Gå til innhold

Hvordan er deres kosthold og vektøkning


Gjest usikker på vekt og kosthold.

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Jeg spiser 1500-1700 kalorier fordelt på frokost, lunsj, mellommåltid, middag, kvelds per dag. Brød, pålegg, melk, juice, yoghurt, te, vann, "vanlig" norske middager.

Hvordan er det med dere? Er dette passe?

Er i 21. uke, har lagt på meg 2,5 kilo. Er det passe?

Veide 5 kilo for mye fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest usikker på vekt og kosthold.

1500-1700 kcal sier seg vel selv at er alt for lite hvis du ikke er ekstremt lita eller vanvittig innaktiv.

Å? Grete Roede for gravide ligger på 1500 per dag.

Jeg er litt lite aktiv, ikke veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Å? Grete Roede for gravide ligger på 1500 per dag.

Jeg er litt lite aktiv, ikke veldig.

Javel, men da slanker du deg samtidig som du er gravid da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Javel, men da slanker du deg samtidig som du er gravid da eller?

Ikke veldig slanking, men legger på meg minst mulig, for å være litt mer i rute når jeg har født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut for meg som at du muligens har hatt spisefortyrrelser av ett eller annet slag tidligere?

Ikke være så opphengt i kalorier under svangerskapet (eller i ammeperioden), spis vanlig mat til du blir mett fordelt på 4-5 måltider om dagen. Noen gravide orker ikke mat, andre småspiser hele tiden, så lenge man spiser sunt spiller det liten rolle om man småspiser mye.

Som du sikkert vet skal du ikke spise for to selv om du er gravid, men du trenger litt mer enn til vanlig.

+2,5 kg når du er halvgått er ikke for mye i alle fall, men du kan jo ha mistet vekt i deg selv samtidig som foster, morkake, livmor og sånt har økt litt mer enn 2,5 kg.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser stort sett samme mengde vanlig mat som før jeg ble gravid, men mye mindre snop og kaker. Før trente jeg en del, nå blir det lite av det så jeg tror nok at jeg får dekket mitt og babyens behov.

Jeg har gått opp 7 kg på 21 uker, men gidder ikke å stresse meg opp av den grunn. Jordmor sa det var bra, så da er det nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres lite ut...

Husk at de fleste trenger litt ekstra å gå på i ammeperioden - ammingen krever mer energi enn det å gå gravid. Jeg ble tynn som en strek med førstemann, og veide ti kilo mindre enn før jeg ble gravid på mitt minste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Det høres lite ut...

Husk at de fleste trenger litt ekstra å gå på i ammeperioden - ammingen krever mer energi enn det å gå gravid. Jeg ble tynn som en strek med førstemann, og veide ti kilo mindre enn før jeg ble gravid på mitt minste...

Med dette inntaket vil jeg nok gå opp 12-15 kilo. Er ikke det ok? Sist gikk jeg opp over 30 og det var ikek bra for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Jeg spiser stort sett samme mengde vanlig mat som før jeg ble gravid, men mye mindre snop og kaker. Før trente jeg en del, nå blir det lite av det så jeg tror nok at jeg får dekket mitt og babyens behov.

Jeg har gått opp 7 kg på 21 uker, men gidder ikke å stresse meg opp av den grunn. Jordmor sa det var bra, så da er det nok det.

Det er det jeg og gjør. Spiser som før, mindre kaker og snop. Da ender jeg opp med 1500-1700 kcal per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Det høres ut for meg som at du muligens har hatt spisefortyrrelser av ett eller annet slag tidligere?

Ikke være så opphengt i kalorier under svangerskapet (eller i ammeperioden), spis vanlig mat til du blir mett fordelt på 4-5 måltider om dagen. Noen gravide orker ikke mat, andre småspiser hele tiden, så lenge man spiser sunt spiller det liten rolle om man småspiser mye.

Som du sikkert vet skal du ikke spise for to selv om du er gravid, men du trenger litt mer enn til vanlig.

+2,5 kg når du er halvgått er ikke for mye i alle fall, men du kan jo ha mistet vekt i deg selv samtidig som foster, morkake, livmor og sånt har økt litt mer enn 2,5 kg.

Lykke til videre!

Det var kanskje et litt merkelig svar?

Jeg har aldri hatt spiseforstyrrelser av noe som helst slag.

Forrige svangerskap gjorde jeg som du skriver og som mange sier. Spiste til jeg var mett 5 ganger daglig. Sunt og variert, ikke mye søtt og fett. Det førte til en vektoppgang på godt over 30 kilo. Noe som gjorde utslag i både rygg, nakke og kne-problemer. Derfor ønsker jeg å ha en noe mer kontrollert vektoppgang denne gangen.

Jeg var absolutt ikke redd for at +2,5 var for mye halvveis.

Så på grete Roede at de anbefaler 1500 kcal per dag for ammende og gravide. Siden jeg ikke skal slanke meg nå, tenkte jeg 1500-1700 per dag + noe mer i helgene var ok. Det har ingenting med en forstyrrelse å gjøre. Jeg har opplevd en økning i krppsvekt på over 60% før og ønsker kontroll for å slippe det helvete en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dette inntaket vil jeg nok gå opp 12-15 kilo. Er ikke det ok? Sist gikk jeg opp over 30 og det var ikek bra for meg.

Men hvor mye av det var vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Men hvor mye av det var vann?

Hadde nesten ikke vann i kroppen. Jeg var i lite aktivitet på slutten og jeg var veldig sulten hele tiden. Kunne spise 8 brødskiver uten å være helt mett. Og jeg fulgte andres råd om å spise meg mett, fordi det var et tegn på hvor mye jeg trengte. Men det var det nok ikke. Derfor ønsker jeg mer kontroll nå. Spiser 2 skiver med sunt pålegg til frokost, samme til lunsj + frukt. yoghurt + 2 rugsprø til mellommåltid og kvelds. 500 kcal til middag (mye fisk, rent kjøtt), en del pasta/ris/potet, mye grønnsaker og begrenser saus. I tillegg kommer 6 dl melk + 2 dl juice per dag og mye vann, noe te.

Det blir 1500-1700 kcal på en dag. Noe mer i helgene. Trodde det var fornuftig, men nå hevder jo andre at det er altfor lite og at jeg må ha hatt spiseforstyrrelser tidligere, så det er mulig jeg er helt på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nesten ikke vann i kroppen. Jeg var i lite aktivitet på slutten og jeg var veldig sulten hele tiden. Kunne spise 8 brødskiver uten å være helt mett. Og jeg fulgte andres råd om å spise meg mett, fordi det var et tegn på hvor mye jeg trengte. Men det var det nok ikke. Derfor ønsker jeg mer kontroll nå. Spiser 2 skiver med sunt pålegg til frokost, samme til lunsj + frukt. yoghurt + 2 rugsprø til mellommåltid og kvelds. 500 kcal til middag (mye fisk, rent kjøtt), en del pasta/ris/potet, mye grønnsaker og begrenser saus. I tillegg kommer 6 dl melk + 2 dl juice per dag og mye vann, noe te.

Det blir 1500-1700 kcal på en dag. Noe mer i helgene. Trodde det var fornuftig, men nå hevder jo andre at det er altfor lite og at jeg må ha hatt spiseforstyrrelser tidligere, så det er mulig jeg er helt på viddene.

Men det finnes vel en mellomting mellom åtte brødskiver per måltid og 1500-1700 kcal per døgn?

Jeg har vel egentlig ikke tenkt så mye på hva jeg spiser, men ender på mer enn deg. Ihvertfall mer usunn mat - med mindre du har utelatt sjokkisen fra oppramsingen din. To brødskiver til lunch er for lite, da er jeg like sulten igjen etter et par timer - men jeg spiser gjerne salat da, om salatbaren frister.

Jeg er 20+6, forøvrig, og veier nå omtrent det samme som før jeg ble gravid - men så var jeg kvalm til uke 17-18, så jeg krympet litt først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ikke veldig slanking, men legger på meg minst mulig, for å være litt mer i rute når jeg har født.

Det er sikkert greit, men vet ikke lege/jordmor om det er greit med 2.5 kilo fram til uke 21?

Jeg skjønner deg veldig godt når det gjelder vektøkning, jeg la på meg 30 kilo når jeg gikk gravid med sistemann og det var ikke gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Men det finnes vel en mellomting mellom åtte brødskiver per måltid og 1500-1700 kcal per døgn?

Jeg har vel egentlig ikke tenkt så mye på hva jeg spiser, men ender på mer enn deg. Ihvertfall mer usunn mat - med mindre du har utelatt sjokkisen fra oppramsingen din. To brødskiver til lunch er for lite, da er jeg like sulten igjen etter et par timer - men jeg spiser gjerne salat da, om salatbaren frister.

Jeg er 20+6, forøvrig, og veier nå omtrent det samme som før jeg ble gravid - men så var jeg kvalm til uke 17-18, så jeg krympet litt først...

Jepp, det finnes en mellomting - det er helt klart. Men hvorfor spise mer og gå opp mer hvis det ikke er nødvendig for verken bebyen eller meg?

Lørdagens doble daim + potetgull + lettøl er ikke med i regnskapet.

Jeg er sulten 2,5 etter lunsj og da kommer mellommåltidet som holder til middag.

Jeg gikk også ned to kilo de første 14 ukene pga kvalme. Så siden det har jeg gått opp 4,5 kan du si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Det er sikkert greit, men vet ikke lege/jordmor om det er greit med 2.5 kilo fram til uke 21?

Jeg skjønner deg veldig godt når det gjelder vektøkning, jeg la på meg 30 kilo når jeg gikk gravid med sistemann og det var ikke gøy.

Jo, de synes 2,5 er helt fint begge to. Har snakket litt om hvordan jeg gjør det nå mtp vekt og problemene sist. Begge synes det høres fornuftig ut, men jeg ville gjerne høre hva nettmødrene synes og. De fleste synes kanskje ikke jeg er så fornuftig, da. Men så håper jeg da også at jeg slipper krise-slanke-innlegg til sommer og høst, mens andre kanskje er mer desperate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det finnes en mellomting - det er helt klart. Men hvorfor spise mer og gå opp mer hvis det ikke er nødvendig for verken bebyen eller meg?

Lørdagens doble daim + potetgull + lettøl er ikke med i regnskapet.

Jeg er sulten 2,5 etter lunsj og da kommer mellommåltidet som holder til middag.

Jeg gikk også ned to kilo de første 14 ukene pga kvalme. Så siden det har jeg gått opp 4,5 kan du si.

Lettøl under graviditet???

Håper dette er tull... Eller at du mener alkoholfritt øl (som er noe annet enn lettøl)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker på vekt og kosthold.

Lettøl under graviditet???

Håper dette er tull... Eller at du mener alkoholfritt øl (som er noe annet enn lettøl)...

Mener alkoholfritt, ja. Har aldri vært så inn i den terminologien... Kunne aldri tatt en lettøl, nei. 1 clausthaler hver lørdag er det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener alkoholfritt, ja. Har aldri vært så inn i den terminologien... Kunne aldri tatt en lettøl, nei. 1 clausthaler hver lørdag er det :-)

Det var da enda godt :-)

Men da vet du i alle fall at alkoholfritt øl og lettøl er to forskjellige ting. Ganske vesensforskjellig også, når den ene faktisk inneholder alkohol og den andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...