Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Hei,

Helt klart et interessant diskusjonstema.

Et par momenter:

Når abort er lovlig, så er det fordi man vurderer at det ikke er drap. Årsaken til at man skal ta abort (utenom i tilfeller hvor det er fare for morens helse) er altså egentlig totalt irrelevant. Er det lovlig i uke X så er det lovlig, uansett begrunnelse.

Så lenge man tar abort i uke 18, så er det da ikke noen forskjell om det er en nemd eller kvinnen selv som bestemmer det? Altså, det blir da ikke bedre/verre ("mindre drap", hvis man mener det) av at en nemd sier "ja".

=====

Generelt:

Det er meget få aborter som utføres sent. De aller, aller fleste utføres "i god tid". Men der det utføres så sent er det ofte viktige grunner som ligger bak, og ikke bare at noen oppdager at "fødselen passer ikke med ferien i Spania".

Med vennlig hilsen

"Så lenge man tar abort i uke 18, så er det da ikke noen forskjell om det er en nemd eller kvinnen selv som bestemmer det? Altså, det blir da ikke bedre/verre ("mindre drap", hvis man mener det) av at en nemd sier "ja"."

det er jo i utgangspunktet kvinnen som søker om abort etter uke 12, og har som oftes en god grunn til dette. kanskje til og med legen anbefaller at hun tar abort pga. probelmer... Da blir problemstillingen en annen synes jeg.. Hvis en kvinne tar abort i uke 16 fordi barnet er alvorlig sykt, eller det er fare for mors liv - er det mer godtatt i mine øyne, enn at en kvinne plutselig bestemmer seg for at hun ikke vil bli mamma ennå allikevel og velher abort..

DER er forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Nei, jeg mener den ikke trenger å utvides til uke 16. Langt de fleste som søker etter uke 12, får innvilget.

Et argument for å ikke heve grensen, er at det kan være en stor belastning å gå og vente på en abort. Nå må de gi deg time før det har gått 12 uker, hvordan blir det hvis helsevesenet kan vente til uke 16?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Vanskelig diskusjon...

Men hva skjer om man søker slik som det kreves i dag, og man får nei, da?

Ansvar for egne handlinger osv, alt det er greit - men hva hvis?

Om man virkelig ikke ønsker barnet og søker om abort, men får nei. Finnes det steder man får utført dette ulovlig? Kan man lyve på seg å være kortere på vei enn man er? Er det bedre å sette et så uønsket barn til verden?

Vet ikke helt om jeg har noen gode svar på noe av det her for å være helt ærlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener den ikke trenger å utvides til uke 16. Langt de fleste som søker etter uke 12, får innvilget.

Et argument for å ikke heve grensen, er at det kan være en stor belastning å gå og vente på en abort. Nå må de gi deg time før det har gått 12 uker, hvordan blir det hvis helsevesenet kan vente til uke 16?

Et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig diskusjon...

Men hva skjer om man søker slik som det kreves i dag, og man får nei, da?

Ansvar for egne handlinger osv, alt det er greit - men hva hvis?

Om man virkelig ikke ønsker barnet og søker om abort, men får nei. Finnes det steder man får utført dette ulovlig? Kan man lyve på seg å være kortere på vei enn man er? Er det bedre å sette et så uønsket barn til verden?

Vet ikke helt om jeg har noen gode svar på noe av det her for å være helt ærlig....

mener du mellom uke 12 og uke 16 da? For det er jo lov med selvbestemt abort frem til uke 12. Jeg lurte egentlig mest på behovet for og vitsen med å øke grensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så lenge man tar abort i uke 18, så er det da ikke noen forskjell om det er en nemd eller kvinnen selv som bestemmer det? Altså, det blir da ikke bedre/verre ("mindre drap", hvis man mener det) av at en nemd sier "ja"."

det er jo i utgangspunktet kvinnen som søker om abort etter uke 12, og har som oftes en god grunn til dette. kanskje til og med legen anbefaller at hun tar abort pga. probelmer... Da blir problemstillingen en annen synes jeg.. Hvis en kvinne tar abort i uke 16 fordi barnet er alvorlig sykt, eller det er fare for mors liv - er det mer godtatt i mine øyne, enn at en kvinne plutselig bestemmer seg for at hun ikke vil bli mamma ennå allikevel og velher abort..

DER er forskjellen!

Hei,

Om abort skal være lovlig eller ei (i en bestemt uke) avhenger vel av om man mener at det er "drap", og ikke av årsaken til man ønsker abort?

Hvis det er "drap" så er det jo like ille uansett årsak, og hvis det ikke er "drap", så gjør det jo ikke noe hva årsaken er?

===

Abort med begrunnelse i morens helse kan utføres helt frem til termin. Det er ingen grense i lovverket etter uke 18.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

mener du mellom uke 12 og uke 16 da? For det er jo lov med selvbestemt abort frem til uke 12. Jeg lurte egentlig mest på behovet for og vitsen med å øke grensen.

Skjønte det.

Men jeg tenkte på dette med at man kan søke etter uke 12. Hva skjer om man får nei?

Blir jo det samme som om de utvider til 16, hva skjer om man søker etter uke 16 og får nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener den ikke trenger å utvides til uke 16. Langt de fleste som søker etter uke 12, får innvilget.

Et argument for å ikke heve grensen, er at det kan være en stor belastning å gå og vente på en abort. Nå må de gi deg time før det har gått 12 uker, hvordan blir det hvis helsevesenet kan vente til uke 16?

Abort prioriteres, så det blir ikke slik at du må vente til uke 16.

Det er kun ytterst få aborter som utføres sent, og de er nødvendige.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte det.

Men jeg tenkte på dette med at man kan søke etter uke 12. Hva skjer om man får nei?

Blir jo det samme som om de utvider til 16, hva skjer om man søker etter uke 16 og får nei?

Da kan du reise til vårt naboland, Storbritannia, hvor grensen er 22 uker.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det skal ikkje vere nødvendig! Dette er eg fullstendig imot.

Men det er jo ikkje akkurat hemmeleg at eg er mot abort før 12. veke heller, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjertet blør

Helt forferdelig. Kynisk rett og slett å kunne komme med et slikt forslag. Kan begynne å lure på om de har følelser i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om abort skal være lovlig eller ei (i en bestemt uke) avhenger vel av om man mener at det er "drap", og ikke av årsaken til man ønsker abort?

Hvis det er "drap" så er det jo like ille uansett årsak, og hvis det ikke er "drap", så gjør det jo ikke noe hva årsaken er?

===

Abort med begrunnelse i morens helse kan utføres helt frem til termin. Det er ingen grense i lovverket etter uke 18.

Med vennlig hilsen

Her ble jeg usikker på hva du mener?

"Om abort skal være lovlig eller ei (i en bestemt uke) avhenger vel av om man mener at det er "drap", og ikke av årsaken til man ønsker abort?

Hvis det er "drap" så er det jo like ille uansett årsak, og hvis det ikke er "drap", så gjør det jo ikke noe hva årsaken er?

===

Abort med begrunnelse i morens helse kan utføres helt frem til termin. Det er ingen grense i lovverket etter uke 18."

Betyr det at du mener drap kan rettferdiggjøres med begrunnelse i morens helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Abort prioriteres, så det blir ikke slik at du må vente til uke 16.

Det er kun ytterst få aborter som utføres sent, og de er nødvendige.

Med vennlig hilsen

"Abort prioriteres, så det blir ikke slik at du må vente til uke 16."

Hvordan tror du det er nå da, at du blir lagt inn på dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ble jeg usikker på hva du mener?

"Om abort skal være lovlig eller ei (i en bestemt uke) avhenger vel av om man mener at det er "drap", og ikke av årsaken til man ønsker abort?

Hvis det er "drap" så er det jo like ille uansett årsak, og hvis det ikke er "drap", så gjør det jo ikke noe hva årsaken er?

===

Abort med begrunnelse i morens helse kan utføres helt frem til termin. Det er ingen grense i lovverket etter uke 18."

Betyr det at du mener drap kan rettferdiggjøres med begrunnelse i morens helse?

Nei, man kan ikke "rettferdiggjøre drap", men at når det står om "liv og helse" og man må velge den ene, så lar man moren leve. Selvsagt redder man ungen hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Abort prioriteres, så det blir ikke slik at du må vente til uke 16."

Hvordan tror du det er nå da, at du blir lagt inn på dagen?

Det varierer nok; noen steder er det slik. Har du en annen erfaring?

Uansett, for en "vanlig" (kirurgisk) abort, så er det standard at man må vente til man er minst 8 uker på vei, uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forferdelig. Kynisk rett og slett å kunne komme med et slikt forslag. Kan begynne å lure på om de har følelser i det hele tatt.

Hvorfor?

Det er, for øvrig, ingen som tvinger deg til å ta abort.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Skjønte det.

Men jeg tenkte på dette med at man kan søke etter uke 12. Hva skjer om man får nei?

Blir jo det samme som om de utvider til 16, hva skjer om man søker etter uke 16 og får nei?

Du kan klage på vedtaket. Vet ikke hvor mange ankede saker som får gjennomslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man kan ikke "rettferdiggjøre drap", men at når det står om "liv og helse" og man må velge den ene, så lar man moren leve. Selvsagt redder man ungen hvis det er mulig.

Da forstår jeg hva du mener. Det blir en slags "nødvergeparagraf" man viser til.

Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?

Kan ikke huske noen slike rettssaker, så jeg spør av ren uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Du kan klage på vedtaket. Vet ikke hvor mange ankede saker som får gjennomslag.

Hm, tenk om man søker og får nei, klager og få nei, og så må føde barnet?

Hva slags forhold får man til det barnet da? En ting er at man blir glad i barnet når det er født - men skyldfølelsen da da? Og vite at du gjorde alt du kunne for å bli kvitt det?

Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn i utganspunktet er jeg usikker på hva jeg mener om dette, selv om jeg ønsker at samfunnet skal legge forhold til rette slik at vi generelt sett utfører færrest mulig aborter.

Jeg tror også at de som vurdere abort etter uke 12 (stor sett før også for den saks skyld) gjør det fordi de ikke ser andre alternativer - abort som prevensjon er en fremmed tanke for meg, selv om det sikkert finnes noen få som tenker (og handler) slik også.

Som mor husker jeg at jo lenger ut i svangerskapet jeg kom, jo nærmere forhold fikk jeg til barnet i magen. Derfor seg jeg for meg at for kvinner som ikke ser alternativer til abort, men som likevel nøler og ønsker seg ting anderledes, nå kanskje føler seg presset til å utføre abort før uke 12. Kanskje mange av disse, hvis de fikk litt lengre frist på seg, ville se utveier likevel, og velge å beholde barnet? Altså at utvidet grense kunne hindre enkelte aborter? De få som tar lett på abort, venter vel neppe til etter uke 12 uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...