Gå til innhold

utvide abortgrensen


Fane

Anbefalte innlegg

Skjønte det.

Men jeg tenkte på dette med at man kan søke etter uke 12. Hva skjer om man får nei?

Blir jo det samme som om de utvider til 16, hva skjer om man søker etter uke 16 og får nei?

De som søker etter uke 12 pleier vel å få innvilget abort etter det (om grunnen er god nok).

Da grøsser jeg litt ved tanken på at de skal søke etter uke 16, tenk om de da skulle fått det innvilget!

Men jeg vet for lite om hvor mange aborter som blir gjenomført etter uke 12 og grunnen til det.

Jeg lurer veldig på hvorfor AP og SV har satt seg ned for å foreslå noe sånt, hva ligger bak det? Er det ett problem i norge i dag at grenser går i uke 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 274
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    35

  • flisa

    30

  • Goliath

    21

  • morsan

    19

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Det varierer nok; noen steder er det slik. Har du en annen erfaring?

Uansett, for en "vanlig" (kirurgisk) abort, så er det standard at man må vente til man er minst 8 uker på vei, uansett.

Med vennlig hilsen

For å svare på det første:

Ja, en femtenåring som ventet i 3 uker nå nettopp. 3 uker er mye i en sånn sammenheng. En uke er lenge, og det må være verre, jo lenger du har kommet i svangerskapet.

Å vente til uke 8 med kirurgisk har de sikkert en grunn til. Men du kan velge abortpille, som gis t.o.m. uke 9.

Så bare du kommer deg inn på sykehuset, er det ikke medisinke grunner til å gå og vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Om abort skal være lovlig eller ei (i en bestemt uke) avhenger vel av om man mener at det er "drap", og ikke av årsaken til man ønsker abort?

Hvis det er "drap" så er det jo like ille uansett årsak, og hvis det ikke er "drap", så gjør det jo ikke noe hva årsaken er?

===

Abort med begrunnelse i morens helse kan utføres helt frem til termin. Det er ingen grense i lovverket etter uke 18.

Med vennlig hilsen

man prøver å redde et foster som er i uke 26 - så det blir neppe abort pga morens helse så sent...

Jeg er ikke enig med deg, i dag heller..: )

Selvfølgelig har årsaken til aborten ALT å si! Særlig hvis det dreier seg om abort i uke 12..

Om man kaller det abort eller drap har jo ingenting å si! Det er stor forskjell på et foster i uke 12 og 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Da forstår jeg hva du mener. Det blir en slags "nødvergeparagraf" man viser til.

Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?

Kan ikke huske noen slike rettssaker, så jeg spør av ren uvitenhet.

"Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?"

Er det mulig å få foretatt abort ulovlig da? Er det ikke sånn at man blir "meldt inn" med en gang man har vært hos legen og fått konstatert graviditet?

Og det er vel ingen som foretar abort ulovlig dersom man ikke har søkt etter uke 12, for så å få nei? Og har det allerede gått så langt, vil jeg jo tro at noen følger med?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

De som søker etter uke 12 pleier vel å få innvilget abort etter det (om grunnen er god nok).

Da grøsser jeg litt ved tanken på at de skal søke etter uke 16, tenk om de da skulle fått det innvilget!

Men jeg vet for lite om hvor mange aborter som blir gjenomført etter uke 12 og grunnen til det.

Jeg lurer veldig på hvorfor AP og SV har satt seg ned for å foreslå noe sånt, hva ligger bak det? Er det ett problem i norge i dag at grenser går i uke 12?

Hvem vet...

Tror ikke de er veldig villige til å opplyse om den statistikken heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg hva du mener. Det blir en slags "nødvergeparagraf" man viser til.

Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?

Kan ikke huske noen slike rettssaker, så jeg spør av ren uvitenhet.

Tror det er en egen bestemmelse om fosterfordrivelse.

I forbindelse med at en høygravid kvinne ble knivdrept nylig, slik at også hennes nesten fullbårne foster døde, uttalte jusprofessorer at starffelovens bestemmelser og forsettlig drap ikke kunne gjøres gjeldende overfor barnet i det tilfellet, ettersom det var moren som ble utsatt for angrep, og barnet døde som følge av at moren døde.

Men i USA var det et stort diskusjonstema i saken mot Scott Peterson, som ble kjent skyldig i å ha drept sin høygravide kone. Mener å huske at han ble tiltalt for 2 forsettlige drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor?

Det er, for øvrig, ingen som tvinger deg til å ta abort.

Med vennlig hilsen

Det spørs hvordan du definerer tvang, det... Det er nok dessverre noen som tar abort fordi noen - kjæreste, foreldre - mener at det er det eneste fornuftige. Selvbestemt abort er ikke nødvendigvis alltid selvbestemt. Dessverre.

Og med dine argumenter for å utvide grensen til 16 uker så burde man ikke ha noen grense i det hele tatt. Hvis vi ikke setter noen grense for når fosteret i magen blir et liv så burde man jo strengt tatt fått velge å ta abort helt fram til fødselen.

Det praktiseres i Kina. Som ikke er et land man har særlig lyst til å sammenlikne seg med på det området...

Jeg er for selvbestemt abort, selv om jeg aldri ville kunne ta abort selv. Men jeg synes ikke at retten bør utvides til 16 uker. Abort er ikke drap. Det betyr ikke at man bør utvide abortgrensen likeve. De som har behov for å ta abort etter 12. uke får ta abort, det sier du jo selv. Da blir det i mitt hode feil å øke grensen til 16 uker for alle. Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn.

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

man prøver å redde et foster som er i uke 26 - så det blir neppe abort pga morens helse så sent...

Jeg er ikke enig med deg, i dag heller..: )

Selvfølgelig har årsaken til aborten ALT å si! Særlig hvis det dreier seg om abort i uke 12..

Om man kaller det abort eller drap har jo ingenting å si! Det er stor forskjell på et foster i uke 12 og 16.

Tror Sør mener at dersom man er mot abort fordi man anser det som drap, så er man like mye mot i uke 12 som i uke 16 - og da spiller det ingen rolle om grensen er 12 eller 16.

Dersom man derimot er imot abort etter uke 12 pga feks fosterets utvikling, eller påkjenning, eller hva som helst - så stiller saken seg i et litt annet lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg hva du mener. Det blir en slags "nødvergeparagraf" man viser til.

Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?

Kan ikke huske noen slike rettssaker, så jeg spør av ren uvitenhet.

Aner ikke om det blir behandlet som drap da, men han somalieren som drepte sin høygravide kone blir vel bare tiltalt for ett drap? Mente jeg leste noe om det i avisen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det spørs hvordan du definerer tvang, det... Det er nok dessverre noen som tar abort fordi noen - kjæreste, foreldre - mener at det er det eneste fornuftige. Selvbestemt abort er ikke nødvendigvis alltid selvbestemt. Dessverre.

Og med dine argumenter for å utvide grensen til 16 uker så burde man ikke ha noen grense i det hele tatt. Hvis vi ikke setter noen grense for når fosteret i magen blir et liv så burde man jo strengt tatt fått velge å ta abort helt fram til fødselen.

Det praktiseres i Kina. Som ikke er et land man har særlig lyst til å sammenlikne seg med på det området...

Jeg er for selvbestemt abort, selv om jeg aldri ville kunne ta abort selv. Men jeg synes ikke at retten bør utvides til 16 uker. Abort er ikke drap. Det betyr ikke at man bør utvide abortgrensen likeve. De som har behov for å ta abort etter 12. uke får ta abort, det sier du jo selv. Da blir det i mitt hode feil å øke grensen til 16 uker for alle. Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn.

Beste hilsen fra

"Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn. "

Abort er vel alltid bekvemmelighetshensyn? JEG ønsker ikke barn nå, så jeg tar abort. JEG fant ikke rette mannen, JEG klønet med prevansjonen, JEG har bare ikke lyst, JEG vil ikke ha et skadet barn...

Det er hele tiden MINE ønsker som blir det avgjørende for valget.

Jeg er også for selvbestemt abort, men jeg mener bestemt at det handler om mors bekvemmelighet som oftest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvordan du definerer tvang, det... Det er nok dessverre noen som tar abort fordi noen - kjæreste, foreldre - mener at det er det eneste fornuftige. Selvbestemt abort er ikke nødvendigvis alltid selvbestemt. Dessverre.

Og med dine argumenter for å utvide grensen til 16 uker så burde man ikke ha noen grense i det hele tatt. Hvis vi ikke setter noen grense for når fosteret i magen blir et liv så burde man jo strengt tatt fått velge å ta abort helt fram til fødselen.

Det praktiseres i Kina. Som ikke er et land man har særlig lyst til å sammenlikne seg med på det området...

Jeg er for selvbestemt abort, selv om jeg aldri ville kunne ta abort selv. Men jeg synes ikke at retten bør utvides til 16 uker. Abort er ikke drap. Det betyr ikke at man bør utvide abortgrensen likeve. De som har behov for å ta abort etter 12. uke får ta abort, det sier du jo selv. Da blir det i mitt hode feil å øke grensen til 16 uker for alle. Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn.

Beste hilsen fra

Hei,

Men det kan da umulig utgjøre noen forskjell for fosteret om årsaken er "bekvemmelighet" eller det samfunnet tilfeldigvis synes er en "god nok grunn"?

===

Jeg er selvsagt ikke for abort "frem til termin". Jeg synes 16 uker er en grei grense. De aller, aller fleste aborter vil likevel utføres langt tidligere.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem vet...

Tror ikke de er veldig villige til å opplyse om den statistikken heller...

Usj nei, vil kanskje egentlig ikke vite heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det første:

Ja, en femtenåring som ventet i 3 uker nå nettopp. 3 uker er mye i en sånn sammenheng. En uke er lenge, og det må være verre, jo lenger du har kommet i svangerskapet.

Å vente til uke 8 med kirurgisk har de sikkert en grunn til. Men du kan velge abortpille, som gis t.o.m. uke 9.

Så bare du kommer deg inn på sykehuset, er det ikke medisinke grunner til å gå og vente.

Hei,

Årsaken til at man må vente til uke 8 for kirurgisk, er rett og slett medisinske (embryoen er så liten).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvordan du definerer tvang, det... Det er nok dessverre noen som tar abort fordi noen - kjæreste, foreldre - mener at det er det eneste fornuftige. Selvbestemt abort er ikke nødvendigvis alltid selvbestemt. Dessverre.

Og med dine argumenter for å utvide grensen til 16 uker så burde man ikke ha noen grense i det hele tatt. Hvis vi ikke setter noen grense for når fosteret i magen blir et liv så burde man jo strengt tatt fått velge å ta abort helt fram til fødselen.

Det praktiseres i Kina. Som ikke er et land man har særlig lyst til å sammenlikne seg med på det området...

Jeg er for selvbestemt abort, selv om jeg aldri ville kunne ta abort selv. Men jeg synes ikke at retten bør utvides til 16 uker. Abort er ikke drap. Det betyr ikke at man bør utvide abortgrensen likeve. De som har behov for å ta abort etter 12. uke får ta abort, det sier du jo selv. Da blir det i mitt hode feil å øke grensen til 16 uker for alle. Man skal ikke ta abort av bekvemmelighetshensyn.

Beste hilsen fra

Også i USA er det i prinsippet ingen grense for abort. Men tror likevel det ikke er fullt så "fritt" som i Kina.

Og det er vel en viktig årsak til at det er så mange streke abortmotstandere der borte. Kjenner flere i USA som skulle øsnket en fast grense ved x antall uker, men i valget mellom totalt forbud og tillatt helt til siste slutt, så velger de det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Men er det faktisk slik at abort foretatt ulovelig etter 12. uke (eventuelt 16. uke) blir behandlet i rettsvesenet som forsettlig drap?"

Er det mulig å få foretatt abort ulovlig da? Er det ikke sånn at man blir "meldt inn" med en gang man har vært hos legen og fått konstatert graviditet?

Og det er vel ingen som foretar abort ulovlig dersom man ikke har søkt etter uke 12, for så å få nei? Og har det allerede gått så langt, vil jeg jo tro at noen følger med?

Eller er jeg helt på jordet nå?

Alt er vel mulig så lenge noen er villige til å gjøre det?

Og noen er som regel villige til å gjøre hva som helst bare betalingen er bra nok.

Jeg tenker selvfølgelig ikke på å få gjort det "ulovelig" i "full offentlighet" på et sykehus.....

DET er det nok ingen leger som gjør.

Men du finner nok like mange leger med dårlig moral som du finner mennesker med dårlig moral andre steder.

Det er bare å se på hvordan leger "kjøpes" av legemiddelindustrien det. Ikke mye etikk og moral der nei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man prøver å redde et foster som er i uke 26 - så det blir neppe abort pga morens helse så sent...

Jeg er ikke enig med deg, i dag heller..: )

Selvfølgelig har årsaken til aborten ALT å si! Særlig hvis det dreier seg om abort i uke 12..

Om man kaller det abort eller drap har jo ingenting å si! Det er stor forskjell på et foster i uke 12 og 16.

Jo, men poenget er jo at enten vurderer man at abort i en bestemt uke er "drap" (dvs. ulovlig) eller ikke "drap".

Hvis det ikke er "drap", så er det jo likegyldig hva årsaken er til aborten - det er jo ikke drap uansett.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hm, tenk om man søker og får nei, klager og få nei, og så må føde barnet?

Hva slags forhold får man til det barnet da? En ting er at man blir glad i barnet når det er født - men skyldfølelsen da da? Og vite at du gjorde alt du kunne for å bli kvitt det?

Nei...

Vet ikke noe om sånne saker, hva som skal til o.s.v. Jeg er for selvbestemt til uke 12, men har alltid tenkt at jeg ikke vil ta abort selv. Men de som får avlslag har jo gjort det de kan for å få abort, så for de opploeves det sikkert veldig tungt å bli tvunget til å gjennomføre svangerskapet.

En av de verre uttalelsene jeg har hørt, var en katolsk prest, som mente voldtekt ikke var grunn til abort. Kvinnene glemte allikevel alt når de fikk barnet på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mil1365380270

Hei,

Årsaken til at man må vente til uke 8 for kirurgisk, er rett og slett medisinske (embryoen er så liten).

Med vennlig hilsen

Siker på at det med uke 8 og kirurgisk stemmer? Jeg måtte ta abort fordi fosteret døde, og ble tilbudt begge alternativer i uke 6-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Alt er vel mulig så lenge noen er villige til å gjøre det?

Og noen er som regel villige til å gjøre hva som helst bare betalingen er bra nok.

Jeg tenker selvfølgelig ikke på å få gjort det "ulovelig" i "full offentlighet" på et sykehus.....

DET er det nok ingen leger som gjør.

Men du finner nok like mange leger med dårlig moral som du finner mennesker med dårlig moral andre steder.

Det er bare å se på hvordan leger "kjøpes" av legemiddelindustrien det. Ikke mye etikk og moral der nei.....

Nei, det er jeg enig i...

Men jeg bare lurer på om ikke det blir registrert et eller annet sted at man er gravid så fort man har vært innom et legekontor?

Og at det derfor blir umulig å gjøre det uten å bli oppdaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Vet ikke noe om sånne saker, hva som skal til o.s.v. Jeg er for selvbestemt til uke 12, men har alltid tenkt at jeg ikke vil ta abort selv. Men de som får avlslag har jo gjort det de kan for å få abort, så for de opploeves det sikkert veldig tungt å bli tvunget til å gjennomføre svangerskapet.

En av de verre uttalelsene jeg har hørt, var en katolsk prest, som mente voldtekt ikke var grunn til abort. Kvinnene glemte allikevel alt når de fikk barnet på magen.

Herregud...

Eller kvinnen bli minnet på alt hver gang hun ser barnet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...