Gå til innhold

Telling av uker


cecily

Anbefalte innlegg

Det med uker gjør meg ganske forvirret.

Jeg er 5+4 i dag og i 6. uke. Jeg ser flere her inne ville mene at jeg er i uke 5, men jeg har også fått svar andre steder at jeg da ville være i uke 6.

Hva er riktig? Jeg har jo lyst til å lese på riktig uke på kalendere og slikt også.

En BiM-kalender jeg har liggende i hylla mi sier f.eks at jeg er i uke 6 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er fem fullgåtte uker + fire dager på vei.

Dvs at du er "fem uker på vei" (pluss fire dager, men det sier man jo gjerne ikke til sånne vanlige folk)

eller

du er "gravid i 6. uke".

Begge deler er riktig. Du er i din sjette uke, men du er fem uker og fire dager på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Du er fem fullgåtte uker + fire dager på vei.

Dvs at du er "fem uker på vei" (pluss fire dager, men det sier man jo gjerne ikke til sånne vanlige folk)

eller

du er "gravid i 6. uke".

Begge deler er riktig. Du er i din sjette uke, men du er fem uker og fire dager på vei.

Jeg ville trodd det var gravid i 5. uke da!? *litt forvirret*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fem fullgåtte uker + fire dager på vei.

Dvs at du er "fem uker på vei" (pluss fire dager, men det sier man jo gjerne ikke til sånne vanlige folk)

eller

du er "gravid i 6. uke".

Begge deler er riktig. Du er i din sjette uke, men du er fem uker og fire dager på vei.

Joda, så langt er jeg også med. Men når en ikke sier 5. eller 6. uke, men I en eller annen uke, er jeg da i uke 5 eller i uke 6?

Om du skjønner spørsmålet... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fem fullgåtte uker + fire dager på vei.

Dvs at du er "fem uker på vei" (pluss fire dager, men det sier man jo gjerne ikke til sånne vanlige folk)

eller

du er "gravid i 6. uke".

Begge deler er riktig. Du er i din sjette uke, men du er fem uker og fire dager på vei.

Spurt litt annerledes:

Er 6. uke = i uke 6 eller i uke 5?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flystripa

5+4 er i 6.uke.

Men det er en teit betegnelse, synes jeg.

Like dumt som å si at et barn som er ett år og 2 uker lever i sitt 2. år. Snakker jo ikke sånn her på bjerget ;o)

Men i Kina, der gjør dem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uke 5 = 6. uke.

Formen ok? :-)

Upåklagelig! Enn du?

Takker for et oppklarende svar. Dette har jeg klødd meg i hodet av flere enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5+4 er i 6.uke.

Men det er en teit betegnelse, synes jeg.

Like dumt som å si at et barn som er ett år og 2 uker lever i sitt 2. år. Snakker jo ikke sånn her på bjerget ;o)

Men i Kina, der gjør dem det!

Jeg vet at jeg er i 6. uke *sukk* så langt er jeg med. Men jeg klør meg i hodet av at en ER I en eller annen uke som ikke er 5./6./7. og sånt.

annegunn sier at 6.uke = uke 5. Satser på at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Jeg vet at jeg er i 6. uke *sukk* så langt er jeg med. Men jeg klør meg i hodet av at en ER I en eller annen uke som ikke er 5./6./7. og sånt.

annegunn sier at 6.uke = uke 5. Satser på at det stemmer.

*sukk* Teskje? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Upåklagelig! Enn du?

Takker for et oppklarende svar. Dette har jeg klødd meg i hodet av flere enn en gang.

Heldggris.... Det er bra, du fortjener litt medbør nå :)

Jeg sitter hjemme med bekkenløsning, kommer meg omtrent ikke utafor døra. Møkkasnø.... Og det er maaange uker igjen *lei*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*sukk* Teskje? ;o)

Teskje er bra. Du svarte med spiseskje, og det var attpåtil feil spiseskje, så det så ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Når du er fire uker på vei har du gått gravid i fire uker, men begynt på din femte svangerskapsuke. Idag er det fem uker og fire dager (5+4 uker på vei) siden du ble gravid, ergo har du begynt på din sjette uke som gravid (i sjette svangerskapsuke).

Det gjelder å holde tunga rett i munnen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Når du er fire uker på vei har du gått gravid i fire uker, men begynt på din femte svangerskapsuke. Idag er det fem uker og fire dager (5+4 uker på vei) siden du ble gravid, ergo har du begynt på din sjette uke som gravid (i sjette svangerskapsuke).

Det gjelder å holde tunga rett i munnen ;-)

Jeg forstår ikke helt at man er i uke 6 når man holder på med uke 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at man er i uke 6 når man holder på med uke 5.

Man er ikke i uke 6 når man er i uke 5 - men man er i sjette uke. Fordi man har fullgått fem uker og er begynt på den sjette.

Når en baby blir født er den i sitt første leveår - men den er ikke ett år for det om! You see?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alltid fullgåtte uker. I dag er jeg 30 +0, dvs jeg er i uke 30.

Både lege og jordmor bruker samme telling, så da forholder jeg meg også til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofies mamma

Jeg bruker alltid fullgåtte uker. I dag er jeg 30 +0, dvs jeg er i uke 30.

Både lege og jordmor bruker samme telling, så da forholder jeg meg også til det.

Når du er 30+0 er det første dag i din 31. uke. Svangerskapet starter jo på 0+0 som er den første uken. 1+0 er den andre uken osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg forstår ikke helt at man er i uke 6 når man holder på med uke 5.

Klara Q forklarte det bra, eller? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...