Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange foreldre som henter barna sine for sent? Barnehagen vår stenger halv fem, da skal barna være ute av porten. Ikke sitte i garderoben og bli kledd på, mens mamma/pappa leter febrilsk etter de vottene som de bare _må_ ha med hjem.

Jeg har en og en halv time med sønnen min før han legger seg. Kommer noen og henter for sent, så rekker jeg ikke transporten min hjem og kommer en halvtime senere. Det er en halvtime jeg ikke ønsker å miste. Skjønner ikke foreldre at vi har et liv, vi også? At man ikke kan skylde på rushtrafikken tre ganger i uka? Er det mye trafikk, så får man dra så tidlig at man er sikker på at man kommer tidsnok.

Foreldre er veldig flinke til å stå og trippe utenfor barnehagen før den åpner, og å stønne og sukke om vi låser opp døra to minutter for sent. Men ikke fullt så ivrige når de skal ha de håpefulle hjem igjen...

Jeg blir frustrert. Og lei meg på barna sine vegne, som alltid må se på at vi rydder hele lokalet og mopper gulvene. De er ikke dumme, de vet at foreldrene er sent ute. IGJEN.

Bare et lite hjertesukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Når syns du det er passende å levere og hente ungen i forhold til barnehagens åpningstid? Bare lurer på når vi blir "stemplet" av barnehagen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når syns du det er passende å levere og hente ungen i forhold til barnehagens åpningstid? Bare lurer på når vi blir "stemplet" av barnehagen??

Hva mener du med stemplet? Å bli beskrevet som de som kommer for sent? Gjør man det ofte, så er det jo ganske så passende...

Det står i "barnehagereglene" hos oss at barna skal hentes 16.20. Barnehagen stenger ti minutter senere. Dette fordi vår arbeidstid ikke strekker seg lengere enn til 16.30 og da må _alt_ være gjort. Lys slukket, dører låst osv. Om noen velger å dukke opp litt før barnehagen egentlig åpner er helt greit. Men ganske ironisk, om det er de samme som kommer og henter 16.40, uten så mye som en unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir dere dem ikke bot? På minstemanns SFO er det 50 kr halvtimen i bot og det er ufravikelig selv med gyldig grunn som fødsler og trikkestopp. Og det gjelder selv om man ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir dere dem ikke bot? På minstemanns SFO er det 50 kr halvtimen i bot og det er ufravikelig selv med gyldig grunn som fødsler og trikkestopp. Og det gjelder selv om man ringer.

Vi har snakket om det, men da med en høyere bot enn 50 kr. Men så er det å faktisk gjennomføre disse botene. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det, jeg klarer ikke en gang å gjøre annet enn å smile pent uansett hvor ofte det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med stemplet? Å bli beskrevet som de som kommer for sent? Gjør man det ofte, så er det jo ganske så passende...

Det står i "barnehagereglene" hos oss at barna skal hentes 16.20. Barnehagen stenger ti minutter senere. Dette fordi vår arbeidstid ikke strekker seg lengere enn til 16.30 og da må _alt_ være gjort. Lys slukket, dører låst osv. Om noen velger å dukke opp litt før barnehagen egentlig åpner er helt greit. Men ganske ironisk, om det er de samme som kommer og henter 16.40, uten så mye som en unnskyldning.

Sier du i fra til dem at de faktisk er for sene? Hvis det kun er sånn at man smiler og ikke kommenterer at barna blir hentet for sent, tenker kanskje foreldrene at det ikke er så nøye om de er så presise? Jeg synes dere bør si ifra til foreldrene, men skjønner at det ikke er så enkelt å faktisk gjøre det. Kan man ta det opp på foreldremøter - minne på det med åpningstidene? Hva med å sette opp en lapp i barnehagen ("Vi minner om våre åpningstider...barna må være hentet innen....").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med stemplet? Å bli beskrevet som de som kommer for sent? Gjør man det ofte, så er det jo ganske så passende...

Det står i "barnehagereglene" hos oss at barna skal hentes 16.20. Barnehagen stenger ti minutter senere. Dette fordi vår arbeidstid ikke strekker seg lengere enn til 16.30 og da må _alt_ være gjort. Lys slukket, dører låst osv. Om noen velger å dukke opp litt før barnehagen egentlig åpner er helt greit. Men ganske ironisk, om det er de samme som kommer og henter 16.40, uten så mye som en unnskyldning.

Vi har aldri hentet ungene for sent, men det har vært på nippet noen ganger. Egentlig rekker jeg ikke å hente ungene før stengetid pga rushtrafikken. I sommerferie ol og noen dager går det greit. Og jeg har IKKE fleksitid men må allikevel gå et kvarter før når det er jeg som skal hente ungene. Jeg spurte fordi jeg er nysjerrig på når vi blir "uglesett" av de barnehageansatte.

Tror vi har bot system i barnehagen - men har somsagt ikke opplevd det (ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du i fra til dem at de faktisk er for sene? Hvis det kun er sånn at man smiler og ikke kommenterer at barna blir hentet for sent, tenker kanskje foreldrene at det ikke er så nøye om de er så presise? Jeg synes dere bør si ifra til foreldrene, men skjønner at det ikke er så enkelt å faktisk gjøre det. Kan man ta det opp på foreldremøter - minne på det med åpningstidene? Hva med å sette opp en lapp i barnehagen ("Vi minner om våre åpningstider...barna må være hentet innen....").

Vi skriver ned og gir beskjed til styrer. Hun avgjør når det er på tide med et møte, mellom henne og foreldrene. Da har hun også konkrete datoer og tidspunkter å vise til.

Det er vanskelig å si til allerede stressa foreldre at de er sent ute. Samtidig så står jeg der og venter, og blir lei meg fordi jeg mister tid med sønnen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hentet ungene for sent, men det har vært på nippet noen ganger. Egentlig rekker jeg ikke å hente ungene før stengetid pga rushtrafikken. I sommerferie ol og noen dager går det greit. Og jeg har IKKE fleksitid men må allikevel gå et kvarter før når det er jeg som skal hente ungene. Jeg spurte fordi jeg er nysjerrig på når vi blir "uglesett" av de barnehageansatte.

Tror vi har bot system i barnehagen - men har somsagt ikke opplevd det (ennå)

Sånn er det, dessverre. _Jeg_ synes barnehagen burde være åpen fra 7-5, men det er min mening. Når den ikke er det, så må man jo forholde seg til det.

Det verste er at det er en personalbarnehage og de aller fleste jobber _og_ bor fem minutter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har snakket om det, men da med en høyere bot enn 50 kr. Men så er det å faktisk gjennomføre disse botene. Jeg vet ikke om jeg hadde klart å gjøre det, jeg klarer ikke en gang å gjøre annet enn å smile pent uansett hvor ofte det skjer.

Hos oss praktiseres bot-system. Jeg tror det er 250,- kr som er satsen.

Det er naturligvis ikke den enkelte ansatte sin jobb å presentere bota for foreldrene, den støyten er det styrer og evt styret som tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss praktiseres bot-system. Jeg tror det er 250,- kr som er satsen.

Det er naturligvis ikke den enkelte ansatte sin jobb å presentere bota for foreldrene, den støyten er det styrer og evt styret som tar.

Vi prøver å pushe for det i barnehagen vår. Men siden det er en personalbarnehage og mange foreldre sitter i styret, så er det vanskelig å få det igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt de ansattes frustrasjon. Og ofte er det vel de samme foreldrene som henter for seint. Utrolig irriterende.

Men jeg lurte på, stenger ikke barnehagen litt tidlig? De fleste har vel arbeidstid til 16 og det skal ikke mye forsinkelser til før man er 10 min. for seint i barnehagen. Vår barnehage var oppe til 17 husker jeg. Bla. fordi mange kom med toget og ikke kunne være der til halv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt de ansattes frustrasjon. Og ofte er det vel de samme foreldrene som henter for seint. Utrolig irriterende.

Men jeg lurte på, stenger ikke barnehagen litt tidlig? De fleste har vel arbeidstid til 16 og det skal ikke mye forsinkelser til før man er 10 min. for seint i barnehagen. Vår barnehage var oppe til 17 husker jeg. Bla. fordi mange kom med toget og ikke kunne være der til halv.

Ja, jeg synes barnehagen kunne åpnet 7 og stengt 5. Men dessverre er det ikke slik. Siden det er en personalbarnehage og de aller fleste bor like ved, så burde det egentlig ikke være et problem, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg er så utrolig enig!!

Hos oss er det de samme som går igjen. Vi tar dette opp på omtrent hvert foreldremøte (skriver og referat som alle får utdelt) og forteller at hvis de henter forsent så går det utover vårt budsjett og dermed deres barn. Og at de mp ha respekt for våres arbeidstid etc. Foreldrene med oss er flinke og stille opp på sånne møter, så det er få som ikke er der.

Men hver dag kommer det noen fem på halv (Vi stenger halv fem). De somler som om de trodde det var fem timer til vi skulle stenge!

Noen er helt ekstreme, de kan bruke en halvtime på henting! Greit nok om de kommer i god tid før stengetid, men det skjer altså ikke. Har også opplevd at moren stod å pratet i mobiltlf, mens vi måtte kle barna hennes! Hun kom 5 på halv!!

Jeg blir så provosert!

Selv når vi gjort barna klar til å bli hentet så klarer de og dille! (Prøver som oftest å gjøre dette, men av og til så strekker ikke tiden til)

*Puh* Godt å få ut litt frustrasjon =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så utrolig enig!!

Hos oss er det de samme som går igjen. Vi tar dette opp på omtrent hvert foreldremøte (skriver og referat som alle får utdelt) og forteller at hvis de henter forsent så går det utover vårt budsjett og dermed deres barn. Og at de mp ha respekt for våres arbeidstid etc. Foreldrene med oss er flinke og stille opp på sånne møter, så det er få som ikke er der.

Men hver dag kommer det noen fem på halv (Vi stenger halv fem). De somler som om de trodde det var fem timer til vi skulle stenge!

Noen er helt ekstreme, de kan bruke en halvtime på henting! Greit nok om de kommer i god tid før stengetid, men det skjer altså ikke. Har også opplevd at moren stod å pratet i mobiltlf, mens vi måtte kle barna hennes! Hun kom 5 på halv!!

Jeg blir så provosert!

Selv når vi gjort barna klar til å bli hentet så klarer de og dille! (Prøver som oftest å gjøre dette, men av og til så strekker ikke tiden til)

*Puh* Godt å få ut litt frustrasjon =)

Jeg synes det er toppen av arroganse! Spesielt de foreldrene som, uten å takke, bare plukker opp ferdig påkledde barn.

Og vi får aldri noen unnskyldning når de er sene. Men det er typisk disse foreldrene som heller aldri får høre hvordan barna har hatt det hele dagen. Vi har jo aldri tid til å snakke med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at dere i barnehagen blir frustrert over dette. Man bør vise respekt for deres arbeidstid. Ta det opp på foreldremøte evt. send med infoskriv med hjem hvor det står at deres arbeidstid er til 16:30 og at barn skal være ute av barnehagen til den tid. Det er muligens ikke alle foreldre som har fått med seg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest surreal

Først av alt; Jeg skjønner frustrasjonen din. Kjenner ofte på den selv! Man har da et liv og egne barn man vil (mye heller) se til hjemme! :)MEN, vi må ta tak i dette på en ordentlig måte.

I barnehagen min har vi laget rutiner for barn som blir hentet for sent. For sent vil si foreldre som kommer ETTER stengetid (som er kl 1700). Dersom de kommer 5 på og somler til 5 over, er de per definisjon ikke for sene. (Noe som ergrer meg bittelitt, men greit nok).

Vi har laget et skjema som foreldrene må signere på, og skrive tidspunktet for når de kommer. De fleste syns nok dette er noget ubehagelig. Men greia er jo at vi kan ikke stå igjen gjentatte ganger etter stengetid. Det går ut over tålmodigheten til personalet, og ikke MINST vikarbudsjettet vårt! For hver påbegynte halvtime etter stengetid har vi krav på overtid. Og dette spiser da av overtids/vikarbudsjettet (som er lite nok fra før).

Personalet får ikke betalt for overtid pga sene barn uten at det er dokumentert ved at foreldrene signerer på papiret. Signere må de uansett årsak til forsentkommingen.

Når det er sagt, så _vet_ vi hvem som vanligvis pleier å være for sene, og innretter oss etter det. Det er VÅR oppgave å sørge for at barn og foreldre er ute av døren innen stengetid. Vi begynner å avslutte dagen ca 1/2 time før stengetid (rydde, avslutte aktiviteter, innskrenke bruken av diverse rom osv), og et kvarter før stengetid, kan vi begynne å sette opp stoler etc. Da begynner vi også gjerne å kle på, eller få barnet til å kle på seg selv, slik at det er klart til foreldrene kommer heseblesende 5 på (eller 1700).

Det er ingen god opplevelse for foreldre å ha liten slingringsmonn mellom jobbslutt og barnehagestenging, og det er heller ikke vår oppgave å påføre dem (mer) dårlig samvittighet. Det gjelder selv de notoriske forsentkommerne. Det viktigste er at samarbeidet mellom bhg og foreldrene fungerer bra og at foreldrene kan føle seg komfortable med personalet _selv_ om de kommer mye for sent.

Jeg har tro på å ta opp ting på en ordentlig måte - og ikke være sur, spydig, irritert, frustrert osv. der og da. Det er flott at du har fokus på å ha godt foreldresamarbeid selv om du er frustrert! Vær hyggelig men bestemt, og hjelp dem til å få rompa ut døra. "oi, nå går klokka jaggu fort her, gitt" osv.

Få ped.leder til å ta det opp på en skikkelig måte i en samtale der de setter seg NED, ikke bare på hjørnet. De må få klar beskjed om at dette ikke fungerer og at det ikke kan fortsette slik. De må få beskjed om at "kommer dere 5 på, kan dere ikke bruke tid på å lete etter bamser, klær eller votter ol., da må dere ta ungen, sekken og GÅ".

Ped.leder skal ikke gå inn i krangel eller konflikter med foreldrene ang slike ting, den biten må styrer ta. Dersom de ikke liker reglene må de gå videre til styrer/styret.

Har dessverre liten tro på at bot vil bedre situasjonen. Da må det være en VIRKELIG bot som SVIR (500 kr eller noe slikt). ;)

Håper det bedrer seg!!!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg synes det er toppen av arroganse! Spesielt de foreldrene som, uten å takke, bare plukker opp ferdig påkledde barn.

Og vi får aldri noen unnskyldning når de er sene. Men det er typisk disse foreldrene som heller aldri får høre hvordan barna har hatt det hele dagen. Vi har jo aldri tid til å snakke med de.

Synes dette er vanskelig, jeg...

Egentlig så skulle jeg ønske at hadde en regel om at alle barna skulle vært hentet til kvart over, så kunne vi brukt det siste kvarteret til å rydde og stenge.

(Åpningstidene våre er bestemt av foreldrene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen jeg også... Hos oss er bhg åpen til 1715, og det er vedtatt at man får bot for å komme for sent. Tror det er veldig sjelden noen henter for sent, i og med den lange åpningstiden... Skjønner at det ikke er så lett å endre på dette, men hvis du fører statistikk over alle som kommer for sent (trenger jo ikke skrive opp navnene akkurat), slik at du har beviser for at du stadig blir forsinket fordi foreldrene henter for sent, burde det være mulig å få forståelse for at det blir innført en bot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...