Gå til innhold

Positive erfaringer med Cipralex ?


Gjest Vifårsedavel

Anbefalte innlegg

Mitt råd er at du prøver å gå opp i dose. 10 mg er alt for lite for svært mange. Snakk med legen din og gå opp til først 15 mg, og ligg der en stund. Eventuelt gå senere opp til 20 mg og se hva som er best.

Det var et hav av forskjell for meg fra 10 til 15 mg cipralex. Så ikke gi opp medisinen før du har prøvd det.

er det egentlig noe vits når jeg gjentatte ganger på stoffskifte blodprøver har helt normale verdier! Hva er vitsen med å øke reuptaket, når det ikke er noe i veien med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har gått på 15 mg Cipralex i to år, og er veldig fornøgd.

Den sosiale angsten forsvant, og eg kunne ta tak i problema på ein god måte.

Blei ikkje så følsom og sårbar.

Har ingen bivirkninger.

"Gløymde" ei periode å ta medisinen, og merka at eg blei "svakare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det egentlig noe vits når jeg gjentatte ganger på stoffskifte blodprøver har helt normale verdier! Hva er vitsen med å øke reuptaket, når det ikke er noe i veien med det?

Men verdiene dine er vel normale i forhold til den dosen du tar, 10 mg?

Kanskje du bare trenger en høyere dose? Jeg ville prøvd 15 en stund. Men det er nå bare min mening.

Vh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men verdiene dine er vel normale i forhold til den dosen du tar, 10 mg?

Kanskje du bare trenger en høyere dose? Jeg ville prøvd 15 en stund. Men det er nå bare min mening.

Vh

nei, verdiene mine er normale FØR jeg begynte på cipralex...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, verdiene mine er normale FØR jeg begynte på cipralex...

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår deg helt. Jeg tenker på det at man kan ikke måle nivået av serotonin i hjernen. Man kan måle blodverdier, måle hvor mye som blir tatt opp av medisinen og om det står i forhold til det en kan forvente.

Men så vidt jeg visste kan en ikke finne ut om kroppen trenger mer av stoffene i cipralex for å finne en balanse i signalstoffene i hjernen før en har prøvd å øke dosen, hvis en har liten effekt av den dosen en går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke forstår deg helt. Jeg tenker på det at man kan ikke måle nivået av serotonin i hjernen. Man kan måle blodverdier, måle hvor mye som blir tatt opp av medisinen og om det står i forhold til det en kan forvente.

Men så vidt jeg visste kan en ikke finne ut om kroppen trenger mer av stoffene i cipralex for å finne en balanse i signalstoffene i hjernen før en har prøvd å øke dosen, hvis en har liten effekt av den dosen en går på.

SRRI har med serotonin nivået å gjøre, som du sier.

Ofte kan depresjoner være kjemiske ubalanser i kroppen, dette har med kroppens metabolisme å gjøre.

Før man settes på SRRI, er det vanlig å ta en blodprøve, for å måle stoffskitet. Alle mine resultater var negative (altså ingenting galt med meg, kjemisk sett).

Alikevel settes jeg på SRRI, selv om serotonin nivået mitt er normalt. Skjønner du nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SRRI har med serotonin nivået å gjøre, som du sier.

Ofte kan depresjoner være kjemiske ubalanser i kroppen, dette har med kroppens metabolisme å gjøre.

Før man settes på SRRI, er det vanlig å ta en blodprøve, for å måle stoffskitet. Alle mine resultater var negative (altså ingenting galt med meg, kjemisk sett).

Alikevel settes jeg på SRRI, selv om serotonin nivået mitt er normalt. Skjønner du nå?

Stoffskiftet mitt er også helt normalt. Det er det nok på de fleste som går på SSRI. Men det er vanlig å ta prøver for å sjekke stoffskiftet hvis noen føler seg deprimert, siden dette kan være en årsak til en depresjon.

Det er mange ting som kan føre til depresjon. feil i stoffskifte, mangel på magnesium og mye mer. Stoffskifteprøvene dine forteller imidlertid ikke at serotoninnivået ditt er nomalt. Dette kan ikke måles ved en slik prøve. Man kan ikke måle serotoninnivået. Så er du deprimert synes jeg det er fornuftig å prøve et SSRI. Kanskje ta magnesium og omega-3 fettsyrer i tillegg. Og samtaleterapi hvis det kjennes riktig.

VH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffskiftet mitt er også helt normalt. Det er det nok på de fleste som går på SSRI. Men det er vanlig å ta prøver for å sjekke stoffskiftet hvis noen føler seg deprimert, siden dette kan være en årsak til en depresjon.

Det er mange ting som kan føre til depresjon. feil i stoffskifte, mangel på magnesium og mye mer. Stoffskifteprøvene dine forteller imidlertid ikke at serotoninnivået ditt er nomalt. Dette kan ikke måles ved en slik prøve. Man kan ikke måle serotoninnivået. Så er du deprimert synes jeg det er fornuftig å prøve et SSRI. Kanskje ta magnesium og omega-3 fettsyrer i tillegg. Og samtaleterapi hvis det kjennes riktig.

VH

ingen av de nevnte tingene har hjulpet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...