Gå til innhold

Sprekker på fingertuppene


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Jeg er plaget at av fingertuppene sprekker opp - ikke særlig godt. Det er spesielt ille om vinteren, når det er tørt kaldt vær.

Svigermor påstår at jeg har en vitaminmangel som forårsaker dette. Noen andre som har hørt den teorien? Andre forslag til årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge min fastlege kan det være visse arvelige faktorer involvert - både han og moren hans hadde det samme problemet, så jeg har sjelden opplevd større innlevelse og engasjement fra legens side...*s*

Løsningen: Ta enganshansker og klipp av tuppene, Sett tuppene fylt med fet krem på fingrene med sprekker om natten og tape dem fast. Gjør underverker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min fastlege kan det være visse arvelige faktorer involvert - både han og moren hans hadde det samme problemet, så jeg har sjelden opplevd større innlevelse og engasjement fra legens side...*s*

Løsningen: Ta enganshansker og klipp av tuppene, Sett tuppene fylt med fet krem på fingrene med sprekker om natten og tape dem fast. Gjør underverker:-)

Hvorfor ikke bare beholde hele hansken på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøygen2

Min bror har samme problmet, og bruker kortisonsalve, reseptfri. Borte blei sprekkene på en uke, stor lykke. Kliner på litt en gang i uka visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi du da blir utrolig klam og varm i løpet av natten.

Jo, men når man får hendene i friluft igjen er de som silke, fersken, barnekinn og sommerens safigeste og søteste jordbær :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men når man får hendene i friluft igjen er de som silke, fersken, barnekinn og sommerens safigeste og søteste jordbær :-)

Jeg har prøvd å sove med bomullshansker og river de alltid av meg i søvne:-(

Men beskrivelsen din hørtes jo så poetisk ut at det kanskje er grunn til å gjøre et nytt forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å sove med bomullshansker og river de alltid av meg i søvne:-(

Men beskrivelsen din hørtes jo så poetisk ut at det kanskje er grunn til å gjøre et nytt forsøk!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprukne fingertupper, ja det er lenge siden sist jeg hadde. Det har jeg faktisk ikke hatt siden jeg begynte å bruke Gloves In A Bottle regelmessig for ca 4 år siden.

Denne lotionen er bare helt utrolig til akkurat det. Denne kan anbefales!

Når det gjelder det andre rådet hvor noen anbefaler å smøre seg med fet krem om kvelden vil jeg fraråde på det sterkeste. Det føles selvsagt veldig mykt og behagelig om morgenen, men er egentlig en bjørnetjeneste for huden.

Jeg skal prøve å fortelle litt kort hvorfor fingertuppene egentlig sprekker.

Når huden begynner å tørke ut er det fordi det ytterste hudlaget (hornlaget) er skadet og fuktighet begynner å strømme ut (grunnen til at det er skadet kan være mye ute i kaldt vær og vind, ofte i kontakt med vann og såper og mye mer som kan løse opp fettlaget i huden). Uansett så gir dette et signal til underhuden om å produsere mer fettstoffer for å tette de fine porene som fuktigheten strømmer ut igjennom. Hvis en da smører seg med en vanlig fuktighetskrem, som egentlig bare forsøker å erstatte hudens naturlige fuktighet, gir en signal til huden om den er fuktig nok selv om den egentlig er dehydrert. Dette kan gjøre at huden selv nedsetter sin naturlige produksjon av fuktighet og fettstoffer. Når du da vasker hendene så vasker du bort den fuktighetskremen og huden er enda mer eksponert for vær og vind, såper, rengjøringsmidler osv. Og da har du det gående og kan smøre og smøre og smøre uten at det egentlig hjelper mer enn noen få timer. Denne effekten merker du også veldig godt ved bruk av leppepomade.

Gloves In A Bottle virker helt annerledes og vaskes ikke av. Den beskytter mot tap av fuktighet og lar huden bygge seg opp på en naturlig måte. Den får du nå kjøpt i Norge og du finner den ved å ta et søk på Google eller Kvasir.

Lykke til og håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...