Gå til innhold

Foreldre som henter barna for sent (b.hage)


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica

Skjønner frustrasjonen jeg også... Hos oss er bhg åpen til 1715, og det er vedtatt at man får bot for å komme for sent. Tror det er veldig sjelden noen henter for sent, i og med den lange åpningstiden... Skjønner at det ikke er så lett å endre på dette, men hvis du fører statistikk over alle som kommer for sent (trenger jo ikke skrive opp navnene akkurat), slik at du har beviser for at du stadig blir forsinket fordi foreldrene henter for sent, burde det være mulig å få forståelse for at det blir innført en bot?

Bare lurte på når dere åpner..? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 402
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Glimtipper

    43

  • mumitrollet

    38

  • pip

    14

  • Dorthe

    10

Mest aktive i denne tråden

Først av alt; Jeg skjønner frustrasjonen din. Kjenner ofte på den selv! Man har da et liv og egne barn man vil (mye heller) se til hjemme! :)MEN, vi må ta tak i dette på en ordentlig måte.

I barnehagen min har vi laget rutiner for barn som blir hentet for sent. For sent vil si foreldre som kommer ETTER stengetid (som er kl 1700). Dersom de kommer 5 på og somler til 5 over, er de per definisjon ikke for sene. (Noe som ergrer meg bittelitt, men greit nok).

Vi har laget et skjema som foreldrene må signere på, og skrive tidspunktet for når de kommer. De fleste syns nok dette er noget ubehagelig. Men greia er jo at vi kan ikke stå igjen gjentatte ganger etter stengetid. Det går ut over tålmodigheten til personalet, og ikke MINST vikarbudsjettet vårt! For hver påbegynte halvtime etter stengetid har vi krav på overtid. Og dette spiser da av overtids/vikarbudsjettet (som er lite nok fra før).

Personalet får ikke betalt for overtid pga sene barn uten at det er dokumentert ved at foreldrene signerer på papiret. Signere må de uansett årsak til forsentkommingen.

Når det er sagt, så _vet_ vi hvem som vanligvis pleier å være for sene, og innretter oss etter det. Det er VÅR oppgave å sørge for at barn og foreldre er ute av døren innen stengetid. Vi begynner å avslutte dagen ca 1/2 time før stengetid (rydde, avslutte aktiviteter, innskrenke bruken av diverse rom osv), og et kvarter før stengetid, kan vi begynne å sette opp stoler etc. Da begynner vi også gjerne å kle på, eller få barnet til å kle på seg selv, slik at det er klart til foreldrene kommer heseblesende 5 på (eller 1700).

Det er ingen god opplevelse for foreldre å ha liten slingringsmonn mellom jobbslutt og barnehagestenging, og det er heller ikke vår oppgave å påføre dem (mer) dårlig samvittighet. Det gjelder selv de notoriske forsentkommerne. Det viktigste er at samarbeidet mellom bhg og foreldrene fungerer bra og at foreldrene kan føle seg komfortable med personalet _selv_ om de kommer mye for sent.

Jeg har tro på å ta opp ting på en ordentlig måte - og ikke være sur, spydig, irritert, frustrert osv. der og da. Det er flott at du har fokus på å ha godt foreldresamarbeid selv om du er frustrert! Vær hyggelig men bestemt, og hjelp dem til å få rompa ut døra. "oi, nå går klokka jaggu fort her, gitt" osv.

Få ped.leder til å ta det opp på en skikkelig måte i en samtale der de setter seg NED, ikke bare på hjørnet. De må få klar beskjed om at dette ikke fungerer og at det ikke kan fortsette slik. De må få beskjed om at "kommer dere 5 på, kan dere ikke bruke tid på å lete etter bamser, klær eller votter ol., da må dere ta ungen, sekken og GÅ".

Ped.leder skal ikke gå inn i krangel eller konflikter med foreldrene ang slike ting, den biten må styrer ta. Dersom de ikke liker reglene må de gå videre til styrer/styret.

Har dessverre liten tro på at bot vil bedre situasjonen. Da må det være en VIRKELIG bot som SVIR (500 kr eller noe slikt). ;)

Håper det bedrer seg!!!

Hilsen

Takk for inngående svar :)

Jeg synes det er litt spesielt i vår barnehage, ettersom foreldrene jobber og bor like ved. Men jeg har full forståelse for foreldre med dårlig tid, og gjør mitt beste for at alt skal gå glatt. Det er bare trist å se klokka tikke og gå, når jeg har en 3 måneder gammel sønn som jeg lengter etter å holde i armene mine igjen. Da hjelper det ikke om foreldrene får bot, om jeg kan si min ærlige mening, om styrer vil si sin ærlige mening... Den tiden får jeg ikke tilbake uansett. Overtidsbetalingen er null verdt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er innført bøter for sen henting. Selv om det er en personalbarnehage.

Dere driver da ikke med veldedighet fordi om dere jobber i barnehage.

Regner med at du får overtidsbetaling når du må være lenger enn din arbeidstid?

Hva med å kontakte fagforeningen din, hvis du har noen?

Hva med å stå ferdig påkledd utenfor barnehagen sammen med barna når foreldrene kommer for sent?

Vår barnehage stenger også 16.30.

Synes nok det er litt tidlig, men det går.

Stresser for at vårt barn ikke skal være det siste som blir hentet..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt er det overalt.

Det er da ikke bare i din jobb som folk er sene.

Hva med alle butikkene hvor kundene kommer fem minutter før stengetid og somler med å komme seg ut igjen. Det er like ille for oss alle. Skulle gjerne hatt noen oppgjør med mine kunder også. Særlig når en del av dem sier: Å,,har dere stengt? Og så fortsetter de å tusle saaaakte mot utgangsdøra.

Fysj, slikt er en uting. Men vi jobber i serviceyrker, så vi kan ikke være uhøflige heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke er innført bøter for sen henting. Selv om det er en personalbarnehage.

Dere driver da ikke med veldedighet fordi om dere jobber i barnehage.

Regner med at du får overtidsbetaling når du må være lenger enn din arbeidstid?

Hva med å kontakte fagforeningen din, hvis du har noen?

Hva med å stå ferdig påkledd utenfor barnehagen sammen med barna når foreldrene kommer for sent?

Vår barnehage stenger også 16.30.

Synes nok det er litt tidlig, men det går.

Stresser for at vårt barn ikke skal være det siste som blir hentet..........

Vi diskuterer bøter nå, så vi får se hva som skjer med det.

Overtidsbetaling får vi, det øyeblikk klokka tikker over halv fem. Og det er bra. Men den er faktisk null verdt for meg. Hva skal jeg med en hundrelapp ekstra, når jeg mister en halvtime med sønnen min?

Fagforeningen kan nok ikke gjøre så mye i denne saken.

Og du, ikke stress så mye for at barnet ditt ikke skal bli hentet sist. Det gjør ingenting, så lenge det er i tide :) Vi prøver å bruke litt tid på de aller siste, de får hjelpe oss å rydde (og masse skryt for det) og lider ingen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bare i din jobb som folk er sene.

Hva med alle butikkene hvor kundene kommer fem minutter før stengetid og somler med å komme seg ut igjen. Det er like ille for oss alle. Skulle gjerne hatt noen oppgjør med mine kunder også. Særlig når en del av dem sier: Å,,har dere stengt? Og så fortsetter de å tusle saaaakte mot utgangsdøra.

Fysj, slikt er en uting. Men vi jobber i serviceyrker, så vi kan ikke være uhøflige heller.

Jeg er i et serviceyrke, men ovenfor barna. Det er de jeg er der for. At foreldrene ikke får hverdagen til å gå opp er ikke mitt problem. Siden jeg alltid har senvakt, så blir det faktisk en halvtime ekstra nesten annenhver dag.

Jeg har jobbet i butikk og der sa jeg rett og slett at kundene fikk komme til kassen og betale, når klokka var noen minutter på stengetid. Der var da også stenging av kassen og opprydding en del av arbeidstiden min og dette skjedde etter at dørene var låst, så det gjorde ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snupplur

Hei!

Denne situasjonen har jeg vært borti mange ganger.

Har et par tips til deg:

Hvis du skal ha noe som helst å sette fingeren på, så må det ALDRI skje at dere låser opp for sent om morgenen. Ikke et minutt engang! Dette går begge veier, og dere må vise respekt for kunden (foreldrene) og brukerene (barna)

Når barnehagen åpner er den åpen for barn. Dvs. personalet er klare med tilbud til barna.

Dersom din arbeidstid er like lang som barnehagens åpningstid synes jeg du må gå til styret med det, og dere bør utvide arbeidstiden med 10 min. (har vært vant til det med alle barnehager)

Dersom dette skjer ofte, ville jeg startet ryddingen tidligere, kledd på de "sene" barna, og vært ute på lekeplassen de siste 10 minuttene hver dag. Døren inn til avdelingen låser du på minuttet stengetid.

Dersom foreldre trenger votter e.l, kan du svare med et smil, at det går dessverre ikke, for da rekker ikke du bussen. Se på klokken og småløp avgårde...

Hvis du er konsekvent med dette en stund. (konsekvent men like blid) tipper jeg det ordner seg.

Det viktigste poenget mitt er at barna har et skikkelig tilbud i barnehagen frem til stengetid.

vær i aktivitet med dem (lek sisten, gjemsel, kims lek, tampen brenner etc ) mens dere er ute og venter på mamma og pappa. Når de kommer, tar du vesken din og sier takk for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Jeg er i et serviceyrke, men ovenfor barna. Det er de jeg er der for. At foreldrene ikke får hverdagen til å gå opp er ikke mitt problem. Siden jeg alltid har senvakt, så blir det faktisk en halvtime ekstra nesten annenhver dag.

Jeg har jobbet i butikk og der sa jeg rett og slett at kundene fikk komme til kassen og betale, når klokka var noen minutter på stengetid. Der var da også stenging av kassen og opprydding en del av arbeidstiden min og dette skjedde etter at dørene var låst, så det gjorde ikke så mye.

Det samme gjorde jeg da jeg jobbet på butikk. Kom folk inn 2 min på, så sa vi at det var stengt. Men sef. det var jo de som stod å dillet i det uendelige (sikkert de samme som diller ved henting også) *knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inngående svar :)

Jeg synes det er litt spesielt i vår barnehage, ettersom foreldrene jobber og bor like ved. Men jeg har full forståelse for foreldre med dårlig tid, og gjør mitt beste for at alt skal gå glatt. Det er bare trist å se klokka tikke og gå, når jeg har en 3 måneder gammel sønn som jeg lengter etter å holde i armene mine igjen. Da hjelper det ikke om foreldrene får bot, om jeg kan si min ærlige mening, om styrer vil si sin ærlige mening... Den tiden får jeg ikke tilbake uansett. Overtidsbetalingen er null verdt for meg.

Du burde nok egentlig heller hatt mulighet for å avspasere overtiden din i stedet for å få overtidsbetalt.

Kanskje du kan lufte det for din arbeidsgiver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er vanskelig, jeg...

Egentlig så skulle jeg ønske at hadde en regel om at alle barna skulle vært hentet til kvart over, så kunne vi brukt det siste kvarteret til å rydde og stenge.

(Åpningstidene våre er bestemt av foreldrene)

Åpningstiden i barnehagen vesla går i har akkurat blitt utvidet til 16.30 - å si at barna måtte bli hentet et kvarter før ville jo egentlig blitt å returnere åpningstiden til 16.15.

Kan jo like gjerne vedta at den ordinære arbeidsdagen pågår 15 minutter etter stengetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slikt er det overalt.

Jeg er i et serviceyrke, men ovenfor barna. Det er de jeg er der for. At foreldrene ikke får hverdagen til å gå opp er ikke mitt problem. Siden jeg alltid har senvakt, så blir det faktisk en halvtime ekstra nesten annenhver dag.

Jeg har jobbet i butikk og der sa jeg rett og slett at kundene fikk komme til kassen og betale, når klokka var noen minutter på stengetid. Der var da også stenging av kassen og opprydding en del av arbeidstiden min og dette skjedde etter at dørene var låst, så det gjorde ikke så mye.

Hvis jeg en dag ikke har noe med opprydding og gjøre etter stengetid, så kan jeg fortsatt ikke gå fra arbeidstedet før alle kundene er ute av døra. Synes derfor det høres himmelsk ut å få gå fem eller ti minutter etter stengetid slik som du gjør.

Det er foreldrene som er kundene og du får dem ikke til å forandre seg. Kanskje du da må få en tidligere arbeidstid for å komme tidligere hjem?

I en del barnehager jeg kjenner til så byttes det på senvakt og tidlig vakt slik at det ikke bare er den ene personen som alltid må låse dørene.

Men jeg synes fortsatt at det er litt flisespikkeri med disse minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største ønske de få gangene jeg kom til barnehagen omtrent ved stengetid var at barnet var påkledd og ute.

Det er en god ide å kle på barna og gå ut så slipper du å vente på at foreldrene kler på barna. Ta gjerne barnehagesekken med ut og lås døra, foreldre som vil inn og hente de livsnødvendige vottene får bare innfinne seg med at barnehagen er stengt og at du har en buss du må rekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Men da må dere ihvertfall ikke la barna ligge å sove i bare strømpebuksa når vi kommer.

Såpass samarbeid bør det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare lurte på når dere åpner..? =)

7! Her i huset strever pappan med å være i barnehagen til halv ti om morran da... Men de få gangene han ikke er hjemme, eller skal på kurs med jobben eller noe er det greit at vi kan levere 0730 (jeg begynner 0830 og trenger en time i rush-trafikken). Og det er veldig deilig å ha siste frist kvart over fem, når jeg jobber i byen og sitter en time i bil for å komme meg hjem, og slutter 16! Skal ikke mye ekstrakø til før jeg sitter med hjertet i halsen og klump i magen for om jeg rekker det :-)

Det må jo være forskjell på folk også da, jeg er stressa hvis jeg kommer etter 17, og bruker maks tre minutter på å kle på og få med meg sekken hans, fordi jeg vet at det er irriterende å bli forsinket hjem fra jobb! (Kanskje fordi jeg har en jobb selv der man av og til blir "utsatt" for ubetenksomme kunder som gjør at man ikke får sluttet når man skal ;-)

Det er forresten en privat foreldrelagsbarnehage.

Beklager det laaange svaret på det korte spørsmålet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Tror du jeg bare kan klaske på røret, når jeg har en kunde på tråden?

"beklager nå er klokka 16.00, hadet bra"

Nei du, den går ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i et serviceyrke, men ovenfor barna. Det er de jeg er der for. At foreldrene ikke får hverdagen til å gå opp er ikke mitt problem. Siden jeg alltid har senvakt, så blir det faktisk en halvtime ekstra nesten annenhver dag.

Jeg har jobbet i butikk og der sa jeg rett og slett at kundene fikk komme til kassen og betale, når klokka var noen minutter på stengetid. Der var da også stenging av kassen og opprydding en del av arbeidstiden min og dette skjedde etter at dørene var låst, så det gjorde ikke så mye.

Kanskje du kunne byttet på å ha sen- og tidligvakt? I vår barnehage gjør de det (dvs der er det såpass lang åpningstid at de har tre vakter, en tidlig, en midtvakt, og en "hentevakt", så der blir det ennå sjeldnere seinvakter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Mitt største ønske de få gangene jeg kom til barnehagen omtrent ved stengetid var at barnet var påkledd og ute.

Det er en god ide å kle på barna og gå ut så slipper du å vente på at foreldrene kler på barna. Ta gjerne barnehagesekken med ut og lås døra, foreldre som vil inn og hente de livsnødvendige vottene får bare innfinne seg med at barnehagen er stengt og at du har en buss du må rekke.

Det prøver vi å gjøre. Synes det er en god løsning. Det dumme er da de som likevel bruker kjempelang tid på ting jeg ikke vet helt hva er (les.dilling) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

Tror du jeg bare kan klaske på røret, når jeg har en kunde på tråden?

"beklager nå er klokka 16.00, hadet bra"

Nei du, den går ikke.

Dette kan vel ikke helt sammenlignes.

Når vi må gå 5-10 min ekstra så går dette fra budsjettet. Og da går utover ungene. Kanskje får man ikke råd å leie inn vikar når det er sykdom e.l blant personalet.

Og som Glimtipper skriver, dette er jo snakk om barn! For ofte er det jo de som blir levert først som blir sist hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

7! Her i huset strever pappan med å være i barnehagen til halv ti om morran da... Men de få gangene han ikke er hjemme, eller skal på kurs med jobben eller noe er det greit at vi kan levere 0730 (jeg begynner 0830 og trenger en time i rush-trafikken). Og det er veldig deilig å ha siste frist kvart over fem, når jeg jobber i byen og sitter en time i bil for å komme meg hjem, og slutter 16! Skal ikke mye ekstrakø til før jeg sitter med hjertet i halsen og klump i magen for om jeg rekker det :-)

Det må jo være forskjell på folk også da, jeg er stressa hvis jeg kommer etter 17, og bruker maks tre minutter på å kle på og få med meg sekken hans, fordi jeg vet at det er irriterende å bli forsinket hjem fra jobb! (Kanskje fordi jeg har en jobb selv der man av og til blir "utsatt" for ubetenksomme kunder som gjør at man ikke får sluttet når man skal ;-)

Det er forresten en privat foreldrelagsbarnehage.

Beklager det laaange svaret på det korte spørsmålet ;-)

Hvilke vakter har dere da? Hvor mange timer etc. Synes det bare er kjempeint å lese om, jeg. Fint med lange svar! :)

."..forskjell på folk.. jeg er stressa hvis jeg kommer etter 17, og bruker maks tre minutter på..."

Jeg er helt enig!! Hvis det er noen som blir forsinket av en eller annen grunn og som vanligvis aldri er sein, så gidder jeg ikke bli irritert. Men når det er de samme gang på gang. De bruker så lang tid på dilling, jeg fatter ikke hva de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Denne situasjonen har jeg vært borti mange ganger.

Har et par tips til deg:

Hvis du skal ha noe som helst å sette fingeren på, så må det ALDRI skje at dere låser opp for sent om morgenen. Ikke et minutt engang! Dette går begge veier, og dere må vise respekt for kunden (foreldrene) og brukerene (barna)

Når barnehagen åpner er den åpen for barn. Dvs. personalet er klare med tilbud til barna.

Dersom din arbeidstid er like lang som barnehagens åpningstid synes jeg du må gå til styret med det, og dere bør utvide arbeidstiden med 10 min. (har vært vant til det med alle barnehager)

Dersom dette skjer ofte, ville jeg startet ryddingen tidligere, kledd på de "sene" barna, og vært ute på lekeplassen de siste 10 minuttene hver dag. Døren inn til avdelingen låser du på minuttet stengetid.

Dersom foreldre trenger votter e.l, kan du svare med et smil, at det går dessverre ikke, for da rekker ikke du bussen. Se på klokken og småløp avgårde...

Hvis du er konsekvent med dette en stund. (konsekvent men like blid) tipper jeg det ordner seg.

Det viktigste poenget mitt er at barna har et skikkelig tilbud i barnehagen frem til stengetid.

vær i aktivitet med dem (lek sisten, gjemsel, kims lek, tampen brenner etc ) mens dere er ute og venter på mamma og pappa. Når de kommer, tar du vesken din og sier takk for i dag.

Hvilke kommuner er det du vet av da som gir 10 min arbeidstid etter stengetiden i barnehagen?

Har aldri hørt om at noen har det sånn.(kommunen vil jo helst spare penger da) og det regnes ikke 10 minutter men halvtimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...