Gå til innhold

Holdbarhet på ferske reker


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Fredag kjøpte jeg ca to kilo reker som vi skulle ha i helga.

Ungene fikk litt til kveldsmat. Seinere om kvelden sovnet imidlertid mannen min på sofaen og det ble bare jeg som spiste reker og drakk vin :-(

Lørdag var jeg i utdrikningslag og orket ikke reker da jeg kom hjem. Mannen min spiste vel litt da.

I går hadde vi tenkt å spise dem, men da var vi så mette etter middag og kaffebesøk at vi bare spiste litt.

Så er spørsmålet: Kan jeg fremdeles bruke dem? F.eks hvis jeg koker dem opp og har i en fiskegryte? De smakte helt fint i går kveld, men hadde vel begynt å lukte litt. De har selvfølgelig ligget i kjøleskapet hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styr unna! De holder seg kanskje en dag i kjøleskapet, ikke lenger! Reker som lukter skal man iallefall ikke prøve seg på! (Du som bor i Kristiansand kjenner vel ei god RÆGE når du lukter på den!) :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna! De holder seg kanskje en dag i kjøleskapet, ikke lenger! Reker som lukter skal man iallefall ikke prøve seg på! (Du som bor i Kristiansand kjenner vel ei god RÆGE når du lukter på den!) :o)

Nå, litt lenger enn en dag, vil jeg si. Vi spiser stadig vekk reker som er kjøpt fredagskveld/lørdags formiddag på søndagskvelden. Har ikke blitt syke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel når det gjelder reker - både ferske og opptinte - er at de spises samme dagen du kjøper dem/tiner dem opp eller SENEST dagen etter!!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle råd, men jeg fulgte dem ikke!

Jeg laget en fiskegryte i går og hadde resten av rekene oppi. Syntes det var så synd å kaste dem. De luktet litt, men smakte helt fint.

Fiskegryta ble god den, rekene satte en ekstra spiss på middagen, vi spiste masse, og ingen ble dårlige i magen!

Rekene ble altså kjøpt på fredag, og de siste ble spist mandag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Takk for alle råd, men jeg fulgte dem ikke!

Jeg laget en fiskegryte i går og hadde resten av rekene oppi. Syntes det var så synd å kaste dem. De luktet litt, men smakte helt fint.

Fiskegryta ble god den, rekene satte en ekstra spiss på middagen, vi spiste masse, og ingen ble dårlige i magen!

Rekene ble altså kjøpt på fredag, og de siste ble spist mandag ettermiddag.

Javisst. Bakteriene som smaker vondt ligger først utenpå, så de kan lett skylles av. Dessuten har du varmet dem opp over 60 og helst 80 grader, så resten av de dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Bakteriene som smaker vondt ligger først utenpå, så de kan lett skylles av. Dessuten har du varmet dem opp over 60 og helst 80 grader, så resten av de dør.

Det var slik jeg tenkte, ja. jeg skrellet dem, skylte dem og kokte dem i 15-20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pustisivet

Det var slik jeg tenkte, ja. jeg skrellet dem, skylte dem og kokte dem i 15-20 minutter.

15-20 min var lenge.

Tyggis? :-)

Det holder at de er gjennomvarme for bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...