Gå til innhold

Handicapkort og "granskende blikk"


Gjest revmatikeren

Anbefalte innlegg

Aksepterer de ikke en scannet eller faxet kopi av kortet altså? Det tror jeg de gjorde tidligere, for en del år siden.

eller fax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    37

  • Gemini

    17

  • tigertrollet

    12

  • SoriaMoria

    7

Mest aktive i denne tråden

De fleste jeg kjenner som er rullestolbrukere jobber ikke og har derfor ikke tilgang til scanner eller kopimaskin

Er så mange som har scanner eller gjerne sånn kombi printer/scanner/kopimaskin nå, så jeg tenkte ikke på problemet.

Ellers så går det vel an å få tatt kopi og faxet på bl.a. postkontor? Hvis det er tilrettelagt? Det gikk i alle fall an tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Men da må du ta konsekvensene av det også.

Tror du vi andre synes det er så kult å ha problemer med å gå at vi får kort. Jeg er helt enig i at dersom man ikke har kortet oppe så er det greit å gi en overhøvling.

Forresten så står det i reglene at kortet skal limes i venstre hjørnet på frontruta så du har ingen grunn til å bli sinna for at folk mistenkeliggjør deg.

men du må vel også skjønne ikke alle vil lime opp kortet slik at alle kan se.... det er ikke alltid at jeg trenger å stå på handicap plass.. hvorfor skal jeg da ha kortet oppe på en "vanlig" plass

det er som å si at en ned Downs skal gå med skilt på at "Hei, jeg har downs"

Hei, jeg kjører handicapbil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du må vel også skjønne ikke alle vil lime opp kortet slik at alle kan se.... det er ikke alltid at jeg trenger å stå på handicap plass.. hvorfor skal jeg da ha kortet oppe på en "vanlig" plass

det er som å si at en ned Downs skal gå med skilt på at "Hei, jeg har downs"

Hei, jeg kjører handicapbil...

Er du flau eller skamfull eller?

Da trenger du å tenke ting igjennom for da kommer du til å få problemer etterhvert.

Jeg har en stor lapp på bilen min hvor det står: rullestolbruker, ikke parker nærmere enn 2.5m. Heller en slik lapp enn å ikke få stolen inn i bilen når jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange som har scanner eller gjerne sånn kombi printer/scanner/kopimaskin nå, så jeg tenkte ikke på problemet.

Ellers så går det vel an å få tatt kopi og faxet på bl.a. postkontor? Hvis det er tilrettelagt? Det gikk i alle fall an tidligere.

Det har de sluttet med. Det er jo blitt postbutikk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du må vel også skjønne ikke alle vil lime opp kortet slik at alle kan se.... det er ikke alltid at jeg trenger å stå på handicap plass.. hvorfor skal jeg da ha kortet oppe på en "vanlig" plass

det er som å si at en ned Downs skal gå med skilt på at "Hei, jeg har downs"

Hei, jeg kjører handicapbil...

En som har Downs går med skiltet "jeg har Downs" i egenskap av sitt karakteristiske utseende. Så sammenligningen faller på sin egen urimelighet.

Men for all del, du får gjøre som du vil.

Jeg synes du får lære deg å ignorere det du kaller granskende blikk, dersom du ikke vil ha kortet ditt i ruta.

Det er greit at det er en del pes med å ha en funksjonshemning, men det der er ikke det verste å leve med i så måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har de sluttet med. Det er jo blitt postbutikk nå.

Også de vanlige postkontorene? Her er det fortsatt flere "ordentlige" postkontor, og noen post-i-butikk. De sistnevnte har selvsagt mer begrenset tjenestetilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Er du flau eller skamfull eller?

Da trenger du å tenke ting igjennom for da kommer du til å få problemer etterhvert.

Jeg har en stor lapp på bilen min hvor det står: rullestolbruker, ikke parker nærmere enn 2.5m. Heller en slik lapp enn å ikke få stolen inn i bilen når jeg kommer tilbake.

Skamfull er jeg ikke!

Jeg har hatt sykdommen i så mang eår at jeg har både akseptert den og at jeg har skjønt at det er flere oppfatninge ang ditt og datt..

men jeg er lei av at man skal se "syk" ut for å kunne bli akseptert av noen for å kunne stå på en handicap plass..

Nå har jeg en liten bil, sitter ikke i rullestol, som jeg opptatter at du gjør.. dermed så er det kan kanske ikke så lett å se at jeg er syk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skamfull er jeg ikke!

Jeg har hatt sykdommen i så mang eår at jeg har både akseptert den og at jeg har skjønt at det er flere oppfatninge ang ditt og datt..

men jeg er lei av at man skal se "syk" ut for å kunne bli akseptert av noen for å kunne stå på en handicap plass..

Nå har jeg en liten bil, sitter ikke i rullestol, som jeg opptatter at du gjør.. dermed så er det kan kanske ikke så lett å se at jeg er syk??

Ingen som ser at jeg er dårlig til å gå når jeg sitter i bilen heller. Jeg har til og med sminke som tigertrollet bemerket ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men du må vel også skjønne ikke alle vil lime opp kortet slik at alle kan se.... det er ikke alltid at jeg trenger å stå på handicap plass.. hvorfor skal jeg da ha kortet oppe på en "vanlig" plass

det er som å si at en ned Downs skal gå med skilt på at "Hei, jeg har downs"

Hei, jeg kjører handicapbil...

Jeg kan forstå at du ikke ønsker å "offentliggjøre" at du har handicapkrt, men mener at du da samtidig må akseptere en del granskende blikk i forbindelse med parkering på HC-plasser. Selv forsøker jeg av og til å stirre folk i senk dersom jeg tror de ikke har rett til å bruke disse plassene (og misbruk skjer svært ofte!). Det har hendt at jeg har tatt feil og stirret på feil person...

De store bilene er det ikke så mange steder man kan parkere; blant annet er alle parkeringshus utelukket. Derfor er det utrolig provoserende når de få mulighetene som er forsvinner som følge av misbruk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også de vanlige postkontorene? Her er det fortsatt flere "ordentlige" postkontor, og noen post-i-butikk. De sistnevnte har selvsagt mer begrenset tjenestetilbud.

De vanlige postkontorene er mer dvdbutikk og bokhandel nå og det er ikke service der lenger, privatisert vet du :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

men du må vel også skjønne ikke alle vil lime opp kortet slik at alle kan se.... det er ikke alltid at jeg trenger å stå på handicap plass.. hvorfor skal jeg da ha kortet oppe på en "vanlig" plass

det er som å si at en ned Downs skal gå med skilt på at "Hei, jeg har downs"

Hei, jeg kjører handicapbil...

Du bør få lappen limt i frontruta med det samme slik at du er nødt til å venne deg til tanken at du har et handicap som du faktisk er nødt til å leve med resten av livet.

Jeg måtte selv svelge noen kameler da jeg fikk min HC-lapp. Men jeg har bestandig hatt HC-lappen i frontruta slik at jeg kan kjøre i de gatene der bare de med HC-kort, buss og taxi har lov til å kjøre uten å plutselig måtte famle etter HC-kortet. Pluss at jeg kan parkere hvor jeg vil uten å betale parkeringsavgift og være redd for at jeg har glemt å legge HC-kortet i frontruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vanlige postkontorene er mer dvdbutikk og bokhandel nå og det er ikke service der lenger, privatisert vet du :o)

OK. Jeg har ikke hatt bruk for slike tjenester på postkontor på lenge, så jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Det hender bare av og til at jeg er innom for å hente en pakke, that's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan forstå at du ikke ønsker å "offentliggjøre" at du har handicapkrt, men mener at du da samtidig må akseptere en del granskende blikk i forbindelse med parkering på HC-plasser. Selv forsøker jeg av og til å stirre folk i senk dersom jeg tror de ikke har rett til å bruke disse plassene (og misbruk skjer svært ofte!). Det har hendt at jeg har tatt feil og stirret på feil person...

De store bilene er det ikke så mange steder man kan parkere; blant annet er alle parkeringshus utelukket. Derfor er det utrolig provoserende når de få mulighetene som er forsvinner som følge av misbruk !

Jeg blir rent redd jeg frosken, tror ikke jeg hadde likt at du hadde stirra på meg altså.

Men jeg har kortet limt fast da og så prøver jeg ikke å ta de store plassene hvis det er noe annet ledig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg har ikke hatt bruk for slike tjenester på postkontor på lenge, så jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Det hender bare av og til at jeg er innom for å hente en pakke, that's it.

Den kan du få lov å hente der enda :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Ingen som ser at jeg er dårlig til å gå når jeg sitter i bilen heller. Jeg har til og med sminke som tigertrollet bemerket ;o)

men Dorthe

- du har skilt med "rullestolbruker " på bilen..

Derfor slipper du sikker akkuart det som jeg beskriver.

Man kan se ut som en vanlig jente eller gutt, helt til man går ut av bilen...Sikker på at du også ser ut som en valig gutt eller jente.... - før du går ut av bilen.

Det irriterende er det som jeg sier: at noen som ikke selv har HC, kommenterer når du ikke har rukket å legge på kortet.. Skjønner godt at de som har kort og som venter på plass kommentere... men de som ikke har kort og som stirrer stygt på det eller kommenterer - det liker jeg ikke.. Må vi til enhver tid bevise at vi er litt mer funksjonshemmende enn folk flest??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Du bør få lappen limt i frontruta med det samme slik at du er nødt til å venne deg til tanken at du har et handicap som du faktisk er nødt til å leve med resten av livet.

Jeg måtte selv svelge noen kameler da jeg fikk min HC-lapp. Men jeg har bestandig hatt HC-lappen i frontruta slik at jeg kan kjøre i de gatene der bare de med HC-kort, buss og taxi har lov til å kjøre uten å plutselig måtte famle etter HC-kortet. Pluss at jeg kan parkere hvor jeg vil uten å betale parkeringsavgift og være redd for at jeg har glemt å legge HC-kortet i frontruta.

Oj,, hvor kan kan man kjøre i de gater der bare de med HC-kort, buss og taxi har lov til å kjøre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men Dorthe

- du har skilt med "rullestolbruker " på bilen..

Derfor slipper du sikker akkuart det som jeg beskriver.

Man kan se ut som en vanlig jente eller gutt, helt til man går ut av bilen...Sikker på at du også ser ut som en valig gutt eller jente.... - før du går ut av bilen.

Det irriterende er det som jeg sier: at noen som ikke selv har HC, kommenterer når du ikke har rukket å legge på kortet.. Skjønner godt at de som har kort og som venter på plass kommentere... men de som ikke har kort og som stirrer stygt på det eller kommenterer - det liker jeg ikke.. Må vi til enhver tid bevise at vi er litt mer funksjonshemmende enn folk flest??

Jeg har hatt kort i 28 år uten å ha det skiltet på bilen for jeg har ikke hatt noen stol før de siste årene. Jeg har bare gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Oj,, hvor kan kan man kjøre i de gater der bare de med HC-kort, buss og taxi har lov til å kjøre??

Her jeg bor er det noen gater de som har HC-kort kan kjøre i som vanlige biler ikke kan kjøre i. Veldig kjekt. For da kommer man rett utenfor masse butikker i sentrum som man ellers måtte ha gått til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj,, hvor kan kan man kjøre i de gater der bare de med HC-kort, buss og taxi har lov til å kjøre??

Bl.a i Kongensgate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...