Gå til innhold

Bestemme forfallsdato på faktura?


Gjest fakturaskrivern

Anbefalte innlegg

Gjest fakturaskrivern

Har akkurat startet mitt eget firma og sitter og skriver den første fakturaen som skal sendes ut.

Har ikke fått meg noe fakturaprogram ennå, så jeg skriver den selv.

Men jeg ble plutselig litt usikker på om det finnes noen regler for hvordan man setter opp forfallsdato? Må det være et fast antall dager, eller kan man bare sette en dato helt fritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker 10 dager, men det er alt etter bransjen, har jeg skjønt.

Faktura Larsen heter faktureringsprogrammet som jeg fant på nettet. Er veldig fornøyd med det. Veldig enkelt å bruke - og helt gratis;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 10 dager, men det er alt etter bransjen, har jeg skjønt.

Faktura Larsen heter faktureringsprogrammet som jeg fant på nettet. Er veldig fornøyd med det. Veldig enkelt å bruke - og helt gratis;-)

10 dager er altfor lite dersom en skal sende faktura til et stort firma, for de bruker gjerne en viss tid på godkjenningsprosessen. De fleste bruker 30 dager eller mer. Når det står pr 10 dager på en faktura, blir den ofte mottatt etter forfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg jobber i en privat stiftelse, og vi setter 15 dagers forfall til private bedrifter og 30 dager til offentlige virksomheter. Offentlige etater registrerer fakturaen med 30 dager uansett om du skriver 10 eller 30 dager, og det er bare til irritasjon med regninger på 10 dagers forfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager er altfor lite dersom en skal sende faktura til et stort firma, for de bruker gjerne en viss tid på godkjenningsprosessen. De fleste bruker 30 dager eller mer. Når det står pr 10 dager på en faktura, blir den ofte mottatt etter forfall!

Jeg sender faktura på e-post, direkte til rette vedkommende. Og hittil har faktisk alle kundene betalt innen ti dager;-)

Veldig lettvint og greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender faktura på e-post, direkte til rette vedkommende. Og hittil har faktisk alle kundene betalt innen ti dager;-)

Veldig lettvint og greit!

Det gjerde jeg før, men fikk et jævla pes med revisor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjerde jeg før, men fikk et jævla pes med revisor.

Hvorfor det? Jeg skriver dem alltid ut og setter dem i permen, i tilfelle dataprogrammet kræsjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Jeg skriver dem alltid ut og setter dem i permen, i tilfelle dataprogrammet kræsjer.

Tja si det. Han mente det ikke var særlig lurt med manuelt innsatte fakturanummer. Han krevde fakturaprogram med fortløpende automatiske fakturanummer. Jeg lagde mitt eget system og sendte papirfakturaer. Nå har jeg gått over til sendregning.no (med bbs-avtale og kid-nummer) og noen kunder får papirfaktura i posten, andre pdf-fil på mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja si det. Han mente det ikke var særlig lurt med manuelt innsatte fakturanummer. Han krevde fakturaprogram med fortløpende automatiske fakturanummer. Jeg lagde mitt eget system og sendte papirfakturaer. Nå har jeg gått over til sendregning.no (med bbs-avtale og kid-nummer) og noen kunder får papirfaktura i posten, andre pdf-fil på mail.

Det lille gratisprogrammet mitt setter inn numrene automatisk og fortløpende. Tror det holder til mitt lille bruk. Jeg får som oftest oppdragene utbetalt som lønn (oppdragstaker). Men noen kunder vil absolutt ha faktura.

Det er nok mye her som avhenger av bransjen og omfanget, som jeg sa tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille gratisprogrammet mitt setter inn numrene automatisk og fortløpende. Tror det holder til mitt lille bruk. Jeg får som oftest oppdragene utbetalt som lønn (oppdragstaker). Men noen kunder vil absolutt ha faktura.

Det er nok mye her som avhenger av bransjen og omfanget, som jeg sa tidligere.

Skjønner.

Jeg har endel faste løpende kontakter, og det faktureres automatisk. Fiffig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.

Jeg har endel faste løpende kontakter, og det faktureres automatisk. Fiffig.

Ja, det hørtes utrolig fiffig ut! Må jo være drømmen for de som fakturerer mye;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fakturaskrivern

Jeg bruker 10 dager, men det er alt etter bransjen, har jeg skjønt.

Faktura Larsen heter faktureringsprogrammet som jeg fant på nettet. Er veldig fornøyd med det. Veldig enkelt å bruke - og helt gratis;-)

Ah! Takk skal du ha!

Nå har jeg lastet ned programmet og skrevet ut fakturaen, og det fungerte kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 10 dager, men det er alt etter bransjen, har jeg skjønt.

Faktura Larsen heter faktureringsprogrammet som jeg fant på nettet. Er veldig fornøyd med det. Veldig enkelt å bruke - og helt gratis;-)

Trodde det var et krav om at det alltid skulle være minst to uker frist jeg? Men dette kjenner jeg ikke godt nok til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Takk skal du ha!

Nå har jeg lastet ned programmet og skrevet ut fakturaen, og det fungerte kjempeflott!

Så bra! Jeg ble også frelst ved første faktura;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...