Gå til innhold

OK at andre planter på gravstedet? Såret og sint (langt)


Gjest Den grønne datteren

Anbefalte innlegg

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Da min mor døde og vi tre søstrene skulle fordele boet satte vi oss først ned og ble enige om at ingenting skulle krangles om for det var ikke noe der som var verdt søsterforholdet oss i mellom. Og det gikk helt fint det. :) Utrolig at arv og slikt skal kunne fremkalle de styggeste følelser.

Min mor er på sykehjem, men mentalt oppegående.  Hun solgte rekkehuset sitt i fjor og delte arven mellom oss.  Hun satt i uskiftet bo.  Det var helt smertefritt og slik er det oftest.  Det er ofte ikke pengene, men ting med affeksjonsverdi som setter følelser i sving.  

Når man er godt voksen bestemor😃, får man mer forståelse for menneskelige følelser, kanskje ikke minst pga. livserfaring.  I store familier blir det mye følelser, mangfoldige sorger, men også mangfoldige gleder.  Jeg har mange søsken og derfor blir det lettere å stå sammen i sorg, noe vi har klart og vi har hatt mye.  Hvis vi hadde vært to eller tre kunne det ha vært vanskeligere.  I dag er jeg glad for storfamilen min som jeg vokste tett opp med og står alltid ved siden av meg i glede og sorg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den grønne datteren skrev (På 25.6.2005 den 5.37):

Jeg mistet min pappa i en ulykke rett før jul. Han ble bare 48 år gammel,og jeg og mamma har hatt det veldig trist i vår men vi har greid oss så langt med å holde sammen. 

Det jeg egentlig lurte på er hva "skikk & bruk" er om stell på gravstedet?

Jeg ville markere sankthansaften på kirkegården hos pappa, og plante ordentlige blomster der for første gang. Neste helg skal også min mor til kirkegården, og vi hadde planlagt hva slags blomster, hvordan de skulle plantes etc. Så kommer jeg inn på kirkegården, og hva ser jeg? Noen har vært der og plantet blomster på pappas grav!

Jeg er så skuffet at jeg finner ikke ord.

Jeg ble så frustrert og lei meg, og rådvill, at jeg bare pakket blomstene og utstyret og kjørte strigråtende hjem. Min mor har forsøkt å trøste meg med at de sikkert gjor det for å være snill, at det skal se pent ut på pappas grav, for det er jeg selvsagt ikke uenig i, men for meg føles det som at noen "fremmede" tar seg tilrette og river hjerte mitt ut av meg. Ja at de liksom prøver å ta omsorgen for pappa fra meg og mamma. (Broren min har ingen spesielle meninger i forhold til gravstedet, men han er enig med meg.)

Jeg følte at jeg akkurat hadde kommet over skuffelsen over at farmor og mine tanter og onkler (barna til mine tanter og onkler er alle under 10år) bare deltok i kirke og på kirkegården under begravelsen. Vi hadde samling/uformell minnestund i et lokale 20 minutters kjøring fra kirka, men likevel kom ingen fra min fars side av familien (de sa nei da vi spurte om hjelp til å arrangere dette). De har heller ikke besøkt oss hjemme siden pappa døde, selv om jeg vet at de flere ganger har vært i byen. Men det har jeg kommet over, vi har aldri hatt så kjempetett kontakt med pappas side av familien, selv om det altså ikke har vært kjempestore konflikter. Ikke før nu vel og merke.

Har bare lyst å rive opp blomstene deres og plante det som jeg og mamma hadde valgt og kjøpt inn. Men det ville vel være hinsides "skikk & bruk", for han var jo farmors sønn også,selv om han flyttet hjemmefra som 16åring.

Men jeg syns faktisk at pappas grav er noe som mamma og jeg (og lillebror) skal bestemme over. Men jeg har ikke lyst å trampe på følelsene til farmor og (event.tantene mine) heller. Eller høre skitsnakk via andre fra bygda. Jeg besøker farmor rett som det er, og vil ha et greit forhold.

Hva er skikk&bruk på kirkegården og hva syns dere at jeg skal gjøre med pappas gravsted nå som det står fremmede blomster der? Synes dere at jeg skal prøve å si ifra til farmor (hun vil ta seg nær av det uansett hvilken tone/form, tror jeg).

Hei, og kondolerer. Jeg skjønner at det har vært vondt og trasig for dere å miste faren din så alt for tidlig. 

Jeg har lest innlegget ditt to ganger, og lurer på om dette med pynting av gravstedet kan ha blitt arena for de vonde følelsene i kjølvannet av at dere føler at din fars slekt ikke har hatt god nok omsorg for dere i den vonde tiden? 

Jeg tenker at det er fint at flere tar ansvar for gravsted, og tenker også at du må huske at graven er alle som har hatt et forhold til din far sitt sted. Selv om de ikke er der for dere kan de ha et behov for å minnes din far på graven, og det er jo egentlig en veldig fin ting også for dere. Det at flere pynter er jo et uttrykk for at flere enn dere var glad i han, savner han, og oppsøker hans hvilested for å minnes, og det må det jo være godt å tenke på.

Du spør etter skikk og bruk, og der er nok regelen klar. En kirkegård/ gravlund er et offentlig sted, og alle kan ferdes som de ønsker og pynte som man har behov for. Jeg vet at noen kan ha glede av å pynte ustelte graver til folk de ikke kjenner, og det har de sin fulle rett til. Jeg syns ikke du skal snakke med din fars slekt om dette, men heller plante ved siden av andres blomster. Kanskje du og din mor skal lage et bed et annet sted (i egen hage kanskje?) om dere har behov for et mer privat sted som er bare deres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (7 minutter siden):

Hei, og kondolerer. Jeg skjønner at det har vært vondt og trasig for dere å miste faren din så alt for tidlig. 

Jeg har lest innlegget ditt to ganger, og lurer på om dette med pynting av gravstedet kan ha blitt arena for de vonde følelsene i kjølvannet av at dere føler at din fars slekt ikke har hatt god nok omsorg for dere i den vonde tiden? 

Jeg tenker at det er fint at flere tar ansvar for gravsted, og tenker også at du må huske at graven er alle som har hatt et forhold til din far sitt sted. Selv om de ikke er der for dere kan de ha et behov for å minnes din far på graven, og det er jo egentlig en veldig fin ting også for dere. Det at flere pynter er jo et uttrykk for at flere enn dere var glad i han, savner han, og oppsøker hans hvilested for å minnes, og det må det jo være godt å tenke på.

Du spør etter skikk og bruk, og der er nok regelen klar. En kirkegård/ gravlund er et offentlig sted, og alle kan ferdes som de ønsker og pynte som man har behov for. Jeg vet at noen kan ha glede av å pynte ustelte graver til folk de ikke kjenner, og det har de sin fulle rett til. Jeg syns ikke du skal snakke med din fars slekt om dette, men heller plante ved siden av andres blomster. Kanskje du og din mor skal lage et bed et annet sted (i egen hage kanskje?) om dere har behov for et mer privat sted som er bare deres? 

Du fikk med deg at innlegget er 17 år gammelt....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (1 time siden):

Du fikk med deg at innlegget er 17 år gammelt....?

I tillegg til at vedkommende står oppført som "gjest" dvs at vedkommende ikke bruker det nicket lenger. 

Anonymkode: d0341...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (19 timer siden):

Du fikk med deg at innlegget er 17 år gammelt....?

Nope, går alltid via «Siste innlegg og gikk deretter til første innlegg». Fatter ikke hvorfor folk driver og plukker fram eldgamle tråder uten å nevne det i sitt svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 time siden):

Nope, går alltid via «Siste innlegg og gikk deretter til første innlegg». Fatter ikke hvorfor folk driver og plukker fram eldgamle tråder uten å nevne det i sitt svar. 

Det ble nevnt da jeg først svarte vedkommende som dro frem tråden, men hen hadde en lignende problemstilling i dag som det da ble svart videre på. :) Så det innlegget du svarte på er 17 år gammelt, men det nyere spørsmålet er jo aktuelt i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Det ble nevnt da jeg først svarte vedkommende som dro frem tråden, men hen hadde en lignende problemstilling i dag som det da ble svart videre på. :) Så det innlegget du svarte på er 17 år gammelt, men det nyere spørsmålet er jo aktuelt i dag. 

Jeg leser ikke hvert innlegg i en tre siders tråd som regel, så slikt kan fort gå meg hus forbi... ;)

Men igjen - hvorfor ikke bare lage en ny tråd? Det er flere spørsmål og problemstillinger som ligner på noe noen har spurt om de siste 17 årene her inne, uten at man leter fram en eldgammel tråd og legger sitt nye spørsmål der. Om jeg skal dra det litt langt syns jeg faktisk det å hente fram gamle tråder kan være lite hensynsfullt overfor ts, spesielt når det gjelder såre tema man forhåpentligvis har lagt bak seg og ikke ønsker å bli påminnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (56 minutter siden):

Jeg leser ikke hvert innlegg i en tre siders tråd som regel, så slikt kan fort gå meg hus forbi... ;)

Men igjen - hvorfor ikke bare lage en ny tråd? Det er flere spørsmål og problemstillinger som ligner på noe noen har spurt om de siste 17 årene her inne, uten at man leter fram en eldgammel tråd og legger sitt nye spørsmål der. Om jeg skal dra det litt langt syns jeg faktisk det å hente fram gamle tråder kan være lite hensynsfullt overfor ts, spesielt når det gjelder såre tema man forhåpentligvis har lagt bak seg og ikke ønsker å bli påminnet.

Om vedkommende som startet opp igjen ikke så at tråden var 17 år gammel eller om h*n ikke tenkte på å starte en egen tråd vet jeg ikke, men jeg er helt enig i at det å trekke frem eldgamle tråder er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 timer siden):

Om vedkommende som startet opp igjen ikke så at tråden var 17 år gammel eller om h*n ikke tenkte på å starte en egen tråd vet jeg ikke, men jeg er helt enig i at det å trekke frem eldgamle tråder er unødvendig.

På Åpent forum må man lete en del for å finne såpass gamle innlegg, så det må være gjort med overlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...