Gå til innhold

Hvordan leve uten Galleblære?


Mistera

Anbefalte innlegg

Har nettopp fjærnet galleblæren og er litt i villrede... legene sier bare det er til å finne ut selv åssen jeg best kan leve?!?!

Men dette er da en smertefull prosess å finne ut hva man tåler av mat og hva man må ligge langt unna! Har liksom ikke lyst til å gå gjennom det smertehelvete hver en bidige gang jeg spiser noe som ikke passer magen!

dessuten, hvor lenge tar det før jeg kan friskmelde magen, og kroppen til det normale...

Kan noen være så vennlige å fortelle meg åssen de gjorde dette etter operasjon, om hvor lenge det tok før dere var på bena osv...

Jeg er nå frisk og rask bare en uke etter operasjonen, men er ikke helt i slag ennå!!!

Takker på forhånd!

PS; dette er også lagt inn på allemennmed, men vet at flere leser på åpent;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira12

Klipper ut fra Ullevål sine informasjon sider om Gallestein:

Etter operasjonen:

De første to månedene etter operasjonen kan det lønne seg å være forsiktig med å spise fett. Galleblærens normale funksjon er å samle opp galle mellom hvert måltid, og tømme denne gallen ned i tarmen for å fordøye fett i maten når man spiser. Uten galleblære vil gallen som produseres av leveren, tømmes i tarmen etterhvert som den lages, og man får altså mindre galle i tarmen ved måltid. Spiser man mer fett enn det man kan fordøye, går dette ned i tarmsystemet ufordøyd og kan gi opphav til smerter, kvalme eller diare. De fleste kan etterhvert ha vanlig kosthold, noen få må være noe forsiktig med fett for alltid, og noen svært få må være meget forsiktige. Det nevnes også at noen etter operasjon reagerer med samme symptomer på visse typer grønnsaker og frukt, uten at årsaken til dette er kjent.

Her er linken, scroll deg litt ned for og lese etter operasjonen.

http://www.gastrokir-ullevaal.com/gallesteinsykdom_omtale.htm

Ellers må du nok være forsiktig med fett. Hold deg unna mat som inneholder mye fett.

Håper dette kunne hjelpe deg litt.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Måtte fjerne galleblæren i -96, etter en betennelse. Fikk den samme beskjeden av legen - finn ut hva som funker! Og - hva annet kan man gjøre?

Jeg begynte forsiktig, spiste litt lette måltider. Etter et par måneder slapp jeg meg litt mer "løs", og jeg har ikke hatt noen særlige plager i etterkant.

Noen ganger kan det kjennes ut som om jeg får litt "krampe" oppunder ribbena (gallegangen?) på høyre side (3-4 ggr/år). Blir også litt kvalm, men det er IKKE noe mot de smertene betennelsen i galleblæren ga!

Dette er hvis jeg har spist MYE fet mat (og da mener jeg MYE), epler med skall eller gulrøtter (! - vet ikke hvorfor), egg, eller majones.

Merket ikke noe på vekten heller. Var blitt "spådd" å gå både opp og ned.

Tror det beste en kan gjøre er å prøve å slappe av i forhold til dette. Prøve ut litt og litt med matvarer en mistenker å kunne provosere kramper i gallegangen. (gjerne fet mat).

Mener ikke å ignorere plager som eventuelt oppstår, men husk at du i utgangspunktet har et organ mindre å ha vondt i! ;-)

Vær obs hvis du blir gul/får kløe i huden, får feber/smerter, mye fettaktig avføring( lys, flyter opp i dovannet) eller går mye ned i vekt (feilopptak av næring).

I dag, nesten ti år etter (wow...tida går), savner jeg ikke galleblæren min...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Måtte fjerne galleblæren i -96, etter en betennelse. Fikk den samme beskjeden av legen - finn ut hva som funker! Og - hva annet kan man gjøre?

Jeg begynte forsiktig, spiste litt lette måltider. Etter et par måneder slapp jeg meg litt mer "løs", og jeg har ikke hatt noen særlige plager i etterkant.

Noen ganger kan det kjennes ut som om jeg får litt "krampe" oppunder ribbena (gallegangen?) på høyre side (3-4 ggr/år). Blir også litt kvalm, men det er IKKE noe mot de smertene betennelsen i galleblæren ga!

Dette er hvis jeg har spist MYE fet mat (og da mener jeg MYE), epler med skall eller gulrøtter (! - vet ikke hvorfor), egg, eller majones.

Merket ikke noe på vekten heller. Var blitt "spådd" å gå både opp og ned.

Tror det beste en kan gjøre er å prøve å slappe av i forhold til dette. Prøve ut litt og litt med matvarer en mistenker å kunne provosere kramper i gallegangen. (gjerne fet mat).

Mener ikke å ignorere plager som eventuelt oppstår, men husk at du i utgangspunktet har et organ mindre å ha vondt i! ;-)

Vær obs hvis du blir gul/får kløe i huden, får feber/smerter, mye fettaktig avføring( lys, flyter opp i dovannet) eller går mye ned i vekt (feilopptak av næring).

I dag, nesten ti år etter (wow...tida går), savner jeg ikke galleblæren min...

Lykke til!

Takker for svar! :)

Da blir det som nå da:) ikke værre altså:) Bra å vite...

Har funnet ut at jeg ikke tåler egg da:( og jeg burde iallefall skrive en liste:) tror jeg... Savner ikke galla mi jeg heller... syntes jeg kom meg usannsynlig fort etter operasjonen...

Men plages da av diarè og de andre nevnte smertene:)

Phu.. trodde nå at jule middagen var forever lost;)

Takk nok engang for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper ut fra Ullevål sine informasjon sider om Gallestein:

Etter operasjonen:

De første to månedene etter operasjonen kan det lønne seg å være forsiktig med å spise fett. Galleblærens normale funksjon er å samle opp galle mellom hvert måltid, og tømme denne gallen ned i tarmen for å fordøye fett i maten når man spiser. Uten galleblære vil gallen som produseres av leveren, tømmes i tarmen etterhvert som den lages, og man får altså mindre galle i tarmen ved måltid. Spiser man mer fett enn det man kan fordøye, går dette ned i tarmsystemet ufordøyd og kan gi opphav til smerter, kvalme eller diare. De fleste kan etterhvert ha vanlig kosthold, noen få må være noe forsiktig med fett for alltid, og noen svært få må være meget forsiktige. Det nevnes også at noen etter operasjon reagerer med samme symptomer på visse typer grønnsaker og frukt, uten at årsaken til dette er kjent.

Her er linken, scroll deg litt ned for og lese etter operasjonen.

http://www.gastrokir-ullevaal.com/gallesteinsykdom_omtale.htm

Ellers må du nok være forsiktig med fett. Hold deg unna mat som inneholder mye fett.

Håper dette kunne hjelpe deg litt.

Mvh

Tusen hjertelig takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spider voman

Tusen hjertelig takk:)

Opererte bort galleblæra i 1992 pga betennelse i bukspyttkjertelen.Har ikke hatt noen plager etterpå uten om at jeg ikke tåler kokt hodekål.Får magesmerter av det.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opererte bort galleblæra i 1992 pga betennelse i bukspyttkjertelen.Har ikke hatt noen plager etterpå uten om at jeg ikke tåler kokt hodekål.Får magesmerter av det.Lykke til

Takk fordet:) Kokt kål, er jo bare namm... men der har jeg fått oppblåst mage uansett jeg ass;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spider voman

Takk fordet:) Kokt kål, er jo bare namm... men der har jeg fått oppblåst mage uansett jeg ass;)

Jeg også men spiser det alikevel noen ganger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også men spiser det alikevel noen ganger ;-)

Kokt kål med salt:) finnes ikke bedre godteri;) hehe...

Har funnet ut at jeg tåler Chilli dah:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg fikk fjernet sin, og lever i dag helt som normalt. Hun er litt forsiktig med alt for fet mat, men det går som regel greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg fikk fjernet sin, og lever i dag helt som normalt. Hun er litt forsiktig med alt for fet mat, men det går som regel greit.

Er bare gla jeg ble kvitt den i så ung alder jeg, tror har hjulpet på healingsprosessen! Det eneste jeg har funnet ut hittil jeg ikke tåler er Egg:( tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Min ble fjernet for ca 10 år siden.

Jeg har etter den tid spist ALT!

Og har hatt noen få, ca 5 anfall som likner veldig på gallestensanfall disse årene, og de kom i forbindelse med at jeg svelget smertestillende på tom mage. Har funnet ut at om jeg spiser litt når jeg tar smertestillende, så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ble fjernet for ca 10 år siden.

Jeg har etter den tid spist ALT!

Og har hatt noen få, ca 5 anfall som likner veldig på gallestensanfall disse årene, og de kom i forbindelse med at jeg svelget smertestillende på tom mage. Har funnet ut at om jeg spiser litt når jeg tar smertestillende, så går det greit.

:) oki... har endelig funnet ut at det ikke er så farlig dette... selv om man skulle tro det da jeg hadde det som værst! Trodde nesten jeg skulle dø. men heldigvis var legen på legevakta en oppegående fyr:) (noe legene våre i denne kommunen IKKE er) og handlet raskt :)

Men ser kansje på dette som et lite tegn til å forbedre mat inntaket mitt litt... kansje heller spise istendefor å ikke spise:) hehe... noe jeg har en tendens til å glemme.. og da blir det sånn i hast og hu mat! Og det er jo ikke bra ilengden:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokt kål med salt:) finnes ikke bedre godteri;) hehe...

Har funnet ut at jeg tåler Chilli dah:) hehe

Hei!

Opererte bort galleblæra i 2001. Det første året slet jeg veldig med vondt i magen. Diare og kvalme. Leste i Hjemmet om Cypar, artisjokkapsler. Etter at jeg begynte å ta de har jeg vært helt fin. Blir kvalm hvis jeg spiser for mye is eller sjokolade bare.. Tar en kapsel hver dag ved middag. Kjøpes i helsekostbutikker.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...