Gå til innhold

Tips til dere som snart skal føde


Gjest akupunktur kan sette igang fødselen

Anbefalte innlegg

Gjest akupunktur kan sette igang fødselen

På vårt lokalsykehus har jordmødrene tatt ekstrautdanning i akupunktur.

Når de fødende nærmer seg fullgått svangerskap, barnet er stort nok så setter de akupunktur på de gravide.

Kjenner nå tre stykker som har født et par dager etter første akupunkturen, senest idag fikk vi et nytt familiemedlem, en uke før UL-datoen, 1. akupunktur-timen var på fredagen, skulle hatt den andre idag, men det slapp de, for bebisen ville ut idag.

Så hvis sykehuset ditt tilbyr akupunktur, er det ingenting å lure på.

Lykke til alle sammen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest akupunktur kan sette igang fødselen

Jaja, jeg var til akupunktur 3 ganger, og fødte ikke før 10 dager over UL-termin... ;)

Ups :o) å jeg som ville reklamere litt.

De har nok hatt skikkelig flaks med tiden disse damene her da sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som en merkelig praksis. De setter i gang fødselen med akupunktur, er det det du mener? Eller er det tilfeldigheter ute og går? Hadde aldri satt i gang før termin i hvertfall. Om barnet er stort nok er umulig å vite. UL-vekta rundt termin har jo et standardavvik på 1,5 kg når barnet er mellom 3,5 og 4 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akupunktur kan sette igang fødselen

Dette hørtes ut som en merkelig praksis. De setter i gang fødselen med akupunktur, er det det du mener? Eller er det tilfeldigheter ute og går? Hadde aldri satt i gang før termin i hvertfall. Om barnet er stort nok er umulig å vite. UL-vekta rundt termin har jo et standardavvik på 1,5 kg når barnet er mellom 3,5 og 4 kg.

De setter igang fødsel med akupunktur ja.

Som jeg skrev så gjorde de det bl.a. på et familiemeldem om fredagen, hun fødte igår, det var halvannen uke til UL-dato. Pluss at jeg kjenner to til nå de siste ukene som har fått samme tilbud, og født før tiden.

At du forundrer deg kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig også tro på akupunktur, men ikke som igangsettelse - på meg ihvertfall. I uke 38 var jeg moden, hadde 1-2 cm og slimproppen var godt. Da jeg kom til modningsakupunktur fikk jeg beskjed om at jeg var så moden at de heller kunne sette igangsetting på meg :-)

Etter tre økter fordelt over 3 uker!!! kom jenta altså 1 uker på overtid. Det jeg har tro på kan ha hjulpet er at jeg fikk en utrolig rask og smertefri fødsel til å være førstegangs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De setter igang fødsel med akupunktur ja.

Som jeg skrev så gjorde de det bl.a. på et familiemeldem om fredagen, hun fødte igår, det var halvannen uke til UL-dato. Pluss at jeg kjenner to til nå de siste ukene som har fått samme tilbud, og født før tiden.

At du forundrer deg kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med :o).

Settes i gang på sykehuset 1-1,5 uke før termin uten at det er noen medisinsk eller fysisk grunn til det? Jeg kan ikke tro hva jeg leser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig også tro på akupunktur, men ikke som igangsettelse - på meg ihvertfall. I uke 38 var jeg moden, hadde 1-2 cm og slimproppen var godt. Da jeg kom til modningsakupunktur fikk jeg beskjed om at jeg var så moden at de heller kunne sette igangsetting på meg :-)

Etter tre økter fordelt over 3 uker!!! kom jenta altså 1 uker på overtid. Det jeg har tro på kan ha hjulpet er at jeg fikk en utrolig rask og smertefri fødsel til å være førstegangs.

var det på sykehus eller privat akupunktur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var det på sykehus eller privat akupunktur?

Det var privat, men det er de samme som arbeider på fødeloftet på sykehuset og som ville satt om jeg var der. De jobber 50% hver plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setter igang fødsel med akupunktur ja.

Som jeg skrev så gjorde de det bl.a. på et familiemeldem om fredagen, hun fødte igår, det var halvannen uke til UL-dato. Pluss at jeg kjenner to til nå de siste ukene som har fått samme tilbud, og født før tiden.

At du forundrer deg kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med :o).

Hva i all verden er poenget med å framkalle fødsler såfremt det ikke foreligger spesielle medisinske årsaker til det?

Og hvorfor i all verden vil de fødende kvinnene dette?

Merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er poenget med å framkalle fødsler såfremt det ikke foreligger spesielle medisinske årsaker til det?

Og hvorfor i all verden vil de fødende kvinnene dette?

Merkelig.

Helt enig. Dette skjønner jeg ingenting av, hverken fra kvinnen eller sykehusets side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var privat, men det er de samme som arbeider på fødeloftet på sykehuset og som ville satt om jeg var der. De jobber 50% hver plass

Skjønner at de kan gjøre det i sin "private" jobb, men ikke på et off. sykehus. Ikke før terminene, uten at det er grunn til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Dette skjønner jeg ingenting av, hverken fra kvinnen eller sykehusets side.

Håper trådstarter kommer med begrunnelsene.

For meg er det innlysende at en baby har det optimalt i magen inntil man begynner å gå for lenge utover en normal termin.

Hm, det slo meg at dette høres litt amerikansisert ut, at grunnen er at mindre baby = enklere fødsel, altså ikke for babyens beste, men for kvinnens velvære/kosmetiske anfektelser. Uff, håper ikke det er slik, da! Jeg får gi trådstarter en sjanse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper trådstarter kommer med begrunnelsene.

For meg er det innlysende at en baby har det optimalt i magen inntil man begynner å gå for lenge utover en normal termin.

Hm, det slo meg at dette høres litt amerikansisert ut, at grunnen er at mindre baby = enklere fødsel, altså ikke for babyens beste, men for kvinnens velvære/kosmetiske anfektelser. Uff, håper ikke det er slik, da! Jeg får gi trådstarter en sjanse :)

Nei, dette synes jeg hørtes helt høl i hue ut! Og det fra en som gikk 18 dager over termin : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akupunktur kan sette igang fødselen

Håper trådstarter kommer med begrunnelsene.

For meg er det innlysende at en baby har det optimalt i magen inntil man begynner å gå for lenge utover en normal termin.

Hm, det slo meg at dette høres litt amerikansisert ut, at grunnen er at mindre baby = enklere fødsel, altså ikke for babyens beste, men for kvinnens velvære/kosmetiske anfektelser. Uff, håper ikke det er slik, da! Jeg får gi trådstarter en sjanse :)

Jeg vet jo ikke hvorfor de starter fødselen tidligere. Det har jeg ikke spurt de nybakte mødrene om.

Jeg vet bare at de nå praktiserer det her hos oss nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at de kan gjøre det i sin "private" jobb, men ikke på et off. sykehus. Ikke før terminene, uten at det er grunn til det.

Det er jeg igrunnen helt enig i ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hvorfor de starter fødselen tidligere. Det har jeg ikke spurt de nybakte mødrene om.

Jeg vet bare at de nå praktiserer det her hos oss nå.

Du skrev "Når de fødende nærmer seg fullgått svangerskap, barnet er stort nok så setter de akupunktur på de gravide."

Men nå vet du altså ikke sikkert om det er medisinske eller fysiske grunner til det i tillegg?

Det er jo det som er det interessante.

Man blir jo uansett igangsatt når det ikke er forsvarlig å gå gravid lenger.

Men å sette i gang alle som har store nok barn har aldri vært noe man praktiserer i Norge, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men din erfaring er altså at det ikke fungerte?

ja og nei. Igangsettingen fungerte ikke nei, MEN har lest en del artikler om hvordan selve fødselen blir etter akupunkturen og jordmoren jeg gikk til sa det samme (den offentlige altså). At fødslene ofte føltes lettere og gikk fortere enn for gjennomsnittet ellers.

Fra 4 cm til pressriene begynte gikk det for meg 3 timer. Hadde da ikke hatt mye vondt i det hele tatt. Presset i en time og måtte ha trykkhjelp for å få jenta ut + at jeg sprakk mye, men trengte aldri noen smertestillende..

Derfor er jeg ikke i tvil og kommer 100% sikker til å gå for akupunktur før fødsel igjen om det blir enda ett barn her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og nei. Igangsettingen fungerte ikke nei, MEN har lest en del artikler om hvordan selve fødselen blir etter akupunkturen og jordmoren jeg gikk til sa det samme (den offentlige altså). At fødslene ofte føltes lettere og gikk fortere enn for gjennomsnittet ellers.

Fra 4 cm til pressriene begynte gikk det for meg 3 timer. Hadde da ikke hatt mye vondt i det hele tatt. Presset i en time og måtte ha trykkhjelp for å få jenta ut + at jeg sprakk mye, men trengte aldri noen smertestillende..

Derfor er jeg ikke i tvil og kommer 100% sikker til å gå for akupunktur før fødsel igjen om det blir enda ett barn her :-)

Ok, da skjønner jeg. Forbehandling kan lette fødselen. Jeg brukte 3 timer fra ingen modning til barnet var ute. Men jeg ble satt i gang. Ikke med akup. Kan tenke meg å unngå igangsetting igjen. Kanskje akup. er et alternativ, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...