Gå til innhold

Unormalt mye plaget av ømme bryster


Kvinne1966

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 39 år, som i flere år har vært plaget av ømme bryster. Har ingen barn og er ikke gravid. Brukte p-piller i mange år, og tror nok dette kan ha en sammenheng. Byttet p-pille merke flere ganger. Smertene forsvant hver gang jeg byttet merke, for så å komme tilbake etter en periode. Til slutt hjalp det ikke å bytte merke, heller. Kuttet ut p-pillen og har ikke brukt det på mange år nå. Smertene kommer som regel fra noen dager til en uke etter endt mens og eskalerer frem mot neste menstruasjon. Brystene blir hovne, melkekjertlene ømme og harde, og det virker som om brystene vokser i denne perioden. Det kommer ingen væske fra brystvortene. Har vært til mammografi hvor det ble påvist væskedannelse i melkekanalene, men utover det fikk jeg hverken råd eller henvisning videre. Heller ikke fastlegen min har hatt noen forslag. Har forsøkt homeopati og akupunktur. Homeopatien hjalp ikke. Akupunkturen har nok hjulpet litt, men jeg er langt fra bra. Fikk foretatt en brystreduksjon for litt over et år siden, og hadde håpet at smertene ville forsvinne i den sammenheng. Det gjorde de ikke. Det gjør rett og slett veldig vondt. Før operasjonen måtte jeg holde på brystene når jeg tok av bh`en, for så å slippe dem gradvis ned pga smertene. Det gjør vondt når jeg ligger på magen og jeg kan våkne på nettene når jeg snur meg pga smertene. Jeg får ikke trent og det legger en stor demper på seksuallivet. Humøret er også dårlig som et resultat av dette. Problemet påvirker i stor grad hele hverdagen min. Er oppgitt og fortvilet og vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få bukt med problemet.Håper du kan gi meg noen svar og råd.

Mvh

Kvinne1966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Smertene i brystene har nok ikke sammenhang med at du har brukt p-pille, men skyldes etter din beskrivelse cyster i brystene (væskedannelse eller fibroadenomatose). Har man vurdert å tømme cystene?

Det finnes et medikament som kan lindre slike plager, hormonet Danazol som har vært markedsført under navnet Danocrine i Norge. Dessverre er det ikke lenger i handelen, men kan muligens skaffes fra firmaet Sanofi-Synthelabo (telefon 67 107100). Du slå det opp her:

http://www.felleskatalogen.no

Snakk med din fastlege om det. Det er nok dessverre ikke mange som har erfaring med dette medikamentet, men det ble brukt my på 80-tallet for tilstanden endometriose.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 13 år senere...
På 31.1.2006 den 11.19, Kvinne1966 skrev:

Hei!

 

Jeg er en kvinne på 39 år, som i flere år har vært plaget av ømme bryster. Har ingen barn og er ikke gravid. Brukte p-piller i mange år, og tror nok dette kan ha en sammenheng. Byttet p-pille merke flere ganger. Smertene forsvant hver gang jeg byttet merke, for så å komme tilbake etter en periode. Til slutt hjalp det ikke å bytte merke, heller. Kuttet ut p-pillen og har ikke brukt det på mange år nå. Smertene kommer som regel fra noen dager til en uke etter endt mens og eskalerer frem mot neste menstruasjon. Brystene blir hovne, melkekjertlene ømme og harde, og det virker som om brystene vokser i denne perioden. Det kommer ingen væske fra brystvortene. Har vært til mammografi hvor det ble påvist væskedannelse i melkekanalene, men utover det fikk jeg hverken råd eller henvisning videre. Heller ikke fastlegen min har hatt noen forslag. Har forsøkt homeopati og akupunktur. Homeopatien hjalp ikke. Akupunkturen har nok hjulpet litt, men jeg er langt fra bra. Fikk foretatt en brystreduksjon for litt over et år siden, og hadde håpet at smertene ville forsvinne i den sammenheng. Det gjorde de ikke. Det gjør rett og slett veldig vondt. Før operasjonen måtte jeg holde på brystene når jeg tok av bh`en, for så å slippe dem gradvis ned pga smertene. Det gjør vondt når jeg ligger på magen og jeg kan våkne på nettene når jeg snur meg pga smertene. Jeg får ikke trent og det legger en stor demper på seksuallivet. Humøret er også dårlig som et resultat av dette. Problemet påvirker i stor grad hele hverdagen min. Er oppgitt og fortvilet og vet ikke hvor jeg skal henvende meg for å få bukt med problemet.Håper du kan gi meg noen svar og råd.

 

Mvh

Kvinne1966

Hei! Det du skriver kunne vært en beskrivelse av mitt eget liv de siste årene. Jeg sliter veldig med ømme og hovne bryster, noe som går sterkt utover livskvaliteten min. I likhet med det du opplevde en stund tilbake har jeg også vært hos en rekke behandlere ,uten at noen har kunnet gi meg råd. Nå er det en stund siden du skrev dette innlegget. Jeg lurer på om du har funnet ut av det i senere tid? Er det fortsatt like ille? Er det eventuelt noen andre med liknende erfaringer?

Anonymkode: 820ad...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...