Gå til innhold

Webbis


Dorthe

Anbefalte innlegg

Jeg har heller ikke sett programmet men ble kjempeprovosert av at det ble hevdet i tråden at funksjonshemmede ikke skulle få unger.

Siden det er en ganske vanlig holdning, ble jeg dritsint. Men som sagt, nå har tråden forandret seg i en saklig retning og da er det noe helt annet.

Diskusjon er diskusjon, diskriminerende holdninger er noe helt annet.

*innrømmer* - jeg leste ikke tråden heller jeg.

Men jeg kom på noe som en journalist som var lam fra nakken og ned en gang sa da han ble konfrontert med at "det var da vel nesten en umulig oppgave.." - han svarte:

"Pøh -det er da så mange andre journalister som er lam fra nakken og OPP, og det måtte da være mye verre!"

hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    45

  • petter smart

    18

  • Babette

    16

  • Gemini

    11

Mest aktive i denne tråden

*innrømmer* - jeg leste ikke tråden heller jeg.

Men jeg kom på noe som en journalist som var lam fra nakken og ned en gang sa da han ble konfrontert med at "det var da vel nesten en umulig oppgave.." - han svarte:

"Pøh -det er da så mange andre journalister som er lam fra nakken og OPP, og det måtte da være mye verre!"

hehehe

:o)

Vi er forskjellige og slik må det være men ingen skal sette seg på sin høye hest og tro at de er bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det slik at evt. fordommer best bekjempes via gode argumenter.

Tråden forandret seg til en diskusjon isteden for diskriminerende, uvitende drittkasting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet dette tilfellet - uten at jeg har sett det omtalte programmet, at dette var en mor som var helt ute av stand til å løfte, holde eller passe barnet sitt. På den annen side - barnet har en far, og det er da vitterlig sånn at mange fedre plutselig kan bli alene også - mor kan dø...

Det var ikke bare det.

Det kunne virke som om ungen var redd moren. Jeg anbefaler alle å lese den danske debatten som det er link til. Der er det flere tankevekkende innlegg med ulik synsvinkel, innlegg som både støtter og stiller seg kritisk til dette konkrete tilfellet.

Og det må da gå an å reagere på et konkret tifelle selv om moren er funksjonshemmet.

Det er vel ikke slik at alle funksjonshemmede automatisk fungerer godt som foreldre ?

For min egen del går betenkelighetene dels på at babyen virket redd for moren, dels at faren var så opptatt med stell av moren at det gikk ut over oppmerksomheten overfor ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke bare det.

Det kunne virke som om ungen var redd moren. Jeg anbefaler alle å lese den danske debatten som det er link til. Der er det flere tankevekkende innlegg med ulik synsvinkel, innlegg som både støtter og stiller seg kritisk til dette konkrete tilfellet.

Og det må da gå an å reagere på et konkret tifelle selv om moren er funksjonshemmet.

Det er vel ikke slik at alle funksjonshemmede automatisk fungerer godt som foreldre ?

For min egen del går betenkelighetene dels på at babyen virket redd for moren, dels at faren var så opptatt med stell av moren at det gikk ut over oppmerksomheten overfor ungen.

Tja det er da funksjonsfriske også som aldri skulle hatt unger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sånn gikk det

Tja det er da funksjonsfriske også som aldri skulle hatt unger :)

De FLESTE som aldri skulle hatt unger er både funksjonsfriske og oppegående. Bare ikke akkurat når det gjelder unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De FLESTE som aldri skulle hatt unger er både funksjonsfriske og oppegående. Bare ikke akkurat når det gjelder unger...

Enig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja det er da funksjonsfriske også som aldri skulle hatt unger :)

Ja, men det er da ikke noe argument hvis man skal diskutere denne spesielle saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*innrømmer* - jeg leste ikke tråden heller jeg.

Men jeg kom på noe som en journalist som var lam fra nakken og ned en gang sa da han ble konfrontert med at "det var da vel nesten en umulig oppgave.." - han svarte:

"Pøh -det er da så mange andre journalister som er lam fra nakken og OPP, og det måtte da være mye verre!"

hehehe

Eller denne sterkt handikappede (tidligere?) legen som sier

"- Mange tror at man står overfor valget, respirator eller ikke respirator. Men det er feil. Man velger mellom livet og døden. Jeg valgte livet, fordi alternativet har jeg aldri hatt noen sans for. Jeg er hundre prosent lammet, jeg kan ikke snakke, spise eller puste) og jeg har det utmerket"

http://www.computerworld.no/index.cfm/fuseaction/artikkel/id/46771

Da snakker man i alle fall om en enorm livsgnist og sterk psyke! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden forandret seg til en diskusjon isteden for diskriminerende, uvitende drittkasting.

Jeg synes faktisk ikke at tråden endret karakter! :-) Diskusjonen var e.m.m. ikke preget av slik drittkastning og fordommer fra starten av.

Tror du kanskje det er en mulighet for at du leste det første innlegget med alt annet enn rosenbriller? *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk ikke at tråden endret karakter! :-) Diskusjonen var e.m.m. ikke preget av slik drittkastning og fordommer fra starten av.

Tror du kanskje det er en mulighet for at du leste det første innlegget med alt annet enn rosenbriller? *S*

Tja, det ligge jo fremdeles noen idiotinnlegg der da, de forsvinner ikke av seg selv. Men det er jo folk som har kommet med noen gode innspill i etterkant etter de fem første innleggende jeg leste.

Idiotinnlegg som stakkars barn, han blir nok mobbet pga det og kan man ikke ta seg av barnet selv dvs praktisk, bør man ikke få barn.

Forresten er det nedfelt i menneskerettighetene at alle voksne mennesker har krav til å danne familie hvis de har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det ligge jo fremdeles noen idiotinnlegg der da, de forsvinner ikke av seg selv. Men det er jo folk som har kommet med noen gode innspill i etterkant etter de fem første innleggende jeg leste.

Idiotinnlegg som stakkars barn, han blir nok mobbet pga det og kan man ikke ta seg av barnet selv dvs praktisk, bør man ikke få barn.

Forresten er det nedfelt i menneskerettighetene at alle voksne mennesker har krav til å danne familie hvis de har lyst.

Men hovedinnlegget sa ikke noe om dette - bare åpnet for debatt om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hovedinnlegget sa ikke noe om dette - bare åpnet for debatt om temaet.

Men jeg hadde lest noen innlegg før jeg svart da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det ligge jo fremdeles noen idiotinnlegg der da, de forsvinner ikke av seg selv. Men det er jo folk som har kommet med noen gode innspill i etterkant etter de fem første innleggende jeg leste.

Idiotinnlegg som stakkars barn, han blir nok mobbet pga det og kan man ikke ta seg av barnet selv dvs praktisk, bør man ikke få barn.

Forresten er det nedfelt i menneskerettighetene at alle voksne mennesker har krav til å danne familie hvis de har lyst.

Hvor finner du det i menneskerettighetene? Jeg sier ikke at det ikke står der, men jeg finner det ikke. Det står mye der om vern mot diskriminering og rettigheter altså, men jeg finner ikke retten til å bli foreldre...

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du det i menneskerettighetene? Jeg sier ikke at det ikke står der, men jeg finner det ikke. Det står mye der om vern mot diskriminering og rettigheter altså, men jeg finner ikke retten til å bli foreldre...

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

Jeg ble bare fortalt det av en annen doler :o)

Jeg har ikke lest dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du det i menneskerettighetene? Jeg sier ikke at det ikke står der, men jeg finner det ikke. Det står mye der om vern mot diskriminering og rettigheter altså, men jeg finner ikke retten til å bli foreldre...

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

Fant det jeg

Artikkel 16.

Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du det i menneskerettighetene? Jeg sier ikke at det ikke står der, men jeg finner det ikke. Det står mye der om vern mot diskriminering og rettigheter altså, men jeg finner ikke retten til å bli foreldre...

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

og så står det høyere opp

Artikkel 2.

Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse eiendom, fødsel eller annet forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det jeg

Artikkel 16.

Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning.

Rett til å gifte seg er da ikke det samme som rett til å ha barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...