Gå til innhold

Handicapkort og "granskende blikk"


Gjest revmatikeren

Anbefalte innlegg

er det slik at du fostod det slik at jeg ikke har handicap kort??

Nei, men saken er at dersom man ser noen som ikke har handicap-kort, så bør det være lov å reagere. Og det er jo tydeligvis det som er greia, at de tror du ikke har kort, og derfor reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    37

  • Gemini

    17

  • tigertrollet

    12

  • SoriaMoria

    7

Mest aktive i denne tråden

Gjest no nick today

er det slik at du fostod det slik at jeg ikke har handicap kort??

Kan jeg få spørre om noe her?

Jeg er ufør, men har ikke fått slikt kort. Kan jeg få slikt kort, eller er det spesielle som får det? Ettersom jeg er ufør, og ofte har problemer med å gå langt, vil jeg gjerne kunne parkere på HC plasser. Hva må jeg gjøre for å få slikt kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Det samme med meg! Jeg har dager hvor jeg har det bra, men dager hvor det er jævig og ikke klarer å gå så langt som til vanlig,,, "hva skal du ute å gjøre da" hører jeg andre si,.

egentlig så er det bare å lukke ørene, men jaggu mei er det vanskelig innimellom

Ja, nettopp! Føler nesten man må forklare hvordan dagsformen er eller forsvare seg. Men som Dorthe og Gemini sier, man må bare heve seg over og drite i hva andre tror.

Kanskje tenker de bare at man stjeler en HC-plass, som Åsemor sier, hvis man ikke har kortet i ruta når man parkerer. Jeg kjører ofte uten det for det irriterer meg at det speiles i ruta når jeg kjører, men jeg legger det i ruta når jeg skal parkere selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Jeg har handicapkort og har det bestandig synlig i frontruta.

Jeg blir irritert på folk som står på HC-parkering uten slik kort så hvis jeg ikke ser one synlig HC-kort i frontruta på bilen så setter jeg en lapp på bilen hvor det står at de står feilparkert og at jeg nå ringer parkeringsvakta for å si i fra.

Det hender at jeg også ser at andre parkerer på handicap-plasser UEN å ha tillatelse til dette.. men det som irriterer meg er når jeg skal parkere og det er noen som FØR de ser om jeg har kort eller ikke - gir meg tilbakemelding på om jeg bær eller ikke stå der....

Jeg sitter i bilen,, jeg ser ut som den vanlige mannen eller damen i gaten.. helt du ser meg gå!!!

har du sett en and gå!!

Det er meg...

dette kan ikke de som står utenfor se... før jeg har fått føttene utenfor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Det hender at jeg også ser at andre parkerer på handicap-plasser UEN å ha tillatelse til dette.. men det som irriterer meg er når jeg skal parkere og det er noen som FØR de ser om jeg har kort eller ikke - gir meg tilbakemelding på om jeg bær eller ikke stå der....

Jeg sitter i bilen,, jeg ser ut som den vanlige mannen eller damen i gaten.. helt du ser meg gå!!!

har du sett en and gå!!

Det er meg...

dette kan ikke de som står utenfor se... før jeg har fått føttene utenfor....

Ha HC-kortet liggende i frontruta bestandig så slipper du stygge blikk og tilsnakk.

Jeg har bestandig HC-kortet liggende i frontruta selv om jeg ikke bestandig trenger på parkere på HC-parkeringen bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre om noe her?

Jeg er ufør, men har ikke fått slikt kort. Kan jeg få slikt kort, eller er det spesielle som får det? Ettersom jeg er ufør, og ofte har problemer med å gå langt, vil jeg gjerne kunne parkere på HC plasser. Hva må jeg gjøre for å få slikt kort?

Ta kontakt med trafikksjefens etat og så får du søknadsskjema og må innhente legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest revmatikeren

Nei, men saken er at dersom man ser noen som ikke har handicap-kort, så bør det være lov å reagere. Og det er jo tydeligvis det som er greia, at de tror du ikke har kort, og derfor reagerer.

Skjønner godt at det blir reaksjoner fra folk somskule ha stått parkert der og som ikke får plass fordi det er noen uten kort som står der..

men da det er folk som reagerer "før " du har slått av tenningen, så reagerer jeg..

Skal vi på død å liv vise alle at vi ikke er helt som alle andre.. burde vi da kanskje gå med et skilt rundt nakken.. " hei, jeg er revmatiker" Dette er satt på spissen,, poenget mitt er at vi som har et handicap (og som er så heldge at vi kan parkere på steder hvor det er lettere enn for andre å parkere) skal på en måte bli uglesett før vi har fått "Bevise" at vi kvalifiserer til åha kortet!

Synes dere at jeg bør har kortet oppe til enhver tid..

jeg mener at jeg kan ta korte topp pg ned som jeg vil. Ønsker jeg å ha det oppe så har jeg min fulle rett til å ha det....

ønsker jeg ikke,,, så har jeg vel min fulle rett til å la vær også ikke sant 8 bortsett fra å legge kortet frem når jeg parkerer på spesialplass..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Kan jeg få spørre om noe her?

Jeg er ufør, men har ikke fått slikt kort. Kan jeg få slikt kort, eller er det spesielle som får det? Ettersom jeg er ufør, og ofte har problemer med å gå langt, vil jeg gjerne kunne parkere på HC plasser. Hva må jeg gjøre for å få slikt kort?

Det er kjempe strenge regler for å få HC-kort. Man skal knapt kunne forflytte seg i det hele tatt for å få dette kortet.

Men det er jo bare å prøve å søke. Søknadskjema får du hos komunen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today

Ta kontakt med trafikksjefens etat og så får du søknadsskjema og må innhente legeerklæring.

Ok, så man kan ikke få det på trygdekontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest no nick today

Det er kjempe strenge regler for å få HC-kort. Man skal knapt kunne forflytte seg i det hele tatt for å få dette kortet.

Men det er jo bare å prøve å søke. Søknadskjema får du hos komunen din

Takk skal du ha for svar.:-)

Får jo prøve da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp! Føler nesten man må forklare hvordan dagsformen er eller forsvare seg. Men som Dorthe og Gemini sier, man må bare heve seg over og drite i hva andre tror.

Kanskje tenker de bare at man stjeler en HC-plass, som Åsemor sier, hvis man ikke har kortet i ruta når man parkerer. Jeg kjører ofte uten det for det irriterer meg at det speiles i ruta når jeg kjører, men jeg legger det i ruta når jeg skal parkere selvsagt.

Hvis du klistrer det til ruta med kontaktpapir, så får du ikke det problemet med at det speiles i ruta. Forutsatt at du vil ha det framme til enhver tid da... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Ok, så man kan ikke få det på trygdekontoret?

nei trygdekontoret har ingenting med det å gjøre. Hent søknadspapirene og reglene hos kommunen så ser du hva som må til for å få kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så man kan ikke få det på trygdekontoret?

Nei, det er ikke trygdekontoret, her i oslo er det trafikksjefens etat, på landet aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, så man kan ikke få det på trygdekontoret?

Tror det er litt ulik praksis ute og går, i Oslo kontra mindre steder i landet. Men spør på trygdekontoret du, det kan godt være at de er riktig instans. Jeg husker ikke fra jeg selv var barn, hvordan mine foreldre gjorde det. Tror det gikk gjennom trygdekontoret den gang, fordi de også fikk støtte til bil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke 30 gjennom bommen da he he?

Også har jeg brikke.

Har du forresten opplevd noe så dumt som Fjellinjen som ligger et sted uten parkering og med masse trappetrinn og dit må alle rullestolbrukere for å vise fram kortet sitt. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vært der for andre som ikke har mulighet til å gå inn.

Aksepterer de ikke en scannet eller faxet kopi av kortet altså? Det tror jeg de gjorde tidligere, for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det blir reaksjoner fra folk somskule ha stått parkert der og som ikke får plass fordi det er noen uten kort som står der..

men da det er folk som reagerer "før " du har slått av tenningen, så reagerer jeg..

Skal vi på død å liv vise alle at vi ikke er helt som alle andre.. burde vi da kanskje gå med et skilt rundt nakken.. " hei, jeg er revmatiker" Dette er satt på spissen,, poenget mitt er at vi som har et handicap (og som er så heldge at vi kan parkere på steder hvor det er lettere enn for andre å parkere) skal på en måte bli uglesett før vi har fått "Bevise" at vi kvalifiserer til åha kortet!

Synes dere at jeg bør har kortet oppe til enhver tid..

jeg mener at jeg kan ta korte topp pg ned som jeg vil. Ønsker jeg å ha det oppe så har jeg min fulle rett til å ha det....

ønsker jeg ikke,,, så har jeg vel min fulle rett til å la vær også ikke sant 8 bortsett fra å legge kortet frem når jeg parkerer på spesialplass..)

Jeg mener bare at vi ikke bør la snikerne slippe unna, og så lenge du ikke har kortet oppe blir du sett på som en sniker.

De kikker nok bare stygt fordi de syns at dere som skal ha disse plassene fortjener å få de uten at late tullinger skal få stjele plassene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke trygdekontoret, her i oslo er det trafikksjefens etat, på landet aner jeg ikke.

Ikke alt utenfor tigerstaden er landet da, Dorthe! ;-)

Greit at vi har bare en STORBY her i landet, men andre byer er det jo faktisk rundt om... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det blir reaksjoner fra folk somskule ha stått parkert der og som ikke får plass fordi det er noen uten kort som står der..

men da det er folk som reagerer "før " du har slått av tenningen, så reagerer jeg..

Skal vi på død å liv vise alle at vi ikke er helt som alle andre.. burde vi da kanskje gå med et skilt rundt nakken.. " hei, jeg er revmatiker" Dette er satt på spissen,, poenget mitt er at vi som har et handicap (og som er så heldge at vi kan parkere på steder hvor det er lettere enn for andre å parkere) skal på en måte bli uglesett før vi har fått "Bevise" at vi kvalifiserer til åha kortet!

Synes dere at jeg bør har kortet oppe til enhver tid..

jeg mener at jeg kan ta korte topp pg ned som jeg vil. Ønsker jeg å ha det oppe så har jeg min fulle rett til å ha det....

ønsker jeg ikke,,, så har jeg vel min fulle rett til å la vær også ikke sant 8 bortsett fra å legge kortet frem når jeg parkerer på spesialplass..)

Men da må du ta konsekvensene av det også.

Tror du vi andre synes det er så kult å ha problemer med å gå at vi får kort. Jeg er helt enig i at dersom man ikke har kortet oppe så er det greit å gi en overhøvling.

Forresten så står det i reglene at kortet skal limes i venstre hjørnet på frontruta så du har ingen grunn til å bli sinna for at folk mistenkeliggjør deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Hvis du klistrer det til ruta med kontaktpapir, så får du ikke det problemet med at det speiles i ruta. Forutsatt at du vil ha det framme til enhver tid da... :-)

Det var nettopp det da.. huff, jeg er litt teit når det gjelder det der.

*øve seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksepterer de ikke en scannet eller faxet kopi av kortet altså? Det tror jeg de gjorde tidligere, for en del år siden.

De fleste jeg kjenner som er rullestolbrukere jobber ikke og har derfor ikke tilgang til scanner eller kopimaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...