Gå til innhold

Handicapkort og "granskende blikk"


Gjest revmatikeren

Anbefalte innlegg

Du..vet du reglene med bomringen? Jeg fikk fritak første gang jeg fikk h-kort, men andre gang fikk jeg beskjed fra Fjellinjen at kortet måtte ha mer enn 2 års varighet. Og jeg har på ca 20mndr..

Vet du? Og vet du om det er en magisk grense på rundt 2 år når det gjelder h-kort -at det er skillet på midlertidig og varig handicap?

Det står da ingenting om det på NHF sider

Bomringer

Dersom du har parkeringstillatelse får du fritak for avgift i bomringene i de største byene. Dette gjelder Oslo, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Det er mulig å få fri abonnementsbrikke dersom du bor slik til at du ofte reiser gjennom en bomring. Ellers må du vise parkeringstillatelsen i manuell luke ved passering. På enkeltstasjoner ellers i landet gjelder ingen fritaksordning. Du kan ved å kontakte bomselskapet få et magnetkort som skal følge parkeringsbeviset og som leses i automatene på bomstasjonene. Dette kortet er personlig og kan ikke overdras til andre.

Jeg hadde bare kjørt i den manuelle luka hvis jeg var deg og vist fram kortet og latt som ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    37

  • Gemini

    17

  • tigertrollet

    12

  • SoriaMoria

    7

Mest aktive i denne tråden

tigertrollet

Høres på mange måter ut som min slektning som jeg nevnte i en annen tråd her - ser ofte "uforskammet" frisk ut, og blir mistrodd selv av enkelte i familien at det faktisk står så dårlig til som et gjør på de dårlige dagene. Eh - klønete skrevet, men du skjønner... .-)

Ja, det er både positivt og negativt å se tilnærmet frisk ut:/

Mest positivt for man kan jo på en måte velge om man vil fortelle om skaden/sykdommen i settinger i motsetning til andre med synlige handicap hvor man ikke kommer utenom at folk får det med seg.

Men når man har handicapkort føler jeg desverre ofte at jeg må "rettferdiggjøre" at jeg har det. Nesten sånn at jeg tar på nakkekragen for å gjøre det enklere og få aksept. Men problemet er nok størst oppi midt midt lille hode..;-)

Man lærer ihvertfall å ikke bli så rask til å dømme andre på grunnlag av utseendet:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Det står da ingenting om det på NHF sider

Bomringer

Dersom du har parkeringstillatelse får du fritak for avgift i bomringene i de største byene. Dette gjelder Oslo, Kristiansand, Bergen og Trondheim. Det er mulig å få fri abonnementsbrikke dersom du bor slik til at du ofte reiser gjennom en bomring. Ellers må du vise parkeringstillatelsen i manuell luke ved passering. På enkeltstasjoner ellers i landet gjelder ingen fritaksordning. Du kan ved å kontakte bomselskapet få et magnetkort som skal følge parkeringsbeviset og som leses i automatene på bomstasjonene. Dette kortet er personlig og kan ikke overdras til andre.

Jeg hadde bare kjørt i den manuelle luka hvis jeg var deg og vist fram kortet og latt som ingenting.

Ok, det var bare et brev fra Fjellinjen om noe sånt. Men jeg fant det heller ikke på nettsiden. Jeg skal ringe dem over helgen! Det er jo mye penger å spare om jeg har rett på fritak:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var bare et brev fra Fjellinjen om noe sånt. Men jeg fant det heller ikke på nettsiden. Jeg skal ringe dem over helgen! Det er jo mye penger å spare om jeg har rett på fritak:-)

Ikke spør, bare kjør og vis fram kortet. Hvis du må betale får du beskjed om det.

Jeg kjører tvers igjennom europass også jeg og så får jeg regninga i postkassa etterpå. 20 kr på veien til Svinesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Ikke spør, bare kjør og vis fram kortet. Hvis du må betale får du beskjed om det.

Jeg kjører tvers igjennom europass også jeg og så får jeg regninga i postkassa etterpå. 20 kr på veien til Svinesund.

Ok. Men jeg har tegnet månedsabonnement (etter det gamle h-kortet gikk ut og jeg fikk brev om at det måtte vare i mer enn 2 år tegnet jeg månedsabonnement).

Skal kjøre på "manuelt" en dag og spørre! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er både positivt og negativt å se tilnærmet frisk ut:/

Mest positivt for man kan jo på en måte velge om man vil fortelle om skaden/sykdommen i settinger i motsetning til andre med synlige handicap hvor man ikke kommer utenom at folk får det med seg.

Men når man har handicapkort føler jeg desverre ofte at jeg må "rettferdiggjøre" at jeg har det. Nesten sånn at jeg tar på nakkekragen for å gjøre det enklere og få aksept. Men problemet er nok størst oppi midt midt lille hode..;-)

Man lærer ihvertfall å ikke bli så rask til å dømme andre på grunnlag av utseendet:-)

Enda mer kjent ja, det der med nakkekragen... Men - jobb med saken, så gir du etter hvert mer f*** :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Men jeg har tegnet månedsabonnement (etter det gamle h-kortet gikk ut og jeg fikk brev om at det måtte vare i mer enn 2 år tegnet jeg månedsabonnement).

Skal kjøre på "manuelt" en dag og spørre! :-)

Ikke vær så prektig nå, bare kjør igjennom og vis det fram og lat som ingenting ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Ikke vær så prektig nå, bare kjør igjennom og vis det fram og lat som ingenting ;o)

Du har rett -jeg er for prektig der! *repetere for seg sel* "ikke spørre først","ikke spørre først".."ikke..

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett -jeg er for prektig der! *repetere for seg sel* "ikke spørre først","ikke spørre først".."ikke..

;-)

Du behøver ikke rulle ned vinduet engang, bare vise fram kortet ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Betaler du heller på vanlig plass enn å legge fram kortet *sjokkert* :o)

trenger ikke å betale for å stå en anne plass!

- "sjokkert" over kommentaren"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Du behøver ikke rulle ned vinduet engang, bare vise fram kortet ;o)

*ser for seg Dorthe i 50 km/t gjennom bomstasjonene som holder kortet klint inn i venstre rute mens blikket er stivt fremover for ikke å ha blikkontakt med bommannen*

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger ikke å betale for å stå en anne plass!

- "sjokkert" over kommentaren"

Jeg er som Gemini sier, bare vant til Oslo Sentrum hvor det er umulig å finne plasser uten parkometer :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Så deilig det må være å kunne ergre seg over så ubetydelige ting som hvordan folk ser på en...

Hva med å kjøpe deg 'HarryPotterBriller' og glane tilbake? ;-)

Så deilig det er å kunne være manne i gata-

Ikke ha en bei rome å uro seg over

- ikke ha briller som en burugle

- ikke ha hjulbente en som en cowboy

- ikke ha handicap kort på bil som handicappede

- ikke ha.... osv. osv

Jeg ville gjerne ha byttet ut kortet mitt med et liv fritt for ledd smerter.. betaler gjerne for å står parkert,,,, poenget var at det var de som ikke har kort ser stygt på oss som har kort,... men som ikke har fått lagt det opp i tidet, slik at de som ikke har kort kan spørre om vi har eller ikke!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du det er greit at friske og raske folk stjeler HC-parkeringa? Syns du det hadde vært greit om det var allment akseptert at alle friske og raske kunne stjele HC-parkeringa fra de som trenger og har krav på det?

Det er jo derfor man reagerer, fordi man tenker på de som trenger det og har rett til å parkere der. Man SKAL ikke stjele HC-parkering dersom man ikke er handikappet, og de som gjør det fortjener stygge blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ser for seg Dorthe i 50 km/t gjennom bomstasjonene som holder kortet klint inn i venstre rute mens blikket er stivt fremover for ikke å ha blikkontakt med bommannen*

:-D

Er det ikke 30 gjennom bommen da he he?

Også har jeg brikke.

Har du forresten opplevd noe så dumt som Fjellinjen som ligger et sted uten parkering og med masse trappetrinn og dit må alle rullestolbrukere for å vise fram kortet sitt. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vært der for andre som ikke har mulighet til å gå inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Jeg synes også det kan være ekkelt. Jeg "ser" jo liksom frisk ut. Og føler liksom at jeg må se litt syk ut når jeg går ut bilen.

Hvis jeg skal på jobb er jeg også pent kledd og sminket og er litt redd for hva andre synes og mener og tror.

Men jeg prøver å drite i det og er blitt litt bedre...

Jeg har dager som er bedre enn andre, men det er jo en grunn til at jeg har fått kortet! De færreste ser på meg at jeg har vondt og er i dårlig form. Det har jeg blitt mester på å skjule tross alt. På godt og vondt.

Oppsummert: jeg synes også det er vanskelig, og jeg parkerer på vanlige p-plasser hvis det er ledig og formen tilsir det. Tenker at det er andre handicappede som også kan trenge plassen mer enn meg.

Det samme med meg! Jeg har dager hvor jeg har det bra, men dager hvor det er jævig og ikke klarer å gå så langt som til vanlig,,, "hva skal du ute å gjøre da" hører jeg andre si,.

egentlig så er det bare å lukke ørene, men jaggu mei er det vanskelig innimellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Er det ikke 30 gjennom bommen da he he?

Også har jeg brikke.

Har du forresten opplevd noe så dumt som Fjellinjen som ligger et sted uten parkering og med masse trappetrinn og dit må alle rullestolbrukere for å vise fram kortet sitt. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vært der for andre som ikke har mulighet til å gå inn.

Hehe, det er jo bare toppen av paradoks eller ironi eller hva det nå heter! :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Jeg har handicapkort og har det bestandig synlig i frontruta.

Jeg blir irritert på folk som står på HC-parkering uten slik kort så hvis jeg ikke ser one synlig HC-kort i frontruta på bilen så setter jeg en lapp på bilen hvor det står at de står feilparkert og at jeg nå ringer parkeringsvakta for å si i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Syns du det er greit at friske og raske folk stjeler HC-parkeringa? Syns du det hadde vært greit om det var allment akseptert at alle friske og raske kunne stjele HC-parkeringa fra de som trenger og har krav på det?

Det er jo derfor man reagerer, fordi man tenker på de som trenger det og har rett til å parkere der. Man SKAL ikke stjele HC-parkering dersom man ikke er handikappet, og de som gjør det fortjener stygge blikk.

er det slik at du fostod det slik at jeg ikke har handicap kort??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig det er å kunne være manne i gata-

Ikke ha en bei rome å uro seg over

- ikke ha briller som en burugle

- ikke ha hjulbente en som en cowboy

- ikke ha handicap kort på bil som handicappede

- ikke ha.... osv. osv

Jeg ville gjerne ha byttet ut kortet mitt med et liv fritt for ledd smerter.. betaler gjerne for å står parkert,,,, poenget var at det var de som ikke har kort ser stygt på oss som har kort,... men som ikke har fått lagt det opp i tidet, slik at de som ikke har kort kan spørre om vi har eller ikke!!!

Nei, det gjør de ikke.

De er de med kort sjøl som er sure fordi ikke kortet ditt er limt på ruta slik at de tror at du holder på å stjele en plass.

Ingen som er missunnelige på det kortet vel, alle vet hva det innebærer og de fleste som stjeler skal bare....

Jeg tror rett og slett at friske mennesker ikke skjønner vitsen med de plassene. Akkurat som mange med kort tar de plassene som er beregnet for van'er med rullestolheis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...