Jump to content
Sign in to follow this  
maben1365380896

Bivirkninger av Selo-Zok?

Recommended Posts

maben1365380896

Etter et hjerteinfarkt (utblokking og stent) for noen måneder siden har jeg bl.a. brukt Selo-Zok. Hver gang jeg tar en tablett blir jeg syk i flere timer - det ligner mest på influensa eller noe i den dur. Derfor står jeg på liten dose som tas til natten, slik at jeg skal sove over det verste. Det fungerer ikke særlig godt, derfor har jeg fått Sobril som skal hjelpe meg til å slappe av og sove. Det fungerer heller ikke.Jeg føler meg syk og tom for energi hele tiden. Om dagen har jeg tung pust og trykk for brystet, dette gir meg angst og jeg vet jeg greier ikke å leve slik lenge. Angsten fører til rask puls, ujevn hjerterytme og anfall av atrieflimmer og hjertebank. Kan Selo-Zok være årsaken til alt dette? Eller noen av de andre medisinene? Finnes det i så fall annen medisin jeg kan bruke i stedet? Jeg ble også syk av Kredex/Carvedilol og Emconcor da det ble prøvd. Jeg har vært til ny angiografi, men de fant ingenting. Stenten satt fint og årene hadde det bra. Alle prøver er fine og en belastningstest var også negativ. Det eneste er at jeg har forhøyet allergiverdi i blodet, men tester negativt på de mest vanlige stoffene. Legene sier at problemene mine ikke har noe med hjertet å gjøre og gjetter på alt fra nerver til allergi. Jeg tar 25 mg Selo-Zok, 75 mg Cozaar, 75 mg Plavix, 160 mg Albyl. Jeg har lavt kolesterol og tar for tiden ikke kolesterolsenkende. Blodtrykket ligger ganske jevnt på 90-100/60 - jeg måler selv. Det har aldri vært høyt - ikke før jeg ble syk heller. Pulsen ligger på 65-80. Jeg er 164 cm høy og veier 88 kg. Har tatt av 10 kg og er fortsatt på tur ned.

Legene snakker så varmt om å beskytte hjertet mitt, men slik jeg har det nå føler jeg at det slites mer enn det beskyttes.

Hva skal jeg gjøre for å få det bedre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Maben.

Det kan virke som du er spesielt sensitiv for betablokkere, og de fleste av de plager du anfører kan være forårsaket av Selozok. Eventuelle anfall av forkammerflimmer vil man vanskelig kunne tenke seg betablokkerutløst, med mindre du får spesielt langsom puls.

Det kan imidlertid tenkes at du har en form for depressiv reaksjon etter det du har vært med på, og det kan hos mange forsterkes ytterligere av betablokkere.I tillegg vil adskillige pasienter oppleve en vesentlig reduksjon av fysisk og mental kapasitet når de tar slike stoff.

Slik du for tiden tar Selozok (både dose og tid på døgnet) vil du sannsynligvis ikke ha særlig "hjertebeskyttende" effekt av stoffet. Med de sannsynlige bivirkninger du har, vil de fleste være enige om at du bør slutte med betablokker. Det må du imidlertid gjøre i samråd med din lege, og middelet må aldri avsluttes brått, men trappes ned over 1-2 uker før man slutter.

Jeg reagerer litt på at du ikke bruker et statin (kolesterolsenkende stoff). Selv om du har normalverdi for kolesterol er det svært meget som tyder på at du vil kunne ha en bedre hjertekonserverende effekt av et statin enn du p.t. har av betablokkade.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maben1365380896

Svar til Maben.

Det kan virke som du er spesielt sensitiv for betablokkere, og de fleste av de plager du anfører kan være forårsaket av Selozok. Eventuelle anfall av forkammerflimmer vil man vanskelig kunne tenke seg betablokkerutløst, med mindre du får spesielt langsom puls.

Det kan imidlertid tenkes at du har en form for depressiv reaksjon etter det du har vært med på, og det kan hos mange forsterkes ytterligere av betablokkere.I tillegg vil adskillige pasienter oppleve en vesentlig reduksjon av fysisk og mental kapasitet når de tar slike stoff.

Slik du for tiden tar Selozok (både dose og tid på døgnet) vil du sannsynligvis ikke ha særlig "hjertebeskyttende" effekt av stoffet. Med de sannsynlige bivirkninger du har, vil de fleste være enige om at du bør slutte med betablokker. Det må du imidlertid gjøre i samråd med din lege, og middelet må aldri avsluttes brått, men trappes ned over 1-2 uker før man slutter.

Jeg reagerer litt på at du ikke bruker et statin (kolesterolsenkende stoff). Selv om du har normalverdi for kolesterol er det svært meget som tyder på at du vil kunne ha en bedre hjertekonserverende effekt av et statin enn du p.t. har av betablokkade.

Tusen takk! Dette skulle legene på sykehuset ha lest! Jeg har gått mange runder med dem om Selo-Zok og de har aldri tatt meg på alvor. Ville jeg leve, fikk jeg tåle litt, sa en av dem. Jeg følte meg nesten som en trassig unge.

Nedtrapping og evt. tilvenning praktiseres visst ikke på det sykehuset - dosene ble justert opp og ned uten videre. Da jeg skulle prøve en annen type betablokker, hoppet man bare over en dose og deretter var det rett på.

Når det gjelder kolesterolsenkende, brukte jeg tidligere Lipitor, men måtte ta pause p.g.a. mageplager. Jeg har nå begynt med Simvastatin og det går godt.

Og nå skal jeg ta en prat med legen min.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...