Gå til innhold

De fleste tror at alenemødre har det så godt!


Gjest alenemor til 1

Anbefalte innlegg

Pappa Bjørn

"Økonomisk har alenemødre det mye bedre enn mange andre som er under en form for trygd."

Hvorfor virker det slik? Jo, fordi en alenemor også får barnetrygd og bidrag bl.a. Men det er også fordi en alenemor ikke er ALENE, hun har barn å forsørge. Del inntektene som kommer i hennes navn på antall husstandsmedlemmer, og ikke sammenlign en alenemor med en alderspensjonist.

Synes ikke du at også barn av alenemødre har krav på en noenlunde alminnelig levestandard? Eller mener du at barna skal lide fordi mor "har ligget på ryggen for halve Oslo".

En liten opplysning til slutt: Det trengs bare EN mann og et samleie for at en kvinne skal bli gravid.

Kanskje du synes at stønaden skal reguleres nedover etter antall mannfolk hun har knullet før hun ble gravid??

Igjen, jeg snakket om husstandens totale inntekt. Vi har mindre for 2 voksne og et barn en aleneforsørgere har for seg og sitt barn.

Det er nok litt av grunnen til at det er mange aleneforsørgere siden det ikke lønner seg å bo sammen. Derfor har vi også problemet med at mange bor sammen men at den ene parten melder adresseendring slik at den som har boligen på papiret skal få full stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • petter smart

    60

  • Pappa Bjørn

    17

  • Dorthe

    15

  • favn

    14

Mest aktive i denne tråden

Gjest behovsprøving

Egnentlig tror jeg at mange småbarnsforeldre sliter, både de som lever i parforhold og de som er alene. Det er kjempedyrt å ha barn!

JA til behovsprøvd barnetrygd og kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Jeg spesifiserte at jeg snakket om hustandens totale inntekt. Vi er altså 2 voksne og et barn som skal klare oss for mindre enn 1 voksen og et barn fordi vi er gift mens hun er alene.

Da må dere ha en ekstremt dårlig økonomi. Jeg har faktisk mine tvil om at dere to voksne mennesker til sammen ikke har over, la oss si 12-13000 i måneden? Da tar jeg til og med veldig hardt i hva en enslig med barn overhodet kan få i månedlig støtte.

Jeg gjør oppmerksom på at bidrag og barnetrygd ikke er inntekt fra det offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

Poenget er at dere ikke har det verre enn noen andre. Svigerinnen min la seg på rygg for halve Oslo og endte derfor opp med en unge. Kona mi og meg planla vårt barn, stiftet familie og etablerte oss i eget hjem. Så blir kona arbeidsledig og jeg ufør.

Hvordan familieforholdene er og om barnet var planlagt eller ikke \behøvde jeg kanskje ikke ta med, men poenget er bare det at vi som en familie på 3 hadde 3500 mindre utbetalt i mnd. enn det svigerinnen min gjorde. Da snakker jeg om hustandens samlede inntekt. Vi er da for faen tilsluttet samme trygdesystem men alikevel fikk hun 35oo mer enn oss fordi kona mi er så "dum" at hun bor sammen med faren til barnet.

Dessuten fikk ikke kona mi som arbeidsledig automatisk dekket utdannelse, noe alenemødre får.

Alenemødre får mye mer enn andre trygdede. Dersom en dame vet at hun holder på å miste jobben eller har en sykdom som gjør at vedkommende trolig blir ufør er det bare å bli gravid fort som fy!!!

Jeg sier ikke at det er noen enkel jobb å ta vare på flere barn siden jeg ser hvor mye jobb det er med bare en, men slutt å klag over økonomien, for i offentlig sammenheng er dere den gruppen som får desidert mest.

Bare så du vet det. jeg kunne ønske over alt på jord at jeg ikke var alenemor, menn gifteklare menn vokser ikke på trær;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alenemor til 1

"Når pappabjørn sier at det er slik så har du ingen forutsetning for å si at det ikke er sant. Selv om det ikke var det for din del."

Hvem i helvete sier at pappabjørn har fasitsvaret på dette? Har han kanskje erfaring med å være alenemor?

Bare så du vet det. jeg kunne ønske over alt på jord at jeg ikke var alenemor, men gifteklare menn vokser ikke på trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Grumpy

Bare så du vet det. jeg kunne ønske over alt på jord at jeg ikke var alenemor, menn gifteklare menn vokser ikke på trær;)

Kanskje ikke så rart at ingen vil gifte seg med deg med de holdningene du legger for dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Da må dere ha en ekstremt dårlig økonomi. Jeg har faktisk mine tvil om at dere to voksne mennesker til sammen ikke har over, la oss si 12-13000 i måneden? Da tar jeg til og med veldig hardt i hva en enslig med barn overhodet kan få i månedlig støtte.

Jeg gjør oppmerksom på at bidrag og barnetrygd ikke er inntekt fra det offentlige.

Ja, det stemmer at vi har ekstremt dårlig økonomi. Jeg ble tidlig ufør, men har ikke fått status som ung ufør. Dersom jeg blir værende ufør vil jeg kunne søke om det, men siden jeg har krevd tiltak for å kunne komme meg ut i jobb siden det er det jeg selv ønsker har aldri den søknaden blitt behandlet. Kona ble arbeidsledig, men som lærling og deltidsarbeider er ikke grunnlaget høyt nok til ledighetstrygd. Jobber har hun søkt i over et år og endelig fått napp.

Greia er bare at som aleneforsørger ville hun hatt det 10 ganger så bra. Hun ville faktisk hatt mer i mnd enn det vi har tilsammen i dag. Men det kommer ikke på tale å ta ut separasjon for at det skal bli sånn.

Jeg sier heller ikke at jeg har det verst, for det er mange som er fattige i norge, men det er ikke aleneforsørgere av den grunnen at de er aleneforsørgere.

Vri på det som dere vil, men aleneforsørgere har gode vilkår i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lattermildt

Kanskje ikke så rart at ingen vil gifte seg med deg med de holdningene du legger for dagen...

Åh, så dømmende og saklig *gliis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Bare så du vet det. jeg kunne ønske over alt på jord at jeg ikke var alenemor, menn gifteklare menn vokser ikke på trær;)

Det skal heller ikke være noe du løper etter. Det er noe som skal gjøre deg lykkelig ikke noe som du rusher inn i.

Poenget mitt er bare at aleneforeldre har gode økonomiske vilkår takket være folketrygden. merk deg at jeg aldri har sagt at jeg misunner aleneforeldre arbedsbyrden med å oppdra barn, men økonomisk har dere det ikke verre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grumpy

Åh, så dømmende og saklig *gliis*

En reaksjon på dette saklige innlegget fra alenemor til 1:

Re: De fleste tror at alenemødre har det så godt!

"Du er et ekkelt kukdyr! Sånne menn som deg hater jeg!! Skulle likt å gjøre terror på dine edle deler! Jeg har hat sex med en i hele mitt liv ditt svin, hvor mange har du hatt sex med din rundknuller?? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Ja, det stemmer at vi har ekstremt dårlig økonomi. Jeg ble tidlig ufør, men har ikke fått status som ung ufør. Dersom jeg blir værende ufør vil jeg kunne søke om det, men siden jeg har krevd tiltak for å kunne komme meg ut i jobb siden det er det jeg selv ønsker har aldri den søknaden blitt behandlet. Kona ble arbeidsledig, men som lærling og deltidsarbeider er ikke grunnlaget høyt nok til ledighetstrygd. Jobber har hun søkt i over et år og endelig fått napp.

Greia er bare at som aleneforsørger ville hun hatt det 10 ganger så bra. Hun ville faktisk hatt mer i mnd enn det vi har tilsammen i dag. Men det kommer ikke på tale å ta ut separasjon for at det skal bli sånn.

Jeg sier heller ikke at jeg har det verst, for det er mange som er fattige i norge, men det er ikke aleneforsørgere av den grunnen at de er aleneforsørgere.

Vri på det som dere vil, men aleneforsørgere har gode vilkår i norge.

Hvis du er ufør, mottar du vel stønad fra det offentlige?

Det med nekt av dagpenger kan jeg mye om. En nyutdannet student har ikke krav på ei krone fra Aetat. Som kjent må man opparbeide seg den retten gjennom arbeid.

Dere er jo i en spesielt dårlig situasjon samlet sett og faller mellom endel stoler. Men å "sparke" mot andre i dårlige situasjoner, er leit. Spark heller oppover.

Hør nå her, for mange er det IKKE fett å være alene med barn. Jeg har fortalt litt om livet som student med barn. Mye, mye frihet målt i tid og dyrebar mulighet med barna, men så godt som ingenting å leve av. Langt, langt under offisiell fattigdomsgrense (jeg har sjekket).

Jeg gjentar også at overgangsstønad gis til barnet fyller tre år. Det samme gjelder eventuell og behovsprøvd utdanningsstønad. Tre år, det er ikke SÅ luksuriøst? På denne tiden MÅ denne personen skaffe seg utdanning såfremt det ikke er jobb å få ellers.

Det er vel egentlig ikke noe poeng i å argumentere for hvem som har den dårligste økonomien. Det finnes enslige med barn som har det kjempebra, men de er i arbeid og ikke stønadsmottagere. Det er ikke sånn at enslige med barn får og får nærmest i det uendelige.

På flere her virker det nesten som om det er annenrangs å være én forelder med barn i forhold til å leve i parforhold med barn? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappa Bjørn

Hvis du er ufør, mottar du vel stønad fra det offentlige?

Det med nekt av dagpenger kan jeg mye om. En nyutdannet student har ikke krav på ei krone fra Aetat. Som kjent må man opparbeide seg den retten gjennom arbeid.

Dere er jo i en spesielt dårlig situasjon samlet sett og faller mellom endel stoler. Men å "sparke" mot andre i dårlige situasjoner, er leit. Spark heller oppover.

Hør nå her, for mange er det IKKE fett å være alene med barn. Jeg har fortalt litt om livet som student med barn. Mye, mye frihet målt i tid og dyrebar mulighet med barna, men så godt som ingenting å leve av. Langt, langt under offisiell fattigdomsgrense (jeg har sjekket).

Jeg gjentar også at overgangsstønad gis til barnet fyller tre år. Det samme gjelder eventuell og behovsprøvd utdanningsstønad. Tre år, det er ikke SÅ luksuriøst? På denne tiden MÅ denne personen skaffe seg utdanning såfremt det ikke er jobb å få ellers.

Det er vel egentlig ikke noe poeng i å argumentere for hvem som har den dårligste økonomien. Det finnes enslige med barn som har det kjempebra, men de er i arbeid og ikke stønadsmottagere. Det er ikke sånn at enslige med barn får og får nærmest i det uendelige.

På flere her virker det nesten som om det er annenrangs å være én forelder med barn i forhold til å leve i parforhold med barn? Stemmer det?

Nei, ikke på noen måte, men det er ikke gitt at selv om man er alene med barn skal alle synes skrekkelig synd på deg. Jeg mener bare at det er mange som sliter og aleneforeldre har det ikke verre enn andre.

Jeg har i utgangspunktet intet ønske om å sparke i noen retninger, men jeg blir så provosert av denne " stakkars meg" holdningen som mange, og spesielt alenemødre ofte har. Det er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stakkars meg og stakkars deg

Nei, ikke på noen måte, men det er ikke gitt at selv om man er alene med barn skal alle synes skrekkelig synd på deg. Jeg mener bare at det er mange som sliter og aleneforeldre har det ikke verre enn andre.

Jeg har i utgangspunktet intet ønske om å sparke i noen retninger, men jeg blir så provosert av denne " stakkars meg" holdningen som mange, og spesielt alenemødre ofte har. Det er unødvendig.

Jeg synes det oser stakkars meg av uføre også i denne tråden...... stakkars meg, jeg har det i allefall verre enn aleneforeldre.......... (og du mottar kanskje ikke noe stønader du heller???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det oser stakkars meg av uføre også i denne tråden...... stakkars meg, jeg har det i allefall verre enn aleneforeldre.......... (og du mottar kanskje ikke noe stønader du heller???)

"Jeg synes det oser stakkars meg av uføre også i denne tråden......" hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Jeg synes det oser stakkars meg av uføre også i denne tråden...... stakkars meg, jeg har det i allefall verre enn aleneforeldre.......... (og du mottar kanskje ikke noe stønader du heller???)

Nei, jeg har faktisk holdt kjeft i de fleste situasjoner og konsentrert meg om å holde hodet over vannet. Klagingen er det mange andre som har stått for, men noen ganger er det ganske mange som burde gå litt i seg selv for deretter å holde kjeft.

Det er gamle og syke her i landet som ikke har råd til tilfredstillende medisinering, studenter som såvidt får hjulene til å gå rundt, hjemløse som bor i gatene, men likevel er det alltid en alenemor som skriker høyest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nok en aleneforelder

Nei, ikke på noen måte, men det er ikke gitt at selv om man er alene med barn skal alle synes skrekkelig synd på deg. Jeg mener bare at det er mange som sliter og aleneforeldre har det ikke verre enn andre.

Jeg har i utgangspunktet intet ønske om å sparke i noen retninger, men jeg blir så provosert av denne " stakkars meg" holdningen som mange, og spesielt alenemødre ofte har. Det er unødvendig.

I likhet med alle andre mennesker, er også enslige med barn forskjellige med hensyn til "stakkars meg". Du skal se det finnes sytere blant dem med høy inntekt også.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har sytet selv om jeg har hatt så dårlig råd at jeg har grått tårer. Jeg har alltid vært svært ressurssterk på alle andre måter, og da er det bare å bite tennene sammen for å få det til å gå rundt på et vis.

Jeg tror alle bør være litt ydmyke i forhold til de som på en eller annen måte er svakere og mer utsatt enn oss selv. En vakker dag er det "du" eller "jeg" som blir ufør eller med verdens største ansvar alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer at vi har ekstremt dårlig økonomi. Jeg ble tidlig ufør, men har ikke fått status som ung ufør. Dersom jeg blir værende ufør vil jeg kunne søke om det, men siden jeg har krevd tiltak for å kunne komme meg ut i jobb siden det er det jeg selv ønsker har aldri den søknaden blitt behandlet. Kona ble arbeidsledig, men som lærling og deltidsarbeider er ikke grunnlaget høyt nok til ledighetstrygd. Jobber har hun søkt i over et år og endelig fått napp.

Greia er bare at som aleneforsørger ville hun hatt det 10 ganger så bra. Hun ville faktisk hatt mer i mnd enn det vi har tilsammen i dag. Men det kommer ikke på tale å ta ut separasjon for at det skal bli sånn.

Jeg sier heller ikke at jeg har det verst, for det er mange som er fattige i norge, men det er ikke aleneforsørgere av den grunnen at de er aleneforsørgere.

Vri på det som dere vil, men aleneforsørgere har gode vilkår i norge.

Bor ikke du i Oslo?

Jeg skjønner ikke at det er mulig å gå arbeidsledig i over ett år i Oslo.

Det er jo flust av vikarbyråer her.Får jobb med en gang man spør.Har aldri hatt problem med det. Til og med i perioder jeg har tenkt å ta fri,blir jeg oppringt om jeg ønsker å ta en eller annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa Bjørn

Bor ikke du i Oslo?

Jeg skjønner ikke at det er mulig å gå arbeidsledig i over ett år i Oslo.

Det er jo flust av vikarbyråer her.Får jobb med en gang man spør.Har aldri hatt problem med det. Til og med i perioder jeg har tenkt å ta fri,blir jeg oppringt om jeg ønsker å ta en eller annen jobb.

Nei, jeg bor langfra oslo. Her vi bor har arbeidsmarkedet vært helt tørt enda kona mi har både erfaring og kjempebra referanser. men nå har altså situasjonen endret seg så hun gikk inn i 60% stilling fra juli. Regner med at det kommer til å hjelpe betraktelig da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...