Gå til innhold

når trenger man egentlig hjelp???


Friggy

Anbefalte innlegg

Hei dere som kan dette. Jeg har kastet opp maten i ca. 6 år nå. Kalles vel bulimi. Kan også gå uten å spise i flere dager i strekk, å da er det jo ikke så mye man orker. Tennene mine er begynt å bli ødelagt, å halsen er ganske vond til tider. Vekta mi er vel ganske, normal påstår alle.

Det er lenge siden jeg spiste et normalt måltid, uten å kaste opp.Kaster opp flere ganger om dagen. Klarer bare ikke å la være. Vet ikke lenger hvordan og hva jeg skal sipse for å ha et normalt kosthold.

Jeg vil jo veldig gjerne spise riktig og sunt, men jg vet ikke lenger hvordan.Føler ikke at jeg kan gå til en lege. Er vel en smule livredd også. Føler ikke at noen egentlig har noe med hva jeg gjør med maten. Er vel kanskje litt flaut også.Flaut å ikke kunne noe så enkelt som å spise ordentlig!!!

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette, vet jo at det ødelegger kroppen, og det er det jeg er så redd for. Lurer på om det går an å leve med dette, å i så fall hvor lenge??

Jeg klarer meg jo bra, så derfor synes jeg det er dumt å gå til legen. Vekta mi er jo normal, og jeg fungerer i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Katheinka

Hei Friggy,

det er jo ikke vekten som avgjør om du trenger hjelp. De fleste bulemikere er normalvektige - det er derfor så mange durer i vei i årevis uten at noen merker det. Hvis du ikke klarer å la være å overspise og kaster opp, har du et problem. Hvis du ønsker å gjøre noe med problemet, ber du om hjelp!

Spiseforstyrrelser handler ikke om slanking og skjønnhet, det handler om følelser, selvbilde og trygghet.

Foreslår at du går til lege og forteller om hva du sliter med. Der kan du eventuelt få henvisning til psykolog og ernæringsfysiolog. Man kan leve ganske lenge med bulimi - men er det sånn du vil ha det? du har en kropp, og det er den du herper med!

Lykke til,

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Friggy! Du har fått et bra svar av Katheinka som jeg støtter fullt ut. Det er forøvrig riktig at du kan leve relativ lenge med bulimi,- men kroppen kan etterhvert ta alvorlig skade og i verste fall vil det ved normal adferd og matinntak ikke være mulig at kroppen klarer å reparere, komme tilbake til normale funksjoner igjen.Derfor oppfordres du på det sterkeste å søke hjelp. En lege tåler å høre at du har bulimi og er der for å hjelpe deg, lykke til med å ha kraft, mot, vilje til å søke hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...