Jump to content
Sign in to follow this  
Cathy791365380817

- Trenger hjelp ...

Recommended Posts

Cathy791365380817

Mitt navn er Cathrine. Jeg er mor til en nydelig liten gutt på snart 5 år. Magnus fikk for vel en uke siden diagnosen moderat psykisk utviklingshemming. Han har vært under utredning siden han var bare seks mnd. Magnus har også epilepsi og motoriske problemer.Jeg har selv slitt med sterk angst siden jeg var bare 10- 11 år. For en tid tilbake fikk jeg diagnosen schizofreni.Jeg er ikke spesielt hardt rammet av denne sykdommen, men har likevel flere av psymtomene.Mitt spørsmål er kanskje vanskelig å svare på, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på dette. Kan mine problemer ha påvirket unnfangelsen/ fosterutviklingen ??Jeg vet at det hersker en del teorier rundt arv, angående schizofreni. Min mor har også hatt mye angst. Jeg tenker at jeg kanskje har arvet dette av henne. Evt. kan det ha skjedd noe med mitt barn, på grunn av disse familieplagene ?Er schizofreni en hjerneskade ?

Fortsetter under...

Guest jeg er ingen lege

Man kan se diverse forandringer i hjernen til noen schizofrene. Tror dog ikke at en schizofren person har noe større sjangse til å få psykisk utviklingshemmede barn. Det man derimot ser, er en hvis økning av schizofrene og schizotypale i familene til de som har schizofreni.

Schizofreni hos barn, er veldig sjelden. Schizofreni er vel heller ingen ensartet sykdom, det som er felles er at de har lignende symptomer, men kan ha helt forskjellige årsaker. Jeg ser jo på måten du skriver at du ikke er veldig hardt rammet. Da hadde det vært kognitive forandringer også. Du har nok neppe noen skyld i at din sønn har blitt lettere psykisk utviklingshemmet.