye surt om alenemødre og de hahaha "fantastiske" rettighetene og godene" de har, bare understreker poenget mitt! Hvem er det som svarer mest her, jo det er menn, menn som tenker stygt om alenemødre på samme måte som rasister tenker stygt om utlendinger. Dere er mennesker full av fordommer og får alenemødre til å føle seg mindre verdifull. Det samme gjelder for dem som ser ned på utlendinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Godt mulig. Jeg ser bare det faktum at jeg traff mange aleneforeldre under skolegang som fikk dette dekket av det offentlige.

Poenget mitt er bare det at når det gjelder økonomi har ikke aleneforeldre noe å klage over.

Det jeg glemte å si i forbindelse med støtte til skolegang, var det selvsagte poenget at dette gis fordi det er ønskelig å gi ballast til enslige med barn slik at de kommer seg ut i yrkesliv så snart som mulig. Støtte til skolegang er som tidligere nevnt behovsprøvd og opp til en viss andel av kostnader. du trodde vel kanskje at noen får dekket rubb og stubb?

Utdanningsstønad og overgangsstønad gis ikke etter at barnet fyller tre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

Både jobb og utdannelse ville jeg sagt. At man blir enslig mor i en alder av 32 og sutrer fordi man ikke får dekket utdannelsen er nesten for dumt. Svært mange har jobbet 6-8 år etter endt utdannelse når de er såpass voksne.

Enig at det er dumt, men er det noen alenemødre her inne på 32 som har sutret fordi de ikke har fått dekket noen utdannelse?? Jeg er 32 og jeg hadde utdannelse fra før av og har ikke sutret over det??? tydelig teng på hvilket syn du har på alenemødre når du ikke gidd å lese innleggene grundig en gang og har dommen klar på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa Bjørn

Dette tror jeg du ikke vet så mye om. Men det gjør jeg. Har sjekket og fått det svart på hvitt at min inntekt og levekår var lavere enn minstepensjonistens inntekst. Minstepensjonisten lever alene - jeg har barn å forsørge.

En viktig ting som du "glemmer" når du kritiserer enslige for å ha det så fett:

Du og din kone har TO inntekter som skal dekke utgifter til bolig, strøm og annet.

En enslig har EN inntekt som skal dekke SAMME utgifter til bolig og strøm. Hus er ikke billigere å bo i selv om man er enslig.

Når det gjelder mat feks, er det heller dobbelt så dyrt å ha husholdning for to voksne.

Jeg spesifiserte at jeg snakket om hunstandens samlede inntekt. Hennes totale inntekt var høyere enn min og min kones.

Hun og hennes barn trenger altså mere penger til bolig og livsopphold enn det min kone, jeg og vårt barn trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pissed

Som jeg sa, det er revnede likegyldig når det gjelder økonomi. *Økonomisk har alenemødre det mye bedre enn mange andre som er under en form for trygd.

"Økonomisk har alenemødre det mye bedre enn mange andre som er under en form for trygd."

Hvorfor virker det slik? Jo, fordi en alenemor også får barnetrygd og bidrag bl.a. Men det er også fordi en alenemor ikke er ALENE, hun har barn å forsørge. Del inntektene som kommer i hennes navn på antall husstandsmedlemmer, og ikke sammenlign en alenemor med en alderspensjonist.

Synes ikke du at også barn av alenemødre har krav på en noenlunde alminnelig levestandard? Eller mener du at barna skal lide fordi mor "har ligget på ryggen for halve Oslo".

En liten opplysning til slutt: Det trengs bare EN mann og et samleie for at en kvinne skal bli gravid.

Kanskje du synes at stønaden skal reguleres nedover etter antall mannfolk hun har knullet før hun ble gravid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pissed

Er det mulig å være så dum?!

Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del.

Men hvor gammel var du når du ble gravid? De fleste alenemødre som sliter er de som fikk barn i svært ung alder. I en situasjon der de burde skjønt at barnefaren ville stikke og at de selv hadde dårlige forutsetninger for å ta seg av barnet.

"Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del."

Hvem i helvete sier at pappabjørn har fasitsvaret på dette? Har han kanskje erfaring med å være alenemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Jeg spesifiserte at jeg snakket om hunstandens samlede inntekt. Hennes totale inntekt var høyere enn min og min kones.

Hun og hennes barn trenger altså mere penger til bolig og livsopphold enn det min kone, jeg og vårt barn trenger.

Du og din kone deler på alle utgifter, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Siste avsnitt, her falt det ut et IKKE:

Når det gjelder mat feks, er det heller IKKE dobbelt så dyrt å ha husholdning for to voksne.

Jeg spesifiserte at jeg snakket om hustandens totale inntekt. Vi er altså 2 voksne og et barn som skal klare oss for mindre enn 1 voksen og et barn fordi vi er gift mens hun er alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

"og så føler jeg meg på en måte utsøtt, jeg blir behandlet litt mer brutalet som om jeg skulle være kriminell eller noe."

Du slette tid. Og dette henger altså sammen med det faktum at du har ett barn og ingen partner. Det kan ikke komme av noe som helst annet, tror du?

Da tenker jeg på kommentarene, og hva andre tror og hvor feil de tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...