Gå til innhold

FU: Tampong eller bind?


DarkPink

Anbefalte innlegg

Høres ut som om du har en mens som er ganske lik min.

De første to-tre dagene begynner grønn ob å lekke etter en times tid, så jeg bruker alltid bind samtidig. Jeg har prøvd med divacup, men den må tømmes så ofte de første dagene at det blir ubekvemt.

Fra dag 3-4 derimot, så setter jeg inn divacupen om morgenen og tømmer den om kvelden. Deilig, det føles som om jeg ikke har mens :-)

Jeg vil ikke anbefale deg hormonspiral. Jeg brukte det i fem år etter siste fødsel til den måtte byttes. Det var fantastisk deilig å være helt uten mens. Men etter at jeg fjernet den for å bytte til ny, oppdaget jeg at det var den som hadde vært årsaken til at jeg var fullstendig uten sexlyst.

Jeg foretrekker kraftig mens og sexlyst framfor ingen mens og ingen sexlyst, uten tvil!

Så den nyinkjøpte hormonspiralen ble liggende i skapet :)

*s* akkurat som jeg har tenkt.

Får liksom heller leve med rotet, og fungere ordentlig sånn ellers :D

Men det er klart, til tider er det hemmende - kan nesten ikke forlate huset når det står på som verst (sitter på plastposer i bilen, for ikke å snakke om alle prosedyrene for å ligge i senga om natta... og likevel må man opp og skifte minst én gang pr natt). Kjempefestlig med 6-timers eksamen på dag "verst", ut hver time, med ting og tang knitrende i lomma ;D...

Det _er_ innimellom et strev!

Jeg vet at det finnes medikamenter for å minske blødningen, men legen vil liksom ikke høre på det øret. Kan hende de har bivirkninger, de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DarkPink

    9

  • jaime

    6

  • laguna1365380434

    6

  • Elbereth

    6

Mest aktive i denne tråden

Det hadde vært litt viktig om du husket det, for jeg mener at jeg har fått mer migrene etter at jeg fikk hormonspiralen. Legen min mener at jeg bør ha den, mens jeg helst vil ta den ut. Det er ikke sikkert at spiralen har skylden; kan hende det "bare ble slik" etter siste fødsel. Legen sier noen får mindre migrene av spiralen, men jeg kan ikke tro jeg får mer migrene om jeg tar den ut. Jeg har migrene et par ganger i uken (har med. som tar det som regel).

Jeg har faktisk hatt mye færre migreneanfall etter at jeg fikk satt inn hormonspiral.

Har imidlertid fått flere anfall igjen nå, mulig pga. at virkningen av hormoner har tatt av da jeg har hatt spiralen i 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

Jeg har faktisk hatt mye færre migreneanfall etter at jeg fikk satt inn hormonspiral.

Har imidlertid fått flere anfall igjen nå, mulig pga. at virkningen av hormoner har tatt av da jeg har hatt spiralen i 4 år.

Og min migrene forsvant da jeg satte inn min! Har *banker i bordet* ikke hatt anfall på over 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min migrene forsvant da jeg satte inn min! Har *banker i bordet* ikke hatt anfall på over 4 år.

Kan vel nesten kalle det "forsvant" jeg også.

Kjenner antydning noen ganger, men da er det bare å drikke litt kaffe så kommer det bort:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Jeg har faktisk hatt mye færre migreneanfall etter at jeg fikk satt inn hormonspiral.

Har imidlertid fått flere anfall igjen nå, mulig pga. at virkningen av hormoner har tatt av da jeg har hatt spiralen i 4 år.

Virkelig? Jeg kan ikke ha migrene oftere enn det jeg har nå, for jeg klarer ikke dette. Så spiralen virker forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest byttet til bind

Og min migrene forsvant da jeg satte inn min! Har *banker i bordet* ikke hatt anfall på over 4 år.

Kan den ha forsvunnet ved fødsel? Jeg begynte å få migrene etter at jeg fødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lille pille trille

*s* akkurat som jeg har tenkt.

Får liksom heller leve med rotet, og fungere ordentlig sånn ellers :D

Men det er klart, til tider er det hemmende - kan nesten ikke forlate huset når det står på som verst (sitter på plastposer i bilen, for ikke å snakke om alle prosedyrene for å ligge i senga om natta... og likevel må man opp og skifte minst én gang pr natt). Kjempefestlig med 6-timers eksamen på dag "verst", ut hver time, med ting og tang knitrende i lomma ;D...

Det _er_ innimellom et strev!

Jeg vet at det finnes medikamenter for å minske blødningen, men legen vil liksom ikke høre på det øret. Kan hende de har bivirkninger, de også...

Cyklokapron tabletter er ganske vanlig å bruke for kvinner med von Willenbrand (en type bløder) som har store menser. Lite bivirkninger - men skal ikke brukes om man har lett for å få / har hatt blodpropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg kan ikke ha migrene oftere enn det jeg har nå, for jeg klarer ikke dette. Så spiralen virker forskjellig...

Vi reagerer nok forskjellig, det er jo normalt.

Hvordan er det med blødninger da, har di blitt redusert?

Jeg har omtrent ikke hatt mensblødning etter jeg fikk satt inn spiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Vi reagerer nok forskjellig, det er jo normalt.

Hvordan er det med blødninger da, har di blitt redusert?

Jeg har omtrent ikke hatt mensblødning etter jeg fikk satt inn spiralen.

Jeg har veldig sjelden mens nå, men jeg ville heller hatt mensen som før (normal mens) enn at så mange dager går bort i migrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

*s* akkurat som jeg har tenkt.

Får liksom heller leve med rotet, og fungere ordentlig sånn ellers :D

Men det er klart, til tider er det hemmende - kan nesten ikke forlate huset når det står på som verst (sitter på plastposer i bilen, for ikke å snakke om alle prosedyrene for å ligge i senga om natta... og likevel må man opp og skifte minst én gang pr natt). Kjempefestlig med 6-timers eksamen på dag "verst", ut hver time, med ting og tang knitrende i lomma ;D...

Det _er_ innimellom et strev!

Jeg vet at det finnes medikamenter for å minske blødningen, men legen vil liksom ikke høre på det øret. Kan hende de har bivirkninger, de også...

Jeg er generelt skeptisk til medikamenter, så jeg har også valgt å avfinne meg med det.

Men det er ikke akkurat så festlig å få mensen når man er på hyttetur på et sted uten innlagt vann!

Det var litt morsomt da jeg anskaffet meg divacupen. Jeg leste endel info om den på forhånd. Der stod det bl.a. at de fleste blir overrasket over å oppdage at de blør mye mindre enn de tror. Selv de som har kraftig mens trenger normalt bare å tømme begeret morgen og kveld, noen etter 4 timer.

Jeg erfarte da at jeg blør mye mer enn jeg var klar over, siden jeg plutselig fikk et mål på mengden. Den rant over et ca en time, altså tar den omtrent det samme som en grønn ob :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig sjelden mens nå, men jeg ville heller hatt mensen som før (normal mens) enn at så mange dager går bort i migrene!

Det kan jo være at du fikk flere anfall pga fødselen.

Selv så hadde jeg ikke migrene før etter jeg fikk mitt første barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker tamponger døgnet rundt. De første to dagene bruker jeg Ob i grønn pakke (størrelse hest), og de siste 2 - 3 dagene bruker jeg tamponger fra Lidl, mulig at det er den minste størrelsen.

Jeg hater følelsen av bind, og synes jeg kjenner den søte, kvalme lukta av mensblod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lille pille trille

Jeg har veldig sjelden mens nå, men jeg ville heller hatt mensen som før (normal mens) enn at så mange dager går bort i migrene!

Felleskatalogen nevner migrene som bivirkning av hormonspiral. Sakset fra felleskatalogen:

Bivirkninger Levonova hormonspiral:

Hyppige (>1/100): Hormonelle: Ødem. Mage: Buksmerter, underlivssmerter, kvalme. Hud: Kviser. Sentralnervesystemet: Hodepine, nedstemthet, humørforandringer. Kjønnsorganer: Blødninger (frekvent eller forlenget blødning og spotting, avtar ofte etterhvert), manglende mens, lite mens, menssmerter, vaginal utflod, brystspenninger, smerter i brystene, reversible ovarialcyster. Øvrige: Vektforandringer, ryggsmerter, utstøtning. Mindre hyppige: Hud: Økt hårvekst, håravfall, kløe. Urogenitale: Infeksjoner i underlivet.

Sjeldne (

Så det er en sjelden bivirkning, men for noen sikkert svært plagsom. Men det virker altså veldig forskjellig fra person til person, da. Noen blir kvitt migrene og noen får det. Noen mister sexlysten, noens er uendret.

Hormoner er noen rare greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen Lurulf

Det hadde vært litt viktig om du husket det, for jeg mener at jeg har fått mer migrene etter at jeg fikk hormonspiralen. Legen min mener at jeg bør ha den, mens jeg helst vil ta den ut. Det er ikke sikkert at spiralen har skylden; kan hende det "bare ble slik" etter siste fødsel. Legen sier noen får mindre migrene av spiralen, men jeg kan ikke tro jeg får mer migrene om jeg tar den ut. Jeg har migrene et par ganger i uken (har med. som tar det som regel).

Jeg fikk i hvertfall ikke mindre migrene av hormonspiral.

Det som utløser migrene hos meg er stress og erter. Jeg får det ikke av stress en enkelt dag, men om det er meget høyt stressnivå over tid.

Men det er nok at jeg får i meg en ert (eller spiser mat som er blitt tilbredt sammen med erter) så får jeg anfall dagen etter.

Jeg fikk et helt annet liv etter at jeg oppdaget det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Det kan jo være at du fikk flere anfall pga fødselen.

Selv så hadde jeg ikke migrene før etter jeg fikk mitt første barn.

Som meg det. Så etter fødsel nr. 2 fikk jeg flere anfall (pga fødselen eller hormonspiralen eller annet?). Nå vil jeg bare vite hvordan jeg kan få det bedre, for jeg kan ikke ta medisiner så ofte som jeg får migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cyklokapron tabletter er ganske vanlig å bruke for kvinner med von Willenbrand (en type bløder) som har store menser. Lite bivirkninger - men skal ikke brukes om man har lett for å få / har hatt blodpropper.

Skal sjekke ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som meg det. Så etter fødsel nr. 2 fikk jeg flere anfall (pga fødselen eller hormonspiralen eller annet?). Nå vil jeg bare vite hvordan jeg kan få det bedre, for jeg kan ikke ta medisiner så ofte som jeg får migrene.

Spør legen din om h*n kan skrive ut forebyggende medisin til deg. Det kan jo også hende du skulle prøvd ut en annen type når du får anfall også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byttet til bind

Felleskatalogen nevner migrene som bivirkning av hormonspiral. Sakset fra felleskatalogen:

Bivirkninger Levonova hormonspiral:

Hyppige (>1/100): Hormonelle: Ødem. Mage: Buksmerter, underlivssmerter, kvalme. Hud: Kviser. Sentralnervesystemet: Hodepine, nedstemthet, humørforandringer. Kjønnsorganer: Blødninger (frekvent eller forlenget blødning og spotting, avtar ofte etterhvert), manglende mens, lite mens, menssmerter, vaginal utflod, brystspenninger, smerter i brystene, reversible ovarialcyster. Øvrige: Vektforandringer, ryggsmerter, utstøtning. Mindre hyppige: Hud: Økt hårvekst, håravfall, kløe. Urogenitale: Infeksjoner i underlivet.

Sjeldne (

Så det er en sjelden bivirkning, men for noen sikkert svært plagsom. Men det virker altså veldig forskjellig fra person til person, da. Noen blir kvitt migrene og noen får det. Noen mister sexlysten, noens er uendret.

Hormoner er noen rare greier...

Jeg husker ikke hvor ofte jeg hadde migrene etter 1. fødsel, men etter den andre (da fikk jeg hormonspiral) har det vært helt enormt. Takk for linken forresten! Jeg har lenge følt at hormonspiralen må ut, men det er viktig at jeg ikke blir gravid igjen pga medisinene jeg tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...